GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel, week 18 - 2021

Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht in Bladel

Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen bladel
  2. GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel, week 18 – 2021

Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Kent u iemand die een lintje verdient?Bij gelegenheid van Koningsdag werden dit jaar in de gemeente Bladel vier onderscheidingen toegekend. Kent u ook een vrijwilliger die een lintje verdient? U heeft de mogelijkheid om iemand voor een Koninklijke Onderscheiding voor te dragen.Voor de Orde van Oranje-Nassau komen mensen in aanmerking met (langdurige) bijzondere verdiensten voor de samenleving. Denk aan de vele vrijwilligers die actief zijn op sociaal-maatschappelijk gebied. Niet alleen bestuurders komen in aanmerking, maar ook mensen die door hun inzet verenigingen draaiend houden. Een Koninklijke onderscheiding kan worden toegekend bij Algemene Gelegenheid (Koningsdag) of bij een bijzondere persoonlijke gelegenheid (bijvoorbeeld een jubileum).Koningsdag 2022Koningsdag 2022 lijkt misschien ver weg, maar de voorbereidingen voor het toekennen van Koninklijke onderscheidingen bij die gelegenheid beginnen binnenkort weer. Als u vindt dat iemand in uw omgeving in aanmerking komt voor een Koninklijke onderscheiding, kunt u een aanvraag indienen bij de burgemeester. Om een Koninklijke onderscheiding te verkrijgen zijn verdiensten voor de gemeenschap (maatschappelijk, economisch, sociaal, cultureel of sportief terrein) belangrijk. Verenigingen, instellingen en maatschappelijke organisaties spelen daarom een belangrijke rol bij het indienen van aanvragen.Hoe draagt u iemand voor?Een aanvraagformulier voor een Koninklijke onderscheiding kunt u downloaden via de gemeentelijke website www.bladel.nl, opvragen bij het bestuurssecretariaat (telefoon 088 – 497 0555) of via www.lintjes.nl. Bij de aanvraag moet uitgebreid vermeld worden waarom de betreffende persoon wordt voorgedragen. Een nauwkeurige omschrijving van de verdiensten en de tijd die hieraan besteed wordt is erg belangrijk. Daarnaast dient dit te worden ondersteund door de betreffende organisatie. Het is belangrijk dat u de volledige persoonsgegevens en uw relatie tot de betrokkene hierbij vermeldt. Het invullen van een voorstelformulier vergt tijd en de nodige inspanning. Het indienen van een aanvraag betekent niet automatisch dat de onderscheiding ook wordt toegekend. De burgemeester beoordeelt de aanvraag zorgvuldig en stuurt deze met zijn advies naar de Commissaris van de Koning. Daar wordt de aanvraag bekeken en doorgestuurd naar het Kapittel van de Civiele Orden. Deze commissie brengt uiteindelijk advies uit aan de Koning.Termijnen waarmee u rekening moet houdenDe aanvragen moeten tijdig in ‘Den Haag’ afgehandeld worden. Een lange periode van voorbereiding en behandeling is nodig. Dit betekent dat:• u de aanvraag voor Koningsdag 2022 vóór 1 juli 2021 moet inleveren bij de gemeente;• de aanvraag voor een bijzondere persoonlijke gelegenheid uiterlijk zes maanden vóór de datum van uitreiking binnen moet zijn bij de gemeente.InformatieVoor meer informatie over het aanvragen van een Koninklijke onderscheiding kunt u contact opnemen met het bestuurssecretariaat van de gemeente Bladel. Daarnaast kunt u de volgende websites raadplegen: www.lintjes.nl en www.kanselarij.nl. Let op! Oplichters actief!De gemeente Bladel krijgt van inwoners en ondernemers signalen dat zij worden benaderd door een bedrijf dat, ten onrechte, beweert namens de gemeente Bladel advertenties te werven voor het gemeentemagazine. Ook vragen deze bedrijven hoge prijzen voor een vermelding in de adressenindex (achterin het magazine). De officiële gemeentegids wordt verzorgd en uitgegeven door Akse Media. Zij zijn momenteel nog niet begonnen met het werven van advertenties voor de gemeentegids. Bovendien is voor ondernemers en verenigingen uit de gemeente Bladel een vermelding in de adressenindex gratis. Mocht u worden benaderd, vraag dan om identificatie en neem contact op met de gemeente Bladel of Akse Media.Aan wie denkt u in deze tijd?Iedereen kent wel iemand die in deze coronatijd een hart onder de riem verdient. En heel waarschijnlijk komt er ook direct iemand bij u op als u wordt gevraagd met wie u weer iets leuks zou willen gaan doen, zodra de coronamaatregelen dat toelaten. De gemeente Bladel heeft twee verschillende ansichtkaarten laten maken, waarvan u van allebei één exemplaar gratis mag ophalen om te versturen naar iemand die u dierbaar is.U herkent de kaarten aan het blauwe ontwerp. Ze staan vanaf deze week in een blauw kartonnen display ergens bij u in de buurt. Op verschillende plekken, verspreid over de dorpen, zijn ze bij diverse ondernemers en organisaties af te halen. De kaarten zijn gratis, maar we vragen iedereen om er niet meer dan één per soort mee te nemen, zodat zoveel mogelijk mensen er gebruik van kunnen maken.Hier kunt u terecht:• Bladel: Gemeentehuis, Albert Heijn, Vershal Laureijs, Jumbo, Bakkerij van Heeswijk, Dierenspeciaalzaak Wit-Zwart, De Chocolage, Oktober zorgvestiging Floriaan, Oktober appartementen Kempenland• Casteren: Dierenwinkel Teurlings-De Mulder• Hapert: Jumbo, DA Drogisterij, Bakker Wieland Hapert, Restaria Het Smulhuis, Cafetaria de Zaak• Hoogeloon: Kaasboerderij Ruurhoeve en Pet's Place Boerenbond• Netersel: Van Hoof fietsenPlan-MER voor de regionale energiestrategie (RES) ter inzage van 3 mei t/m 14 juni 2021In het nationale Klimaatakkoord is afgesproken dat Nederland de uitstoot van broeikasgassen met 49% terugbrengt in 2030 en met 95% in 2050 ten opzichte van 1990. Om invulling te geven aan deze doelstelling wordt in alle 30 regio’s een regionale energiestrategie (RES) opgesteld. Zo ook door de provincie, waterschappen en 21 regiogemeenten in onze Metropoolregio Eindhoven (MRE).Om de doelstelling te halen in onze regio is onder andere grootschalige opwekking van 2 TWh hernieuwbare energie nodig. Om te bepalen hoe en waar die opwekking plaats kan vinden, is een milieueffectrapportage (plan-MER) opgesteld. In deze rapportage worden de milieugevolgen van diverse scenario’s systematisch, transparant en objectief in beeld gebracht. In de plan-MER zelf wordt geen keuze gemaakt voor een voorkeursscenario. De resultaten uit deze rapportage worden uiteindelijk wel gebruikt om in de RES een keuze te maken voor het voorkeursscenario. In de Kempen is dit traject om keuzes te maken voor grootschalige opwekking al doorlopen, met als resultaat dat de vijf gemeenten in 2020 al beleid hebben opgesteld voor grootschalige opwekking. Door de gemeenteraad van Bladel is besloten dat behalve windpark De Pals geen nieuwe grootschalige projecten worden gerealiseerd tot en met 2025. Dit wordt ook in de RES opgenomen. De plan-MER van de RES heeft geen invloed op dit besluit. U kunt het plan-MER gedurende de inspraakperiode van 3 mei 2021 t/m 14 juni 2021 raadplegen via de website van de provincie Noord-Brabant: www.brabant.nl/terinzage Het plan-MER kan in deze periode ook worden ingezien bij het Dienstenplein van het provinciehuis, Brabantlaan 1 te ’s-Hertogenbosch. Wilt u meer weten over de RES? Kijk dan op www.energieregiomre.nl. Wilt u meer weten over het gemeentelijke klimaatbeleid? Kijk dan op www.bladel.nl/inwoner/hoe-werkt-de-gemeente-bladel-aan-het-voorkomen-van-verdere-klimaatverandering_43931. InformatiebijeenkomstenIn mei worden drie digitale informatiebijeenkomsten georganiseerd op 17, 18 en 19 mei waar informatie wordt gegeven over de MER-procedure. Aanmelden voor deze bijeenkomsten kan via: www.energieregiomre.nl/agenda. Extra alertheid natuurbrandenHet is al een langere tijd droog in onze regio en dat betekent dat het risico op natuurbranden hoog is. De brandweer is daarom extra alert op het ontstaan van brand in natuurgebieden. Ook in tijden van droogte blijven bezoekers uiteraard welkom om een bezoek te brengen aan de natuur. We vragen u wel om extra alert te zijn en verdachte zaken te melden. Waar moet ik op letten als het erg droog is in de natuur? • In natuurgebieden mag u geen open vuur stoken. Ook vuurkorven, fakkels, wensballonnen en vuurwerk zijn niet toegestaan, net als in de natuur koken met open vuur op vaste brandstoffen, zoals hout of houtskool/briketten.• Ga ervan uit dat de eventueel verleende ontheffing voor stookverboden niet meer geldig is; zie de voorwaarden van de ontheffing of neem hierover contact op met de verlenende instantie (gemeente of provincie).• Wees alert op verdachte situaties en meld die bij de terreineigenaar of een hulpdienst. Help mee door foto's of filmpjes te maken en onthoud de locatie, persoonskenmerken en bijvoorbeeld een kenteken als u een situatie niet vertrouwt.• Hou op uw verblijfplaats altijd blusmiddelen bij de hand, bijvoorbeeld een blusdeken, tuinslang, brandblusser of desnoods een emmer water.• Denk eraan, dat u niet overal in de natuur goed bereik hebt met uw mobiele telefoon.• Veroorzaak niet per ongeluk een natuurbrand: gooi daarom sigaretten en glas altijd in een prullenbak of neem het mee. Denk ook aan kolen van de barbecue of opgehoopt tuinafval (broei), en parkeer uw auto (met hete katalysator) niet in hoog en droog gras.• Neem eventueel een topografische kaart/GPS/wandelapp mee als u op stap gaat.Wat kunt u doen als er een natuurbrand is?• Wacht hulp niet af. Vlucht zo snel en ver mogelijk weg van de brand, indien mogelijk naar de openbare weg.• Loop niet voor de brand uit of in de richting waarin de brand zich verspreidt, maar haaks op de brand. Daarmee is de kans kleiner dat de brand u inhaalt.• Help andere mensen en kinderen om op een veilige plek te komen.• Bel 112 om de locatie van de brand zo precies mogelijk door te geven. Weet u zelf de exacte locatie niet? Geen probleem! Met uw hulp en toestemming kan de meldkamer zien waar u bent. Daarvoor gebruiken ze de 'locatie' van uw smartphone.Zend uw mooiste foto van de gemeente Bladel in!In januari 2022 verschijnt de gemeentegids voor 2022, die het bedrijf Akse Media uitgeeft in samenwerking met de gemeente Bladel. Ook dit jaar willen we de gids samen met u maken. Daarom wordt er wederom een fotowedstrijd georganiseerd, waarbij u uw mooiste foto’s die in de gemeente Bladel zijn gemaakt kunt opsturen. Van alle ingezonden foto’s maken we een selectie die we in de gids zullen plaatsen. De foto’s mogen uiteenlopende onderwerpen hebben, (denk hierbij aan natuur, cultuur, dorpsgezichten, inwoners…) zolang ze maar gemaakt zijn in gemeente Bladel.U kunt uw foto’s tot en met zondag 29 augustus sturen naar voorlichting@bladel.nl onder vermelding van uw naam en adresgegevens. De winnende foto krijgt een beloning en zijn of haar foto wordt op de voorpagina van de gids geplaatst. Vorig jaar is de wedstrijd gewonnen door Suzan Bastings, met haar prachtige foto van een eekhoorn. Deze foto is gemaakt in Hapert.Om het voor iedereen helder en leuk te houden, hebben we een aantal spelregels:• We ontvangen graag foto’s die in de gemeente Bladel zijn gemaakt en volgens u de gemeente in beeld brengen. Geef in de mail en/of in de bestandsnamen aan waar de foto’s zijn gemaakt. • De foto’s moeten aangeleverd worden in JPEG/JPG-formaat met een minimale resolutie van 300 dpi of minimaal 1 Mb. • Door deelname aan de fotowedstrijd geeft de maker de gemeente Bladel het recht om de aangeleverde foto’s vrij te gebruiken in andere interne en externe communicatie-uitingen. • Indien er personen herkenbaar op de foto staan, garandeert de maker dat de geportretteerde perso(o)n(en) toestemming voor de foto en deelneming van de actie hebben gegeven.• De inzender vrijwaart gemeente Bladel van aanspraken tot schadevergoeding, dan wel redelijke (gebruik)vergoeding vanwege inbreuk op het portretrecht.De winnende foto wordt september 2021 bekend gemaakt. Hij of zij krijgt hier persoonlijk bericht over.Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met team communicatie via voorlichting@bladel.nl of via telefoonnummer 0497-361636. KBP verhuist op Kempisch BedrijvenparkNa ruim tien jaar verdwijnt binnenkort het houten infocentrum op het Kempisch Bedrijvenpark. In mei verhuist het KBP naar het nieuwe Facilitypoint. Het houten gebouwtje gaat elders dienst doen als directiekeet. Voor het bestuur van het Kempisch Bedrijvenpark (KBP) een mooi moment om afscheid te nemen van de “bouwkeet” en terug te blikken op de afgelopen jaren. Het houten infocentrum is gebouwd bij de start van de aanlegwerkzaamheden, met name voor het toezicht en als informatiepunt voor geïnteresseerden. Na de aanleg heeft het houten gebouw nog een aantal jaar dienst gedaan als kantoorruimte voor de projectorganisatie van het KBP. Het Kempisch Bedrijvenpark is ontwikkeld voor de huisvesting van grote bedrijven uit de Kempen. Het is een samenwerking van gemeente Bladel, Bergeijk, Eersel en Reusel-De Mierden. In 2010 werd gestart met de aanleg van de wegen en het bouwrijp maken van het 175 hectare grote Kempisch Bedrijvenpark. Wethouder Mathijs Kuijken van gemeente Bergeijk heeft als langstzittend bestuurslid van KBP de start van de werkzaamheden meegemaakt. “Daarna is het hard gegaan. Binnen één jaar werd het terrein bouwrijp opgeleverd en is in samenwerking met de provincie ook de nieuwe afslag van de A67 gerealiseerd en de Provincialeweg N284 geopend. In september 2011 opende het eerste bedrijf Squall International ook haar deuren op het nieuwe bedrijvenpark. De afgelopen jaren hebben we als bestuur de uitgifte nauw kunnen volgen. Kort na de opening hadden we een vliegende start met grote contracten voor Diffutherm, de logistieke bedrijven en VDL. Tijdens de economische crisis viel dat terug, maar uiteindelijk heeft dit zich goed herpakt. We hebben nu circa 65% van de 69 hectare verkocht, voornamelijk aan Kempische bedrijven. Ik ben erg tevreden over hoe het project zich heeft gevormd.” Frank Rombouts, wethouder in Reusel-De Mierden, is sinds 2018 lid van het Dagelijks Bestuur van KBP. “Als wethouder Economie ben ik trots op het KBP. Hierdoor kunnen we onze Kempische Bedrijven laten groeien in eigen regio. Dat is belangrijk voor de werkgelegenheid, maar ook om knelpuntbedrijven in onze gemeenten een alternatief te kunnen bieden. De combinatie van maakbedrijven, logistiek en groothandelsbedrijven op KBP geeft een goede afspiegeling van de Kempische economie. Uit iedere gemeente zijn bedrijven naar het KBP verhuisd, vanwege groei of om ruimte te bieden aan woningbouw. We hebben als Kempengemeenten ook afgesproken dat we de bestaande terreinen up-to-date houden en daar projecten voor oppakken. Daarnaast gaan we ook op zoek naar nieuwe locaties voor aanbod van grote en kleine kavels in de Kempen.” “De economie in de Kempen floreert al jaren. We staan hoog in de ranglijsten van economische toplocaties en om dat vast te houden is een Kempisch Bedrijvenpark van groot belang”, aldus wethouder Léon Kox van gemeente Eersel. “We hebben in de Kempen parels van bedrijven, die een belangrijke bijdrage leveren aan Brainport en aan de maakindustrie, bijvoorbeeld als toeleverancier. Maar het valt mij ook op dat veel Kempische bedrijven zelf eindproducten ontwikkelen en produceren, die de hele wereld over gaan. Deze bedrijven doen veelal zaken met andere Kempische bedrijven, waardoor een ecosysteem is ontstaan van groei en economische ontwikkeling met hele bijzondere toepassingen.” Burgemeester Remco Bosma van gemeente Bladel is sinds januari 2019 voorzitter van het bestuur van het Kempisch Bedrijvenpark. “Ik trof een goed geoliede organisatie aan, die financieel gezond is en vasthoudt aan haar doelstellingen. De verhoudingen in het bestuur zijn goed, voor mij is de Gemeenschappelijke Regeling KBP een voorbeeld van Kempische samenwerking. Ik kijk als voorzitter tevreden terug op de afgelopen jaren, waarin veel is bereikt. Ook de toekomst ziet er goed uit, met vele opties en reserveringen. De coronacrisis heeft in 2020 tot wat uitstel geleid, maar op dit moment zijn nagenoeg alle kavels bezet. Met de oplevering van het facilitypoint komt er ook een mooie horecavoorziening voor de werknemers op het terrein. We verwachten in 2024 een mooi gevuld terrein op te leveren.”Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente BladelWerk: Oprichten van appartementen, het Laar/Beukenbos Bladel. Het Laar is niet toegankelijk vanuit richting Bleijenhoek.Periode: week 37-2020 t/m week 40-2021Uitvoering: Borrenbergs Bouwbedrijf B.V. (Luyksgestel)Werk: Herinrichting Kranenberg CasterenPeriode: week 08-2021 t/m week 39-2021Uitvoering: J. van Uijthoven & Zn. B.V. (Hapert)Werk: Klimaatmaatregelen fase 1 HoogeloonPeriode: week 09-2021 t/m week 52-2021Uitvoering: Aannemingsbedrijf Van der Zanden B.V. (Moergestel)Werk: Verkeersmaatregelen, Dorpsstraat CasterenPeriode week 14 t/m week 23-2021Uitvoering: Wegenbouw Steevens (Valkenswaard)Werk: Herinrichting fase 1,Europalaan Bladel Periode: week 17 t/m week 29-2021Uitvoering: Wegenbouw Steevens (Valkenswaard)Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497-361636.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Bladel

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.