Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel
Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024
Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Bekendmakingen
Wat kies jij? Op de elfde van de elfde heeft het startschot voor carnaval 2017 geklonken. Veel inwoners uit onze gemeente vieren carnaval. Daar hoort niet alleen een origineel carnavalspak bij, maar ook eet- en drinktradities, plezier en samen zijn. Voorafgaand aan de carnaval organiseren de gemeenten Bladel, Reusel-De Mierden, Eersel en Bergeijk de campagne ‘Wat kies jij?’. Deze campagne wordt in samenwerking met GGD Brabant-Zuidoost, CJG plus, Politie, Novadic Kentron en het Pius X-College georganiseerd en vindt plaats vanaf 1 februari tot 25 februari 2017. Met de campagne ‘Wat kies jij?’ worden mensen op een ludieke manier bewust gemaakt van de keuzes die zij maken voor en tijdens carnaval, maar ook op andere momenten in het jaar. Voorbeelden hiervan zijn: Wat eet je tijdens carnaval? Rook je wel of niet? Draag je gehoorbescherming? Neem je deel aan het verkeer met alcohol op? Veilige of onveilige seks? Drink je wel of geen alcohol onder de 18 jaar? Door middel van prikkelende keuzemogelijkheden wordt er overgebracht dat je zelf in de hand hebt welke keuzes je maakt.Oproep burgerinitiatieven voor blijven(d) wonen-met-zorg in de kernen Bladel en HapertIn het voorjaar van 2016 hebben buurtgenoten van een pleintje aan de Dr. Zijlmansstraat in Bladel de gemeente benaderd met de vraag wat er nodig is om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen blijven wonen.De gemeente Bladel heeft de handschoen van dit ‘burgerinitiatief’ opgepakt en met ondersteuning van See5-particuliere ouderenhuisvesting een specifiek programma voor dit burgerinitiatief ontwikkeld. Tijdens 3 avonden hebben de buurtgenoten samen met de gemeente de mogelijkheden maar ook de grenzen van zo lang mogelijk zelfstandig wonen verkend. Dit heeft geleid tot een concept-intentiedocument waarin de buurtgenoten een aantal uitgangspunten en afspraken voor toekomstige (zorg-)ondersteuningstrajecten hebben vastgelegd. Dat gaat bijvoorbeeld over de inzet van burenhulp en over de mogelijkheden voor gezamenlijke zorginkoop en woningaanpassingen (op termijn). Een belangrijk uitgangspunt van het intentiedocument is steeds geweest dat bewoners keuzevrijheid willen hebben en houden om aan te sluiten bij het buurtcollectief of om zelf de voorziening te regelen.Afgesproken is dat de gemeente de bewoners aan het pleintje in het vervolg 1 á 2 keer per jaar zal uitnodigen om samen nieuwe wet- en regelgeving en ontwikkelingen op het gebied van wonen-met- zorg te bespreken en om het intentiedocument te actualiseren.Als u geïnspireerd bent geraakt door het initiatief van de Dr. Zijlmansstraat en ook samen met anderen wilt deelnemen aan een burgerinitiatief voor blijven(d) wonen-met-zorg, dan kunt u contact opnemen met de gemeente. Er zal dan samen met u gekeken worden naar de mogelijkheden. Dat kan heel laagdrempelig en kleinschalig zijn maar het zou ook kunnen uitgroeien tot een initiatief voor gezamenlijke bouw van levensloopbestendige woningen. We beperken deze oproep vooralsnog voor initiatieven in de kernen Bladel en Hapert. Later willen we – met de ervaringen opgedaan in Bladel en Hapert – ook de andere kernen gaan benaderen. Overigens kunnen inwoners van de andere kernen zich ook nu al melden als zij geïnteresseerd zijn in een wonen met zorginitiatief in de kern Bladel en/of Hapert. U kunt zich voor een burgerinitiatief ‘blijven(d) wonen-met-zorg’ aanmelden bij de heer H. Antonise via h.antonise@bladel.nl of 0497-361622. Hulp voor inwoners met sociaaljuridische problemen of vragenSoms lijkt het wel of er steeds meer regels en formulieren bij komen. Ziet u misschien door de bomen het bos niet meer? Vindt u het invullen van een formulier of het begrijpen van een regeling soms lastig? Of hebt u vragen over: •uw loon of uitkering;•belastingdienst toeslagen zoals; huurtoeslag, zorgtoeslag of kindgebonden budget;•sociale voorzieningen zoals kinderbijslag of AOW;•belastingaanslagen of invordering belasting;•beslaglegging en de beslagvrije voet;•regelingen voor mensen met een laag inkomen;•zorgregelingen zoals Wmo of de hoogte van uw eigen bijdrage CAK;•beschikkingen van overheidsinstanties;•huur- en woonzaken? Sociaal Raadsliedenwerk kan u weer op weg helpen. Als inwoner van de gemeente Bladel kunt u hier gratis gebruik van maken. Voor het maken van een afspraak kunt u bellen met het Zorgloket van de gemeente Bladel, telefoonnummer 0497-361636. Het Zorgloket is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. Machtiging automatisch incasso gemeentelijke belastingen 2017 Indien u de gemeentelijke belastingen automatisch wenst te laten incasseren kunt u dit kenbaar maken door middel van de groene machtigingskaart die u onlangs van de gemeente Bladel heeft ontvangen. We verzoeken u vriendelijk uw naam, adres, woonplaats te controleren en het volledige bank(IBAN)nummer in te vullen. De BIC-code is alleen noodzakelijk bij buitenlandse IBAN nummers. Na ondertekening kunt u de machtigingskaart retourneren aan de gemeente Bladel. U kunt hiervoor ook gebruik maken van de retourenvelop. Deze hoeft niet gefrankeerd te worden. Insturen machtigingskaartIndien u gebruik wenst te maken van de mogelijkheid tot automatisch incasso verzoeken wij u vriendelijk de volledig ingevulde machtigingskaart per omgaande in te sturen vóór 22 februari 2017.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Bladel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbladel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Bladel.
© LokaalnieuwsBladel.nl
Laatste berichten