GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel, week 1 - 2020

Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht in Bladel

Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen bladel
  2. GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel, week 1 – 2020

Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Inzameling kerstbomen 2019-2020Evenals voorgaande jaren worden de kerstbomen in Hapert, Hoogeloon en Netersel weer centraal ingezameld, afgevoerd, versnipperd en gecomposteerd. De inwoners van deze dorpen kunnen hun kerstboom gratis inleveren op dinsdag 7 januari vanaf 12.00 uur en op woensdag 8 januari tot 12.00 uur. Na deze tijd worden de bomen afgevoerd. Zorg dus dat u uw boom op tijd inlevert! Op de volgende plaatsen worden dranghekken geplaatst waar de kerstbomen worden ingezameld: • Hapert: nabij gemeenschapshuis Den Tref;• Hoogeloon: Valensplein; • Netersel: Carolus Simplexplein.In de bebouwde kom en het buitengebied van Casteren worden kerstbomen op zaterdag 11 januari tussen 9.00 en 17.00 uur aan huis opgehaald door CV de Lollebollen. Zij vragen daarvoor een vergoeding van €1,00 per boom. Voor de inwoners die daar geen gebruik van willen/kunnen maken, bestaat de mogelijkheid om de kerstboom gratis in te leveren op het pleintje voor café d’n Bels op maandag 13 januari vanaf 12.00 uur en op dinsdag 14 januari tot 12.00 uur.In Bladel organiseert Scouting Bladel een kerstboomverbranding op zaterdag 11 januari 2020 tussen 18.00 en 20.00 uur op het terrein aan de Beemdstraat in Bladel. Op die dag kunnen de kerstbomen daar gratis ingeleverd worden tussen 12.00 en 17.00 uur. Voor elke ingeleverde kerstboom krijgen kinderen een lotje, waarmee ze prijzen kunnen winnen.De gemeente Bladel is ook te vinden op Instagram!De gemeente Bladel heeft ook een Instagram account (@gemeentebladel), waarop u schitterende foto’s kunt vinden die door inwoners en bezoekers in de gemeente zijn gemaakt. Heeft u ook een Instagramaccount en vindt u het leuk als we uw foto delen? Gebruik dan #gemeentebladel of tag ons in uw foto @gemeentebladel.GBOH presenteert gebiedsvisie kern Hapert 2040In Hapert is hard gewerkt aan een gebiedsvisie voor Hapert en buurtschap Dalem. Hapert heeft al veel in huis voor jong en oud om prettig te leven; omringd door groen en vol betrokken verenigingen en ondernemers. Om dat te behouden zijn veel inwoners, verenigingen en ondernemers onder aanvoering van het Georganiseerd Burgeroverleg Hapert (GBOH), op allerlei manieren actief betrokken geweest bij het maken van een visie op Hapert. Met als achterliggend idee dat de inwoners van Hapert zelf goed weten wat ze nodig vinden om het dorp leefbaar te maken en houden. Deze nieuwe gebiedsvisie is opgesteld voor de komende 20 jaar, als onderdeel van de Omgevingsvisie voor de gemeente Bladel. Aan de hand van vijf thema’s is input verzameld. De vijf thema’s die samen het leven in Hapert omvatten, zijn:Wonen in Hapert en DalemZowel jong als oud vindt het fijn om in Hapert te wonen. De omgang tussen inwoners is prettig, alle benodigde voorzieningen zijn aanwezig en u bent binnen korte tijd op andere plekken voor zaken die u niet in Hapert kunt krijgen. Inwoners wijken hiervoor meestal uit naar Bladel. Eindhoven en Tilburg zijn ook binnen 30 minuten bereikbaar, wat makkelijk is voor zaken die ook in Bladel niet te vinden zijn. Een aandachtspunt is dat wonen in Hapert voor alle doelgroepen mogelijk en betaalbaar moet zijn en blijven, met extra aandacht voor jongeren en ouderen.Functionele versterking centrumgebied van HapertEen kleine meerderheid van de inwoners vindt dat het winkelaanbod van Hapert past bij de omvang van het dorp. Volgens hen voldoet het centrum aan de dagelijkse behoeften die er zijn. Hapert is geen winkeldorp, maar een boodschappendorp. Om deze status te behouden, is het belangrijk om de winkels die voorzien in de basisbehoeften te behouden, het winkelaanbod zo mogelijk uit te breiden en de uitstraling te verbeteren.Duurzaam en groen HapertIedereen geeft aan de groene uitstraling die het dorp heeft, belangrijk te vinden. Oude bomen worden gezien als de monumenten van Hapert die gekoesterd moeten worden, aangezien er nauwelijks monumentalegebouwen aanwezig zijn. Aandachtspunt is dat het groene karakter in Hapert behouden moet blijven en daar waar mogelijk wordt versterkt. Ook moeten inwoners gestimuleerd worden meer duurzaamheidsmaatregelen te nemen.Veilig en bereikbaar HapertOver het algemeen voelt men zich veilig in Hapert. Kinderen kunnen veilig buiten spelen; er vallen weinig tot geen incidenten voor. Op het gebied van verkeersveiligheid zijn mensen niet tevreden. Gevaarlijke punten zijn er volgens velen teveel in Hapert. Ook het handhaven van de maximaal toegestane snelheid vraagt om extra aandacht. Over de fysieke bereikbaarheid van Hapert zijn de meeste inwoners goed te spreken. Het idee is dat jong en oud in Hapert veilig moet kunnen leven. De verkeersveiligheid en bereikbaarheid van Hapert vragen blijvende aandacht om de leefbaarheid in Hapert te behouden.Zorg en welzijn in HapertOm de groeiende groep senioren gelukkig oud te laten worden in Hapert moeten er voldoende faciliteiten zijn om de nodige zorg dicht bij huis te ontvangen. Ook zien mensen over het algemeen graag een verdere coördinatie en afstemming van vraag en aanbod in de zorg tussen professionele zorgaanbieders. Aandachtspunt op dit thema is dat ook ouderen in Hapert zo lang mogelijk thuis moeten kunnen blijven wonen met voorzieningen dichtbij, waar ontmoeting centraal staat.Samen met de gemeente Bladel gaat het GBOH kijken of en hoe deze gebiedsvisie verder concreet gemaakt kan worden.Sluiting huisartsenpost BladelVanaf 6 januari nieuwe locatie in VeldhovenDe drie huisartsenposten in de Kempen (Valkenswaard, Eersel en Bladel) gaan sluiten. Om alle patiënten snel en goed te blijven helpen, gaat Stichting Huisarts Organisatie Kempen en Omstreken (SHoKo) vanaf 6 januari werken vanuit een centrale huisartsenpost. SHoKo heeft hiertoe besloten omdat de werkdruk toeneemt. Er maken steeds meer mensen gebruik van de huisartsenpost en er is een tekort aan huisartsen en medewerkers. Door de spoedzorg anders te organiseren kan SHoKo de kwaliteit en veiligheid blijven waarborgen. Voor inwoners uit onze gemeente heeft dit gevolgen voor de reistijd naar de huisartsenpost. Deze wordt langer. De wachttijd op de centrale post zal korter worden omdat er een betere bezetting is. Op de hoofdlocatie in Veldhoven kan meer complete zorg geleverd worden dan in de huidige huisartsenposten. Dit komt onder andere door de samenwerking met de Spoedeisende Hulp en de voorzieningen die daar beschikbaar zijn.Nieuwe locatie huisartsenpost Tot en met 5 januari kunt u nog terecht bij de huisartsenpost in Bladel voor de avond, nacht en weekend zorg. Vanaf 6 januari kunt u in de avond, nacht of in het weekend terecht bij de centrale huisartsenpost bij het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven. Bezoekadres: De Run 4600, 5504 DB Veldhoven. De huisartsenpost is in het Maxima Medisch Centrum naast de Spoedeisende Hulp. Volg de borden SHoKo Huisartsenpost.Nieuw telefoonnummer Het nummer van de huisartsenpost verandert vanaf 6 januari. Het nieuwe nummer is 0900-123 2024. Tip: zet het nieuwe nummer in uw mobiele telefoon, dan heeft u dit nummer altijd bij de hand. Voor meer informatie kunt u kijken in de brief die u ontvangen heeft van SHoKo of op de website www.shoko.nl. Ook kunt u met vragen terecht bij uw huisarts.Subsidie duurzame energie voor particulierenBurgemeester en wethouders van Bladel maken bekend dat de gemeenteraad in de vergadering van 19 december 2019 de Subsidieverordening duurzame energie voor particulieren heeft vastgesteld. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2020.Deze regeling is bedoeld om particulieren te stimuleren te investeren in duurzame en energiebesparende maatregelen. De subsidie duurzame energie is alleen bedoeld voor het treffen van maatregelen aan bestaande woningen. De volgende voorzieningen komen in aanmerking voor subsidie: vloerisolatie, muur-/gevelisolatie, dakisolatie, glasisolatie, zonnecellen, zonneboiler en een warmtepomp. De verordening geldt vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2021 of eindigt zoveel eerder als het door de raad beschikbaar gestelde subsidiebedrag is bereikt. De gemeenteraad heeft in totaal € 500.000,00 beschikbaar gesteld; € 250.000,00 voor 2020 en € 250.000,00 voor 2021. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen totdat het beschikbare budget is besteed.Subsidie wordt alleen verstrekt voor de aanschaf van voorzieningen die zijn aangekocht en geplaatst na 1 januari 2020. De aanvraag om subsidieverlening moet voorafgaand aan de aanschaf en installatie van de voorziening worden ingediend. Nadat een beschikking tot subsidieverlening is afgegeven mag men starten met het plaatsen of installeren van de voorziening. De maximale subsidie bedraagt 20% van de investering, met een maximum van € 750,00 per voorziening voor energiebesparende maatregelen en een maximum van € 500,00 voor energie-installaties. Per kalenderjaar kan een woningeigenaar of VvE subsidie aanvragen voor maximaal twee voorzieningen. De subsidieverordening, de folder en de aanvraagformulieren kunnen worden gedownload op de website www.bladel.nl/energie. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met mevrouw I. Dam van de afdeling Ontwikkeling (mail: i.dam@bladel.nl; telefoon 0497-361636).Beloning voor jongeren die een carnavalswagen bouwenJaarlijks wordt er een budget beschikbaar gesteld voor de jeugdige carnavalswagenbouwers. Het gemeentebestuur vindt het namelijk belangrijk dat er binnen de gemeente zinvolle activiteiten zijn die jongeren aanspreken. Het bouwen van een carnavalswagen is een van de activiteiten waar veel jongeren bij betrokken zijn. Om onze waardering voor zowel de activiteit als het uiteindelijke resultaat te laten blijken, is er voor het jaar 2020 een waarderingsbudget van maximaal € 9.000,- beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt beschikbaar gesteld voor alle carnavalswagenbouwers in de gemeente Bladel die voldoen aan de volgende criteria:• Een jeugdige carnavalsgroep moet minimaal uit 10 jongeren bestaan van tussen de 0 en 21 jaar en daarvan moet minimaal 75% in de gemeente Bladel woonachtig zijn;• De carnavalswagen of loopgroep met wagen moet minimaal de afmetingen van een personenauto hebben;• Er moet minimaal aan 1 optocht in de gemeente Bladel deelgenomen worden;• De hoogte van de subsidie hangt af van het aantal optochten waaraan wordt deelgenomen binnen de gemeente Bladel. Bij deelname aan 1 optocht wordt € 200,- beschikbaar gesteld, bij deelname aan 2 optochten € 350,- en bij deelname aan 3 optochten € 450,- (de Blaalse Lichtstoet wordt hierbij niet als optocht meegeteld);• Na afloop van carnaval dient er per optocht waaraan is deelgenomen een bewijs van deelname en een foto van de wagen te worden overlegd aan de gemeente;• Wanneer aan alle bovengenoemde voorwaarden wordt voldaan, wordt per carnavalsgroep nog eens € 100,- extra subsidie verstrekt om te besteden aan de milieustraat.• Mocht het aantal aanvragen dusdanig hoog zijn en het subsidieplafond van € 9.000,- zou overschreden moeten worden, dan wordt de subsidie naar ratio verdeeld.Bij de aanvraag voegt u de NAW-gegevens en het rekeningnummer van de carnavalsgroep toe en een opgave van het aantal jongeren (met leeftijd en woonplaats) die gedurende de bouw en voorbereiding van de carnavalswagen mee hebben gewerkt. Daarnaast moet u bij de aanvraag ook toevoegen aan hoeveel optochten u met de carnavalsgroep wenst deel te nemen. De aanvraag stuurt u naar de afdeling Ontwikkeling t.a.v. Niek van Boekel (Postbus 11, 5530 AA Bladel of digitaal naar info@bladel.nl). De aanvraag moet worden ingediend vóór 15 februari 2020.In week 8 wordt er een ontvangstbevestiging verstuurd met daarin de mededeling of u wel of niet recht heeft op de subsidie en de eventuele hoogte ervan. De uitkering en de vaststellingsbeschikking ontvangt u vervolgens na ontvangst van een foto van de wagen/loopgroep en een bewijs van deelname per optocht in de gemeente Bladel. Kempengemeenten sluiten regiodeal: op weg naar betere bereikbaarheid van de KempenDe vijf Kempengemeenten hebben de handen ineen geslagen om de Kempenregio bereikbaar te houden en de overlast van auto verkeer te beperken. De gemeenten gaan tot 2030 fasegewijs een pakket van maatregelen uitvoeren die de mobiliteit van de Kempen naar de Brainportregio moet verbeteren, maar daarbij de leefbaarheid van de Kempen niet uit het oog verliest. Tijdens het Regionaal Ruimtelijk overleg (RRO) maken provincie, gemeenten en waterschappen afspraken over ruimtelijke ontwikkeling van de regio. De Kempengemeenten hebben hier de A67 richting Belgische grens als ‘knelpunt’ aangedragen. Dit naar aanleiding van een brandbrief van VDL. De gedeputeerde Van der Maat liet weten open te staan voor oplossingen. Hij heef de regio uitgedaagd om met een voorstel te komen voor mogelijke oplossingen waarbij zowel de gemeenten als het bedrijfsleven een bijdrage leveren. De Kempengemeenten hebben de handschoen opgepakt en komen nu samen met een maatregelenpakket. ‘Samenwerken aan een duurzame toekomst’Wethouder Steven Kraaijveld van gemeente Eersel laat weten dat ze de laatste jaren een flinke stijging zien van de hoeveelheid verkeer. “Dit zet de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Kempen, maar ook die van Brainport onder druk,” aldus Kraaijeveld. Hij vervolgt: “Ik ben ontzettend blij dat we daar nu samen wat aan gaan doen! We gaan samenwerken aan een betere, maar vooral ook duurzamere toekomst voor al onze inwoners én ondernemers.” Bereikbaar én leefbaarDe Kempengemeenten hebben een gezamenlijke mobiliteitsstrategie ontworpen om de bereikbaarheid vanuit de Kempen naar het stedelijk gebied te verbeteren en de leefbaarheid te behouden. De gemeenten gaan met goedkeuring van de provincie tot 2030 stap voor stap een pakket van maatregelen uitvoeren waar gaandeweg op bijgestuurd kan worden. Een greep uit het totaal pakket van maatregelen zoals deze er nu ligt: • Een uitgebreid netwerk van snelle en comfortabele fietsverbindingen; o Denk bijvoorbeeld aan het verbreden van het fietspad tussen Eersel en Veldhoven voor een snelle fietsverbinding en een fietsverbinding over A67;• Een openbaar vervoersverbinding tussen Eindhoven, Veldhoven (De Run), Eersel en Reusel;o Er wordt ook gekeken naar een busverbinding van Eersel (via Knegsel/Vessem/Wintelre) naar Eindhoven Airport.• Leefbaarheidsmaatregelen ten aanzien van sluipverkeer in de Kempendorpen;• Verbeteren van de doorstroming van de op- en afrit van de snelweg;• Samenwerking met het bedrijfsleven op gedragsverandering voor de genomen maatregelen als onderdeel van de werkgeversaanpak;• Een netwerk van vervoersknooppunten dat moet zorgen voor een brede regionale bereikbaarheid tot in het landelijk gebied.Mobiliteitindekempen.nlIn de eerste fase wordt er gestart met de volgende maatregelen: • Tijdelijk vervoersknooppunt voor ASML op Landgoed Duynenwater Eersel (voormalige E3-strand);• Onderzoek naar een mogelijk locatie voor een permanent regionaal vervoersknooppunt (HUB);• Een fietsverbinding tussen Reusel en Veldhoven waar Bergeijk op kan aansluiten; • Werkgeversaanpak De Kempen;• Uitrol pilot SMARA (Smart Mobility Rural Areas) met vervoersknooppunten, zogenaamde hubs in landelijk gebied.Op de website www.mobiliteitindekempen.nl informeren de Kempengemeenten gezamenlijk over alle projecten die vanuit deze mobiliteitsstrategie worden opgepakt. Bedrijfsleven onderschrijft de plannenDe partners uit het bedrijfsleven, waaronder ASML, onderschrijven het maatregelenpakket De Kempen-A67. Er is afgesproken om hierin samen op te trekken om zo een duurzame bereikbaarheid op de corridor te realiseren en een knelpunt op de A67 te voorkomen. Het bedrijfsleven in de regio wil zich hier graag hard voor maken. Begin volgend jaar gaan de projectpartners samen bepalen hoe ze de maatregelen uit de eerste fase versneld kunnen realiseren en hoe ze de financiering rondom deze projecten gaan organiseren. Tijdelijke parkeervoorziening ‘Landgoed Duynenwater’De eerste stappen zijn nu gezet. Een volgende stap is de medewerking van de gemeente Eersel aan de tijdelijke parkeervoorziening op ‘Landgoed Duynenwater’. De eerste maanden van het nieuwe jaar worden daarna gebruikt om de mogelijkheden van een permanent vervoersknooppunt te onderzoeken. De vervoershub moet een plek worden waar reizigers soepel op andere vormen van vervoer kunnen overstappen om zo op de gewenste plek van bestemming te komen.Afvaltarieven 2020In de vergadering van 7 november 2019 heeft de gemeenteraad de afvaltarieven voor 2020 als volgt vastgesteld:Vastrecht: €8,41 per maand wat neer komt op €100,91 per jaar (in 2019 was dat € 95,64)Variabel recht (ledigingstarieven): Volume restafval gft-afval 2020 (2019) 2020 (2019)25 liter €3,16 (€ 3,44) €0,57 (€0,62) 80 liter €6,14 (€ 6,67) €0,71 (€0,77) 140 liter €9,37 (€ 10,18) €0,94 (€1,02) 240 liter €14,75 (€ 16,03) €1,25 (€1,36) Tarief voor het storten van afval in een:• Ondergrondse container (60 liter): €4,60 per keer (2019: €5,00);• Ondergrondse container (30 liter): €2,30 per keer (2019: €2,50);• Tariefzak in Netersel (30 liter): €2,30 per zak (2019: €2,50).De tarieven bij de milieustraat Bladel blijven in 2020 hetzelfde als in 2019.Inning afvalstoffenheffingU ontvangt van de gemeente Bladel nog maar één aanslagbiljet voor alle gemeentelijke belastingen (WOZ-beschikking, aanslag onroerende zaakbelastingen en het vastrecht voor de afvalstoffen- en rioolheffing). De belastingaanslag 2020 ontvangt u in februari 2020. Daarin is het vastrecht voor 2020 opgenomen en (voor zover van toepassing) het variabel recht van de afvalstoffen- en rioolheffing 2019.De inzameldata van de verschillende materiaalstromen en meer afvalinformatie kunt u vinden in de Afvalkalender 2020. Die staat op de website van de gemeente Bladel: www.bladel.nl/afvalwijzer (digitaal loket) en in de nieuwe afvalapp: AfvalWijzer. Daarin kunt u op adresniveau alle voor u van belang zijnde afvalinformatie vinden. Die app kunt u installeren via de app-stores van Apple en Android. Daarnaast is er ook een versie beschikbaar voor Windows Phone-gebruikers. Als u niet beschikt over elektronische hulpmiddelen, kunt u een papieren afvalkalender ophalen bij het Klant Contact Centrum van het gemeentehuis.Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente BladelWerk: Herinrichting Ganzestraat en Nieuwstraat in HapertPeriode: week 20-2019 t/m week 12-2020Uitvoering: Aannemingsbedrijf van der Zanden

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.