Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel
Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024
Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Bekendmakingen
Gewijzigde openingstijdenOp donderdag 1 juni 2017 is het gemeentehuis geopend en telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.30 uur.Open dag Praktijkhuis Op zaterdag 17 juni van 13.00 tot 17.00 uur zet het Praktijkhuis Bladel zijn deuren open voor geïnteresseerden. Het Praktijkhuis is een plek waar volwassenen uit de gemeente Bladel met een afstand tot de arbeidsmarkt, de gelegenheid krijgen om vaardigheden te leren en hun talenten verder te ontwikkelen. Op die manier kunnen de deelnemers beter meedoen in de maatschappij, bijvoorbeeld als vrijwilliger of misschien wel in een betaalde baan.We zijn inmiddels enkele maanden in en om het Praktijkhuis bezig en we vinden het nu tijd worden om u daar wat meer van te laten zien. Daarom bent u op 17 juni van harte welkom op onze werkplek om te bekijken wat we doen en waar we naartoe willen groeien. Gedurende de middag kunt u vrij rondlopen door het gebouw. Er zal gezorgd worden voor een hapje en een drankje en voor iedere bezoeker hebben we een aardigheidje. Rond de klok van 15.00 uur wordt het logo van het Praktijkhuis onthuld en zal de wethouder een kort woordje houden.Tijd: 13.00 tot 17.00 uur (vrije inloop) Locatie: Burgemeester Goossensstraat 48, 5531 HE BladelDementiespeldje voor Slagerij GooskensDonderdag 11 mei hebben dementieambassadeur Ria van der Putten en wethouder Wim van der Linden een bezoek gebracht aan Slagerij Gooskens in Hoogeloon. Dit als bedankje voor de inzet van de slagerij in het kader van de ‘dementievriendelijke gemeente Bladel’ en de dementieweek 2016. Connie, de eigenaresse, was zichtbaar ontroerd en was erg blij met de bos bloemen en het dementiespeldje.Wilt u als ondernemer ook iets betekenen in het kader van de dementievriendelijke gemeente? Neem dan contact op via dementie@bladel.nl.Uitnodiging aan jeugdkampioenen in de gemeente Bladel Op vrijdagavond 7 juli worden alle jeugdkampioenen in het zonnetje gezet tijdens een huldiging op de Markt in Bladel. Voor deze huldiging zijn we op zoek naar alle jeugdige inwoners (tot en met 17 jaar) van onze gemeente die een kampioenschap hebben behaald op het terrein van sport of cultuur.Dit jaar worden niet alleen de kampioenen beloond, maar wordt er ook een aantal awards uitgereikt. De categorieën voor de awards staan nog open en mogen aangedragen worden, maar voorbeelden kunnen ‘Trouwste supporter’ of ‘Leukste blooper’ zijn.Kampioenen aanmelden en iemand nomineren voor een award kan tot 6 juni bij Jaimy Panjoel via j.panjoel@bladel.nl of 0497-361636. Ook voor nadere informatie kunt u bij haar terecht. Kamperen bij de boer door jongerenKamperen bij de boer is een bekend fenomeen in de gemeente Bladel en omgeving. Een leuk initiatief dat in de meeste gevallen goed verloopt. In de vorige jaren zijn er jammer genoeg ook incidenten geweest zoals overmatig drankgebruik en geluidsoverlast. Dit kan zowel voor de omgeving als voor de jongeren zelf leiden tot vervelende situaties. VerantwoordelijkheidIn de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Bladel staat dat kamperen buiten een kampeerterrein niet is toegestaan. Er is echter wel een uitzondering: het kamperen voor ‘eigen gebruik op eigen terrein’. In bepaalde gevallen kan het kamperen van jongeren bij de boer daar onder vallen. Als een van uw kinderen op uw erf wil kamperen en daarvoor wat vrienden en vriendinnen uitnodigt, is dat dus toegestaan. Wij rekenen erop dat u een oogje in het zeil houdt. Wij vragen met name uw aandacht voor alcoholmisbruik (geen alcohol onder de 18), het voorkomen van overlast voor anderen en het ontstaan van onveilige situaties. Het stoken van een open vuur is niet toegestaan. Mocht er ondanks alle preventieve maatregelen toch iets fout gaan dan zijn wij als gemeente genoodzaakt om een kijkje te komen nemen en op basis daarvan passende actie te ondernemen.MeldenOm inzicht te krijgen in het aantal groepen jongeren dat in de zomermaanden op eigen terrein kampeert, vragen wij de grondeigenaren of de kampeerders dit te melden. Dit kan uiterlijk 2 weken voorafgaand aan de kampeerweek via info@bladel.nl. Als dank ontvangen de kampeerders een welkomstpakket. Een nieuwe visie voor De Egyptische Poort in Bladel. Denkt u mee op 30 mei?De gemeente Bladel wil een visie ontwikkelen voor het gebied De Egyptische Poort. Daarom zet ze samen met Architectuur Lokaal op 29 en 30 mei 2017 een ontwerpatelier op. In het ontwerpatelier zullen vijftien jonge professionals (onder begeleiding van drie ervaren mentoren) vijf verschillende scenario’s bedenken voor het gebied. Onderdeel van het ontwerpatelier is een publieksavond op 30 mei 2017 van 19.30 tot 21.30 uur in het gemeentehuis aan de Markt 21 te Bladel. Op deze avond zullen de deelnemers van het ontwerpatelier hun conceptscenario aan de gemeenteraad, inwoners, ondernemers, stichtingen, verenigingen en overige betrokkenen presenteren. Na deze presentatie is er ruimte om in gesprek te gaan met de ontwerpers. De ontwerpers zullen deze gesprekken gebruiken om hun scenario verder aan te scherpen. Op 10 juli zullen de definitieve scenario’s gepresenteerd worden aan de gemeenteraad. Wat levert het ontwerpatelier op?Uit het ontwerpatelier ontstaan vijf verschillende scenario’s voor het gebied De Egyptische Poort. Deze scenario’s zijn dan nog niet tot in detail uitgewerkt maar geven wel een duidelijk beeld en richting. De scenario’s leveren een visiedocument op voor het gebied. De gemeenteraad kiest op 21 september 2017 één of meerdere scenario’s die de visie voor het gebied De Egyptische Poort vormen. Vanuit deze visie wordt het gebied verder uitgewerkt. Winkelgebieden Bladel en Hapert hebben zich gecertificeerd met het Keurmerk Veilig Ondernemen Winkelgebieden (KVO-W)!Voor Hapert is het al de 3de certificering op rij (in 2011 voor het eerst) terwijl het voor Bladel de eerste certificering is nadat het winkelgebied het keurmerk een periode niet had. De winkelgebieden zijn voor de komende drie jaar gecertificeerd met het keurmerk. Vanwege de al jarenlange intensieve samenwerking tussen de winkelgebieden van Bladel en Hapert hebben beide winkelgebieden besloten zich samen in te zetten voor de veiligheid in de winkelgebieden. Dat heeft nu formeel zijn beslag gevonden in het Keurmerk Veilig Ondernemen.Keurmerk Veilig OndernemenDit Keurmerk is een waardering voor winkelgebieden waar wordt samengewerkt om de veiligheid te verbeteren. Een belangrijke voorwaarde in het proces om een KVO-W-certificaat te behalen is dat ondernemers samen met gemeente, politie, brandweer en eventuele andere partijen (zoals het gehandicaptenplatform) afspraken maken om overlast, criminaliteit en onderhoud en beheer aan te pakken. Dit levert een veiligere omgeving op met als resultaat een groter gevoel van veiligheid en minder schade. Daar profiteert iedereen van. MKB-Nederland begeleidt dit proces.Om een veilige bedrijfsomgeving te waarborgen is MKB-Nederland in samenwerking met het ministerie van Veiligheid en Justitie in 2005 gestart met een Keurmerk Veilig Ondernemen voor Bedrijventerreinen. In het KVO-B maken ondernemers samen met de andere betrokken partijen afspraken, zoals:•organiseren van bijeenkomsten voor en door ondernemers over 'schoon, heel en veilig';•beter georganiseerd toezicht door politie en beveiliging;•beter verlichten van panden, het plaatsen van camera’s, enz.;•investeren in de openbare ruimte (groenvoorziening, straatverlichting, enz.).De schade die de winkeliers jaarlijks lijden door criminaliteit en onveiligheid wordt door deze en andere maatregelen verminderd. Het KVO-W heeft direct effect op het veiligheidsgevoel van ondernemers, werknemers en burgers. Ook is er vaak een structurele verbetering van de samenwerking tussen ondernemers en andere partijen te zien.Aanslagen Afvalstoffen- en Rioolheffing 2017Met dagtekening 31 mei 2017 ontvangen inwoners en organisaties in de gemeente Bladel de aanslag afvalstoffen- en rioolheffing 2017 over de periode januari t/m april 2017. Voorheen werden afvalstoffen- en rioolheffing betaald via de nota van Brabant Water N.V. Over de laatste periode van 2016 volgt in september 2017 nog een afrekening van Brabant Water.Afvalstoffenheffing Waarom betaal ik afvalstoffenheffing?De gemeente Bladel is een diftargemeente die de volgende uitgangspunten hanteert:1.het principe “de vervuiler betaalt” wordt zoveel mogelijk toegepast;2.de netto kosten voor inzameling en verwerking van huishoudelijk afval moeten voor 100% gedekt worden door de afvalstoffenheffing.De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht en een variabel recht. Het vastrecht wordt bij iedere huisaansluiting in rekening gebracht, ongeacht of er veel of weinig afval wordt aangeboden. In het vastrecht zijn onder andere de kosten opgenomen voor de inzameling van papier, glas, luiers, klein chemisch afval, plastic verpakkingsafval en de exploitatiekosten voor de milieustraat. De hoogte van het variabel recht is afhankelijk van het volume van de containers en het aantal keren dat de containers aan de weg worden gezet. Daarbij maakt het niet uit of de container wel of niet vol is.Moet ik ook afvalstoffenheffing betalen als ik geen huisvuil aanbied?Ja, het vastrecht is altijd verschuldigd omdat de gemeente een wettelijke verplichting heeft om afvalstoffen huis aan huis op te halen.Wat zijn de kosten voor de afvalstoffenheffing?De tarieven voor 2017 zijn door de gemeenteraad in december 2016 vastgesteld. Voor 2017 is er een vastrechtbedrag van € 7,71 per maand en daarnaast wordt een bedrag betaald voor het aanbieden van een container of afvalzak. Dus alles blijft hetzelfde als het gaat om het ophalen van huisvuil, maar de aanslag komt van de gemeente. Tarieven afvalstoffenheffing 2017Vastrecht € 7,71 per maand.Variabel recht per lediging:VolumeRestafvalGft25 liter emmer€ 4,10€ 0,7480 liter container€ 7,94€ 0,92140 liter container€ 12.12€ 1,21240 liter container€ 19,08€ 1,6230 liter tariefzak (Netersel)€ 3,03storten afval ondergrondse container (60 liter) per keer€ 6,06storten afval ondergrondse container (30 liter) per keer€ 3,03RioolheffingWaarom betaal ik rioolheffing?Voor het hebben van een directe of indirecte aansluiting op de gemeentelijke riolering wordt van iedere gebruiker van een perceel (woning, bedrijf, winkel enz.) rioolheffing geheven. De gebruiker betaalt zo mee aan de aanleg en het onderhoud van het riool in de gemeente Bladel. Wat zijn de kosten voor de rioolheffing?De gebruiker van een woning betaalt een vastrecht dat wordt geheven op basis van de gezinssamenstelling, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen éénpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens. De gemeente rekent met drie tijdvakken per jaar, te weten: januari t/m april, mei t/m augustus en september t/m december. De situatie aan het begin van het tijdvak waar de aanslag betrekking op heeft, bepaalt of de gemeente rekening houdt met een één- of meerpersoons huishouden. Wijzigt de samenstelling in de loop van het tijdvak dan wordt hiermee in het volgende tijdvak rekening gehouden. Bij agrarische objecten, of combinaties van woningen met agrarische gedeelten die in hoofdzaak als niet-woning dienen te worden aangemerkt, wordt een vastrecht geheven. Bij niet-woningen wordt op basis van een staffeling van het waterverbruik over 2016 de hoogte van de aanslag berekend. Mijn perceel is niet aangesloten op de riolering Als u van mening bent dat u geen aansluiting op de riolering heeft dan zal ter plaatse onderzoek worden gedaan door de gemeente of er al dan niet sprake is van directe of indirecte lozing. Tarieven Rioolheffing 20171.De belasting bedraagt per jaar, per perceel als bedoeld artikel 2 lid a en b, zijnde in hoofdzaak een woning, indien dezea. wordt gebruikt door één persoon: € 96,00 (code 1)b. wordt gebruikt door twee of meer personen: € 240,00 (code 1)c. de situatie in de basisregistratie Personen (BRP) bij aanvang van ieder van de drie belastingtijdvakken is bepalend of er sprake is van een één of meerpersoonshuishouden.2.De belasting (code 3) bedraagt per jaar, per perceel als bedoeld artikel 2 lid a en b, zijnde niet in hoofdzaak een woning; bij een hoeveelheid afvalwater van:a.0 - 50 m3€ 96,00b.51 - 300 m3€ 345,00c.301 - 750 m3€ 900,00d.751 - 1500 m2€ 1.750,00e.1501 - 5000 m3€ 4.500,00f.5001 - 15.000 m3€ 9.500,00g.15.001 - 30.000 m3€ 27.500,00h.30.001 m3 en/of meer € 60.000,003.Indien sprake is van een agrarisch bedrijf dan bedraagt de belasting per jaar € 576,00 (code 2)BetalingstermijnenBij automatisch incasso: drie termijnen. Aanslagen met een bedrag minder dan € 50,00 worden in één keer afgeschreven. Wordt er géén gebruik gemaakt van de automatische incasso dan moet de aanslag worden betaald in één termijn via internetbankieren. Met ingang van 1 januari 2017 is de acceptgirokaart als betaalmogelijkheid bij de gemeente Bladel afgeschaft. Als u geen gebruik maakt van automatische incasso kunt u met internetbankieren betalen. Op de voorkant van het aanslagbiljet is vermeld op welke datum de termijnen vervallen. BezwaarTegen de aanslag kunt u binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet een bezwaarschrift indienen bij de Heffingsambtenaar van de gemeente Bladel, Postbus 11, 5530 AA Bladel. Het indienen van een bezwaarschrift ontheft u niet van de verplichting om tijdig te betalen.De tarieven zijn door de gemeenteraad in de verordening vastgesteld. Op grond van artikel 8:2 van de Algemene Wet Bestuursrecht kan hiertegen geen bezwaar worden aangetekend. KwijtscheldingIndien u op grond van uw financiële omstandigheden niet in staat bent de belasting te betalen, kan deze op verzoek geheel of gedeeltelijk worden kwijtgescholden. U dient daarvoor een aanvraagformulier voor kwijtschelding in te vullen, verkrijgbaar bij het Klant Contact Centrum in het gemeentehuis, tel. 0497-361636. InlichtingenVoor inlichtingen over deze aanslag kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum van de gemeente Bladel op telefoonnummer 0497-361636. Let op: op 1 juni 2017 is het Klant Contact Centrum telefonisch alleen bereikbaar van 9.00 tot 13.00 uur. U kunt vragen ook mailen naar info@bladel.nl.Herinnering aanvragen leerlingenvervoer schooljaar 2017-2018Als u voor uw kind voor het komende schooljaar (2017-2018) een aanvraag wilt indienen voor leerlingenvervoer, dan is het belangrijk dat u deze aanvraag vóór 1 juni 2017 indient bij de gemeente. Dit aanvraagformulier kunt u downloaden op www.bladel.nl/leerlingenvervoer, onder digitaal aanvragen. Tevens kunt u het aanvraagformulier ophalen bij de gemeente Bladel tijdens openingsuren.Indien u het aanvraagformulier vóór 1 juni indient, vindt besluitvorming tijdig plaats voor het daaropvolgende schooljaar. Indien dit door omstandigheden later gebeurt, ontvangt u uiterlijk binnen 8 weken een besluit over het leerlingenvervoer. Voor vragen over het leerlingenvervoer kunt u contact opnemen met mevrouw N. Dirkx of M. Mastwijk of per e-mail: leerlingenvervoer@bladel.nl.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Bladel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbladel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Bladel.
© LokaalnieuwsBladel.nl
Laatste berichten