GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel, week 21 - 2020

Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht in Bladel

Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen bladel
  2. GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel, week 21 – 2020

Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Brief van burgemeester Remco BosmaBeste inwoners van de gemeente Bladel,De corona updates komen dagelijks voorbij in het nieuws. Cijfers van besmettingen en overledenen, verhalen van patiënten en hulpverleners, virologen die aanschuiven in praatprogramma’s, korte video-updates in frontberichten op tv en persconferenties van minister-president Rutte; de informatiestroom rondom het Covid-19 virus is groot. Het is allemaal bijna niet bij te benen. Dat merk ik zelf ook.Waar ik blij mee ben is dat de huidige cijfers een daling laten zien van het aantal getroffenen. Het is nog een wankel evenwicht maar het is zeker positief. Waar ik ook blij mee ben, is dat de mensen in onze gemeente zich over het algemeen heel goed houden aan de regels die door de Rijksoverheid zijn voorgeschreven. Ik weet dat het niet altijd meevalt en dat het offers vraagt. Hier en daar worden de regels wat versoepeld en de komende maanden zet dat verder door. De basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs gingen op 11 mei open. Met stralende gezichten stonden de kinderen die maandag weer op het schoolplein. Met de nodige aanpassingen en goede begeleiding van leraren en kinderopvangorganisaties gaat dat heel goed. Dat is een heel gepuzzel voor de medewerkers. U leest meer over het opengaan van de scholen in het artikel ‘Eindelijk weer samen naar school’.Sinds 11 mei zijn ook de kappers, pedicures en mensen in andere ‘contactberoepen’ weer aan de slag. Fijn voor de mensen die hun beroep weer mogen uitoefenen en fijn voor de klanten. Ik kan u zeggen dat ik blij ben dat mijn eigen coronakapsel binnenkort ook verleden tijd is.Verschillende sportverenigingen gingen hard aan de slag met het landelijke protocol ‘Verantwoord Sporten’. Ze vertaalden dat naar hun vereniging en geven nu aangepaste trainingen (wedstrijden mogen nog niet). Voor sommige binnensporten is creatief gekeken hoe de trainingen en lessen voorlopig buiten gegeven kunnen worden. Om zo hun sport te kunnen aanbieden én te kunnen voldoen aan de regels. Ook dat vraagt veel van de vrijwilligers die het allemaal moeten organiseren. De regels die landelijk worden vastgesteld, pakken niet voor iedereen goed uit. Fitnesscentra en sauna’s mogen nog niet open. Ook binnensporten zoals badminton en handboogschieten kunnen nog niet van start. Hoewel verenigingen en organisaties zelf soms aangeven klaar te zijn om hun sport veilig aan te bieden, laat de landelijke noodverordening dat nog niet toe. Ik begrijp dat dit soms frustrerend kan zijn. Er zijn gelukkig steeds meer lichtpuntjes. Nieuwe oplossingen als antwoord op de uitdagingen van deze onzekere tijd. Zoals bij zorgcentrum de Floriaan in Bladel, waar een veilig knuffelscherm werd geplaatst dankzij een samenwerking van architectenbureau Faro en STAS. Dankzij dit knuffelscherm kan er weer lichamelijk contact zijn met familieleden die zolang afgesloten waren van hun dierbaren. Als ik vooruitblik naar lichtpuntjes voor onze lokale ondernemers, dan zijn dat de opening van restaurants en terrassen en de mogelijkheden voor recreatief nachtverblijf op bijvoorbeeld campings en vakantieparken. Natuurlijk, ook hier met strakke maatregelen en alleen als opengaan verantwoord mogelijk is. Zo is er een maximum van 30 plaatsen in restaurants en moet er voldoende afstand gehouden kunnen worden. Vooraf reserveren bij restaurants is noodzakelijk en u kunt alleen uit eten gaan als u geen klachten heeft zoals neusverkoudheid, koorts, keelpijn of hoesten.We kunnen niet te ver vooruit kijken. Maar ik hoop dat de dalende lijn van het aantal zieken doorzet en dat er langzaamaan steeds meer mogelijk gaat zijn. Dat kan alleen als we voorzichtig blijven. Want we zijn er nog niet en er bestaat een risico op een tweede golf van zieken. Dat moeten we voorkomen. De beste bescherming zit nog steeds in het afstand houden, het mijden van drukte en het veelvuldig wassen van handen. Alleen samen krijgen we corona onder controle.Heeft u vragen over het coronavirus? Kijk dan op www.rijksoverheid.nl/coronavirus of bel 0800-1351. U vindt op de genoemde website ook een handleiding voor het zelf maken van mondkapjes die u kunt gebruiken in het openbaar vervoer. Heeft u als ondernemer door de coronamaatregelen financiële zorgen? Kijk dan op www.kempenplus.com/ondersteuning-ondernemers. Met hartelijke groet,Remco Bosma,Burgemeester gemeente BladelEindelijk Weer Samen Naar SchoolOp maandag 11 mei gingen de negen basisscholen in gemeente Bladel weer open. De kinderen gingen voor het eerst na bijna twee maanden weer open. Hoe zou dat gegaan zijn? De gemeente vroeg het aan drie basisschooldirecteuren.Met stralende gezichten stonden de kinderen afgelopen maandag weer op het schoolplein. ‘Voor veel kinderen was het feest. Eindelijk weer samen naar school, samen met vriendjes en vriendinnen. Het voelde voor de kinderen snel vertrouwd’, zegt directeur Patrick Adriaanse van De Toermalijn. ‘En dan weet je als leerkracht ook weer waar het voor doet!’De school heeft de aanpassingen aan het rooster in goed overleg met de ouders gedaan. ‘We hebben ervoor gekozen om de kinderen twee hele dagen naar school te laten gaan en een continurooster te gebruiken. Dat geeft duidelijkheid voor ouders en kinderen en het voorkomt ook onnodig gereis tussen de middag’.Roy Pellgrom, directeur van OBS de Sleutelaar kijkt met tevredenheid terug op het alternatieve lesprogramma dat vanaf maart is gedraaid. ‘Wij hebben aan het begin al chromebooks mee naar huis kunnen geven. Daarmee konden kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau aan de slag en lukte het ons om de kinderen door te laten gaan waar ze gebleven waren. Dat voelde zowel voor de kinderen als voor de juffen en meesters goed’. Omdat de school met combinatieklassen werkt, is besloten de kinderen per groep 2 hele dagen naar school te laten komen. Op vrijdag is er noodopvang aanwezig. ‘Kinderen pikken de draad snel op, zitten al weer snel in het hier en nu. Dat maakt het voor ons ook een stuk makkelijker.’Op Basisschool De Vest in Hoogeloon was het helemaal een bijzondere dag. Niet alleen omdat de school weer openging, maar ook omdat de kinderen in de tijdelijke lokalen les krijgen. ‘In de planning voor de nieuwe school was opgenomen dat we na de Hemelvaartvakantie zouden verhuizen naar de tijdelijke voorziening. Dat viel samen met de ‘eerste schooldag na Corona’. Tja, ondertussen is de oude school al bijna gesloopt. Het gaat hard!’ Directrice Miranda de Grauw ziet dat de kinderen snel wennen aan de nieuwe situatie, ook al is het soms wat behelpen in de wat kleinere lokalen. ‘Toen we maandagmorgen de kinderen weer ontvingen, zag je het gebouw veranderen. Met kinderen erin wordt een gebouw een school. Voor de leerkrachten was het ook een verademing om de kinderen weer in de buurt te hebben. Leerkrachten hebben voor dit vak gekozen omdat ze graag met kinderen werken, niet om vanachter een computers mailtjes en opdrachten te sturen’. De directeur kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen maanden. ‘Het was hard werken, we waren met veel dingen tegelijk bezig, maar onze tevredenheid straalt af op onze kinderen’.Kent u iemand die een lintje verdient?Bij gelegenheid van Koningsdag werden op 24 april in de gemeente Bladel 5 onderscheidingen toegekend. Kent u ook een vrijwilliger die een lintje verdient? U heeft de mogelijkheid om iemand voor een Koninklijke onderscheiding voor te dragen.Voor de Orde van Oranje-Nassau komen mensen in aanmerking met (langdurige) bijzondere verdiensten voor de samenleving. Denk aan de vele vrijwilligers die actief zijn op sociaal-maatschappelijk gebied. Niet alleen bestuurders komen in aanmerking, maar ook mensen die door hun inzet verenigingen draaiend houden. Een Koninklijke onderscheiding kan worden toegekend bij Algemene Gelegenheid (Koningsdag) of bij een bijzondere persoonlijke gelegenheid (bijvoorbeeld een jubileum).Koningsdag 2021Koningsdag 2021 lijkt misschien ver weg, maar de voorbereidingen voor het toekennen van Koninklijke onderscheidingen bij die gelegenheid beginnen binnenkort weer. Als u vindt dat iemand in uw omgeving in aanmerking komt voor een Koninklijke onderscheiding, kunt u een aanvraag indienen bij de burgemeester. Om een Koninklijke onderscheiding te verkrijgen zijn verdiensten voor de gemeenschap (maatschappelijk, economisch, sociaal, cultureel of sportief terrein) belangrijk. Verenigingen, instellingen en maatschappelijke organisaties spelen daarom een belangrijke rol bij het indienen van aanvragen.Hoe draagt u iemand voor?Een aanvraagformulier voor een Koninklijke onderscheiding kunt u downloaden via de gemeentelijke website www.bladel.nl, opvragen bij het bestuurssecretariaat (telefoon 361438 / 361439) of via www.lintjes.nl. Bij de aanvraag moet uitgebreid vermeld worden waarom de betreffende persoon wordt voorgedragen. Een nauwkeurige omschrijving van de verdiensten en de tijd die hieraan besteed wordt is erg belangrijk. Daarnaast dient dit te worden ondersteund door de betreffende organisatie. Het is belangrijk dat u de volledige persoonsgegevens en uw relatie tot de betrokkene hierbij vermeldt. Het invullen van een voorstelformulier vergt tijd en de nodige inspanning. Het indienen van een aanvraag betekent niet automatisch dat de onderscheiding ook wordt toegekend. De burgemeester beoordeelt de aanvraag zorgvuldig en stuurt deze met zijn advies naar de Commissaris van de Koning. Daar wordt de aanvraag bekeken en doorgestuurd naar het Kapittel van de Civiele Orden. Deze commissie brengt uiteindelijk advies uit aan de Koning.Termijnen waarmee u rekening moet houdenDe aanvragen moeten tijdig in ‘Den Haag’ afgehandeld worden. Een lange periode van voorbereiding en behandeling is nodig. Dit betekent dat:• u de aanvraag voor Koningsdag 2021 vóór 1 juli 2020 moet inleveren bij de gemeente;• de aanvraag voor een bijzondere persoonlijke gelegenheid uiterlijk zes maanden vóór de datum van uitreiking binnen moet zijn bij de gemeente.InformatieVoor meer informatie over het aanvragen van een Koninklijke onderscheiding kunt u contact opnemen met het bestuurssecretariaat van de gemeente Bladel. Daarnaast kunt u de volgende websites raadplegen: www.lintjes.nl en www.kanselarij.nl. Gewijzigde openingstijden gemeentehuis21 en 22 mei 2020Donderdag 21 mei 2020 is het gemeentehuis gesloten in verband met Hemelvaartsdag.Vrijdag 22 mei 2020 is het gemeentehuis gesloten in verband met een collectieve vrije dag.Zend uw mooiste foto van de gemeente Bladel in!In januari 2021 verschijnt de gemeentegids voor 2021, die het bedrijf Akse Media uitgeeft in samenwerking met de gemeente Bladel. Ook dit jaar willen we de gids samen met u maken. Daarom wordt er wederom een fotowedstrijd georganiseerd, waarbij u uw mooiste foto’s die in de gemeente Bladel zijn gemaakt kunt opsturen. Van alle ingezonden foto’s maken we een selectie die we in de gids zullen plaatsen.U kunt uw foto’s tot en met vrijdag 30 augustus sturen naar voorlichting@bladel.nl onder vermelding van uw naam en adresgegevens. De winnende foto krijgt een beloning en zijn of haar foto wordt op de voorpagina van de gids geplaatst.Om het voor iedereen helder en leuk te houden, hebben we een aantal spelregels:• We ontvangen graag foto’s die in de gemeente Bladel zijn gemaakt en volgens u de gemeente in beeld brengen. Geef in de mail en/of in de bestandsnamen aan waar de foto’s zijn gemaakt. • De foto’s moeten aangeleverd worden in JPEG/JPG-formaat met een minimale resolutie van 300 dpi of minimaal 1 Mb. • Door deelname aan de fotowedstrijd geeft de maker de gemeente Bladel het recht om de aangeleverde foto’s vrij te gebruiken in andere interne en externe communicatie-uitingen. • Indien er personen herkenbaar op de foto staan, garandeert de maker dat de geportretteerde perso(o)n(en) toestemming voor de foto en deelneming van de actie hebben gegeven.• De inzender vrijwaart gemeente Bladel van aanspraken tot schadevergoeding, dan wel redelijke (gebruik)vergoeding vanwege inbreuk op het portretrecht.De winnende foto wordt september 2020 bekend gemaakt. Hij of zij krijgt hier persoonlijk bericht over.Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met team communicatie via voorlichting@bladel.nl of via telefoonnummer 0497-361636. Gemeente Bladel verkoopt vier woningen in Hapert en vier woningen in CasterenDe gemeente Bladel gaat vier woningen aan het Roodbont te Hapert en vier woningen aan de Vurste Putten in Casteren verkopen. De woningen in Hapert zijn eengezinswoningen en de woningen in Casteren zijn beneden- en bovenwoningen die uitermate geschikt zijn voor 1 of 2 persoonshuishoudens. De koopprijs (vrij op naam) van de woningen staat vast. Door de verkopend makelaar wordt er een open huis gehouden conform de RIVM richtlijnen. De woningen worden per inschrijving verkocht, waarbij kopers kunnen aangeven akkoord te gaan met de prijs en voorwaarden. Mochten er meerdere kandidaten dezelfde woning willen kopen, dan wordt er geloot. In de koopovereenkomst wordt een zelfbewoningsplicht opgenomen, zodat we er zeker van zijn dat de koper de woning ook gaat bewonen. De woningen in Hapert worden op korte termijn te koop aangeboden en de woningen in Casteren worden te koop aangeboden zodra de splitsing in appartementsrechten is afgerond door de notaris. Voor de verkoop van de woningen heeft de gemeente Roijmans Makelaardij te Bladel opdracht gegeven. Voor nadere informatie omtrent de verkoop kunt u terecht bij Roijmans Makelaardij, www.roijmans.nl. Zij zijn telefonisch bereikbaar op 0497-380103 of per e-mail info@roijmans.nl. De brandweer zoekt vrijwilligers!U hebt een leuke baan, hobby’s, u sport en gaat op stap met uw vrienden. Kortom, een leven om jaloers op te zijn. En toch mist u iets. Meer uitdaging. Meer bijdragen aan de maatschappij. Maar hoe? Het antwoord? Word vrijwilliger bij de brandweer! Dé manier om meer uit uw leven te halen. Het is fantastisch werk. Divers en heel uitdagend, met een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. U helpt mensen en dieren in nood, en u weet nooit wat u zult aantreffen. Heeft u de passie voor een intens leven en de drive om iets te willen betekenen voor anderen? Bent u van mening dat u beschikt over tijd, vaardigheden en het fysieke vermogen? Dan is de brandweer op zoek naar u!De brandweer staat 24 uur per dag paraat om mensen en dieren te helpen. Bij brand, hulpverlening, incidenten met gevaarlijke stoffen of waterongevallen. Brandweer Brabant-Zuidoost doet dit met zo’n 700 gemotiveerde en gedreven collega’s, vanuit 37 locaties. Mannen en vrouwen die zich willen inzetten voor de veiligheid van de inwoners in onze regio en klaarstaan voor anderen. Werken bij de brandweer is een heel mooi beroep, maar soms ook spannend. Als brandweervrijwilliger bent u van grote waarde voor de samenleving. OpleidingNatuurlijk gaat u niet onvoorbereid de weg op. In twee jaar tijd krijgt u een intensieve opleiding, die volledig wordt verzorgd door de brandweer en die u klaarstoomt voor het echte werk. U leert alles wat u moet weten op het gebied van brandbestrijding, technische hulpverlening en brandgevaarlijke stoffen. Daarnaast leert u precies hoe u moet handelen in kritieke situaties en het werken in teamverband. U verlegt uw grenzen en leert uzelf kennen.Interesse of vragen?Denkt u erover brandweervrijwilliger te worden? Dan kunt u zich opgeven via www.jouwbrandweer.nl. Hier kunt u ook meer informatie vinden. Zit u hierna echter nog met veel vragen, bijvoorbeeld over de opleiding, vergoedingen, doorgroeimogelijkheden, wat het werk in de praktijk inhoudt en hoe u goede afspraken maakt met uw werkgever? Dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met de VRBZO via e-mail (hrm@vrbzo.nl) of telefoon (040 2203 441). Onderzoek naar fundering N284Tussen Reusel en Hapert (km 5 t/m km 11,5) wordt onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de onderliggende betonweg, de voegen en (de opbouw van) de fundering. Hiervoor voert Geofoxx, in opdracht van de provincie Noord-Brabant, verspreid over het gehele traject boringen en diverse analyses uit. Zo moet inzichtelijk worden wat de staat van de weg is en of het materiaal van de fundering kan worden hergebruikt.OverlastDe weggebruiker van de N284 kan gedurende de periode medio mei tot en met medio juni 2020 overlast ondervinden van deze werkzaamheden. Om dit zoveel mogelijk te beperken, wordt goed gekeken naar de planning en uitvoering van de werkzaamheden.Planning Het onderzoek bestaat uit verschillende delen: • Historisch onderzoek en voorbereiding (begin mei);• Uitvoering radarmetingen (half tot eind mei) en uitwerking;• Uitvoering betonboringen (begin juni);• Laboratoriumanalyses, uitwerking gegevens en rapportage (juni).Onderhoud aan de N284Aan de provinciale weg N284 die dwars door de Kempen loopt, vindt vanaf 2023/2024 groot onderhoud plaats. De weg en omgeving worden aangepakt. In het door de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Bladel en Reusel-De Mierden gekozen voorkeursalternatief zijn doorstroming, verkeersveiligheid en bereikbaarheid sleutelwoorden. De gemeenteraden en Gedeputeerde Staten buigen zich nog voor de start van de zomervakantie over het voorkeursalternatief.Heeft u nog vragen over het onderzoek of over het project? Stuur deze dan in een e-mail naar n284@bladel.nl. Meer informatie kunt u ook vinden op de website www.n284.nl. Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente BladelWerk: Rioolwerkzaamheden Hoogcasteren, Driesboom en Volderstraat in HoogeloonPeriode: week 10 t/m week 46 Uitvoering: Aannemingsbedrijf van der Zanden

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Bladel

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.