Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht in Bladel
Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024
Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht Bekendmakingen
Burgemeester Remco Bosma over de verkiezingenBeste inwoner,Het afgelopen jaar heb ik regelmatig brieven aan u geschreven over hoe corona onze gemeenschap raakt. Een aantal inwoners schreef mij terug en ik sprak ook inwoners op afstand. Inwoners en ondernemers deelden hun zorgen, dachten mee over oplossingen en over manieren waarop we deze moeilijke tijd samen door kunnen komen. Uit de verschillende contacten sprak steeds de wens naar die stip op de horizon: de tijd wanneer alles ‘weer terug naar normaal’ kan. Die wens deel ik met u.Ik ben voorzichtig positief en hoop met u, dat de besmettingscijfers zo ver omlaag gaan dat er inderdaad verder versoepeld kan worden. Het leven gaat door, maar het blijft belangrijk om de maatregelen te volgen, om verspreiding van het virus te voorkomen.Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken sprak wijze woorden toen haar een paar maanden geleden gevraagd werd of de verkiezingen voor de Tweede Kamer dan wel door konden gaan op 17 maart. Ze zei: „Het belang dat kiezers zich kunnen uitspreken over het te voeren beleid, is juist ook in tijden van crisis, zeer zwaarwegend.” Die verkiezingen voor onze volksvertegenwoordiging moeten dan natuurlijk wel veilig gehouden kunnen worden. Onze gemeente is al een tijd bezig met voorbereidende maatregelen. Ik vind het belangrijk dat u als inwoner gebruik kunt maken van uw stemrecht, dat hoort zo in een democratie. En ik vind het minstens zo belangrijk dat u zich daarbij veilig voelt. Daarom deel ik met u de veiligheidsmaatregelen. • Elke kiezer en elk stembureaulid moet vóór de komst naar een stembureau, een gezondheidscontrole doen. Deze gezondheidscheck vindt u bij uw stempas. Beantwoordt u op de dag dat u gaat stemmen een van de vragen met 'ja'? Ga dan niet naar het stemlokaal. U kunt via de achterkant van uw stempas iemand machtigen om uw stem uit te brengen.• Heeft u geen corona gerelateerde klachten maar voelt u zich toch kwetsbaar omdat u tot een risicogroep behoort? Dan kunt u op 15 en 16 maart vervroegd stemmen of u kunt met een volmacht iemand anders voor u laten stemmen. • Bent u ouder dan 70 jaar? Dan kunt u er ook voor kiezen per brief te stemmen. Inwoners ouder dan 70 jaar ontvangen namelijk een ‘stempluspas’. Daarmee kunt u uw briefstem per post opsturen of op het afgiftepunt in het gemeentehuis inleveren.• Voorheen konden kiezers twee volmachten meenemen van mensen die zelf niet konden stemmen. Nu kunnen per kiezer drie volmachten afgegeven worden in plaats van twee. U leest de details van bovenstaande maatregelen ook in de informatie die u ontvangt bij uw stempas. Op de achterkant van de kandidatenlijst die u thuisgestuurd krijgt, staan de stembureaulocaties.Verder hebben we in de stemlokalen van onze gemeente de volgende maatregelen genomen:• Allereerst kunt u erop vertrouwen dat de 1,5 meter afstand wordt gehandhaafd. • Ieder stembureaulid zit achter een groot kuchscherm, behalve degene die bij de ingang staat.• Stembureauleden krijgen voldoende handschoenen en mondkapjes aangeleverd zodat zij die beschermingsmiddelen om de paar uur kunnen wisselen. Het dragen van de beschermingsmiddelen is verplicht voor de stembureauleden.• De stemhokjes worden ieder half uur gedesinfecteerd.• Er is een coronaverantwoorde route voor kiezers in het stemlokaal (met wegbewijzering).• Iedere kiezer is verplicht in het stemlokaal een mondkapje te dragen. • Iedere kiezer desinfecteert de handen bij binnenkomst.• Iedere kiezer krijgt een eigen rood potlood en mag dit na het stemmen mee naar huis nemen.Vrije verkiezingen zijn een belangrijk recht. Ik ben het met minister Ollongren eens dat we dat nu niet moeten stilleggen of uitstellen. Ik hoop dan ook dat de genomen veiligheidsmaatregelen u helpen om de keuze te maken uw stem te laten meetellen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Heeft u nog behoefte aan meer informatie over de verkiezingen? Kijk dan op www.elkestemtelt.nl of op de gemeentewebsite www.bladel.nl/verkiezingen. Met hartelijke groet,Remco BosmaBurgemeester gemeente BladelBijeenkomsten natuurinclusief bouwen & natuurvriendelijke tuinen BrabantVogelbescherming Nederland, Zoogdiervereniging en de Provincie Noord-Brabant hebben de handen in één geslagen voor het project ‘Heel Brabant bouwt natuurinclusief’, een draagvlakproject waarmee het belang van natuurinclusieve bouw, renovatie en gebiedsinrichting onder de aandacht wordt gebracht bij beleidsmakers, projectontwikkelaars, architecten en woningcorporaties.Leven in een natuurinclusieve omgeving is een zaak van ons allemaal. Bij het uitdragen van deze natuurinclusieve boodschap kunnen we alle hulp goed gebruiken, ook van vrijwilligers met een warm hart voor vogels, vleermuizen en natuur in het algemeen! Daarom worden in 2021 verschillende informatiebijeenkomsten georganiseerd voor leden en vrijwilligers van Brabantse natuurwerkgroepen. U kunt kennismaken met de website www.bouwnatuurinclusief.nl - een toolbox vol informatie over de natuurvriendelijkere inrichting van onze woonomgeving en voorbeelden uit de praktijk - en de website www.mijnvogeltuin.nl, gericht op natuurvriendelijke tuininrichting. Met deze kennis kunt u zelf aan de slag voor een natuurinclusieve omgeving en/of met belanghebbenden (particulieren èn professionals) beter in gesprek gaan.Welke onderwerpen komen aan bod?• Hoe lokt u verschillende soorten vogels en vleermuizen naar uw tuin?• Welke vogel- en vleermuiskasten zijn geschikt?• Hoe kunt u bij een verbouwing of na-isoleren rekening houden met gebouw bewonende soorten?• Hoe maakt u samen met uw buren en de gemeente uw wijk natuurinclusief?• Hoe spreekt u de gemeente, een projectontwikkelaar of woningcorporatie aan op hun verantwoordelijk in het creëren van een mens- én natuurvriendelijke woonomgeving?Komt u naar één van deze gratis bijeenkomsten?* Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar (ook afhankelijk van de geldende coronamaatregelen). Zorg dus dat u er snel bij bent! U kunt zich opgeven via www.zoogdiervereniging.nl/NIB. Er zijn 5 regionale bijeenkomsten:• Zaterdagochtend 27 maart Vogelrevalidatiecentrum Zundert;• Zaterdagochtend 24 april Cultureel Centrum Jan van Besouw, Goirle;• Zaterdagmiddag 29 mei Museum Klok en Peel, Asten;• Zaterdagochtend 19 juni Fort Giessen;• Zaterdagochtend 26 juni De Groenhoeve, Uden.*In het geval van geldende veiligheidsmaatregelen in relatie tot Covid-19 zullen de bijeenkomsten online plaatsvinden.Kent u iemand die een lintje verdient?Komende 26 april vindt de jaarlijkse lintjesregen van 2021 plaats. De aanvragen hiervoor zijn al ingediend. Maar kent u een vrijwilliger die een lintje verdient? Dan kunt u alvast iemand voordragen voor een Koninklijke Onderscheiding voor de lintjesregen van 2022. Koningsdag 2022 lijkt misschien ver weg, maar de voorbereidingen voor het toekennen van Koninklijke onderscheidingen bij die gelegenheid beginnen binnenkort weer. Als u vindt dat iemand in uw omgeving in aanmerking komt voor een Koninklijke onderscheiding, kunt u een aanvraag indienen bij de burgemeester. Om een Koninklijke onderscheiding te verkrijgen zijn verdiensten voor de gemeenschap (maatschappelijk, economisch, sociaal, cultureel of sportief terrein) belangrijk. Verenigingen, instellingen en maatschappelijke organisaties spelen daarom een belangrijke rol bij het indienen van aanvragen.Voor de Orde van Oranje-Nassau komen mensen in aanmerking met (langdurige) bijzondere verdiensten voor de samenleving. Denk aan de vele vrijwilligers die actief zijn op sociaal-maatschappelijk gebied. Niet alleen bestuurders komen in aanmerking, maar ook mensen die door hun inzet verenigingen draaiend houden. Een Koninklijke onderscheiding kan worden toegekend bij Algemene Gelegenheid (Koningsdag) of bij een bijzondere persoonlijke gelegenheid (bijvoorbeeld een jubileum).Hoe draagt u iemand voor?Een aanvraagformulier voor een Koninklijke onderscheiding kunt u downloaden via de gemeentelijke website www.bladel.nl, opvragen bij het bestuurssecretariaat (telefoon 088-4970555) of via www.lintjes.nl. Bij de aanvraag moet uitgebreid vermeld worden waarom de betreffende persoon wordt voorgedragen. Een nauwkeurige omschrijving van de verdiensten en de tijd die hieraan besteed wordt is erg belangrijk. Daarnaast dient dit te worden ondersteund door de betreffende organisatie. Het is belangrijk dat u de volledige persoonsgegevens en uw relatie tot de betrokkene hierbij vermeldt. Het invullen van een voorstelformulier vergt tijd en de nodige inspanning. Het indienen van een aanvraag betekent niet automatisch dat de onderscheiding ook wordt toegekend. De burgemeester beoordeelt de aanvraag zorgvuldig en stuurt deze met zijn advies naar de Commissaris van de Koning. Daar wordt de aanvraag bekeken en doorgestuurd naar het Kapittel van de Civiele Orden. Deze commissie brengt uiteindelijk advies uit aan de Koning.Termijnen waarmee u rekening moet houdenDe aanvragen moeten tijdig in ‘Den Haag’ afgehandeld worden. Een lange periode van voorbereiding en behandeling is nodig. Dit betekent dat:• u de aanvraag voor Koningsdag 2022 vóór 1 juli 2021 moet inleveren bij de gemeente;• de aanvraag voor een bijzondere persoonlijke gelegenheid uiterlijk zes maanden vóór de datum van uitreiking binnen moet zijn bij de gemeente.InformatieVoor meer informatie over het aanvragen van een Koninklijke onderscheiding kunt u contact opnemen met het bestuurssecretariaat van de gemeente Bladel. Daarnaast kunt u de volgende websites raadplegen: www.lintjes.nl en www.kanselarij.nl.Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente BladelWerk: Oprichten van appartementen, het Laar/Beukenbos Bladel. Het Laar is niet toegankelijk vanuit richting Bleijenhoek.Periode: week 37-2020 t/m week 40-2021Uitvoering: Borrenbergs Bouwbedrijf B.V. (Luyksgestel)Werk: Herinrichting Kranenberg CasterenPeriode: week 08-2021 t/m week 39-2021Uitvoering: J. van Uijthoven & Zn. B.V. (Hapert)Werk: Klimaatregeling fase 1 HoogeloonPeriode: week 09-2021 t/m week 52-2021Uitvoering: Aannemingsbedrijf Van der Zanden B.V. (Moergestel)Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497-361636.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Bladel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbladel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Bladel.
© LokaalnieuwsBladel.nl
Laatste berichten