Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel
Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024
Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Markt Bladel Bekendmakingen
Gewijzigde openingstijdenOp donderdag 27 september is het gemeentehuis geopend en telefonisch bereikbaar van 9.00 uur tot 13.00 uur.Werkzaamheden nutsbedrijven Ganzestraat – NieuwstraatDe gemeente Bladel is bezig met het voorbereidingstraject voor het project herinrichting en rioolvervanging van de Ganzestraat en Nieuwstraat in Hapert. Voor Brabant Water en Enexis zijn deze werkzaamheden aanleiding om hun bestaande kabels en leidingen (gedeeltelijk) te vernieuwen. Om de overlast voor bewoners en ondernemers zo veel mogelijk te beperken is besloten om de aanleg van de nieuwe kabels en leidingen alvast uit te voeren. Deze worden zo veel als mogelijk onder de trottoirs geplaatst waardoor het de weggebruikers zo min mogelijk hindert. De oude kabels en leidingen worden tijdens de uitvoering van de bestratings- en rioleringswerkzaamheden opgeruimd. De werkzaamheden starten in de eerste week van oktober en zijn klaar in het begin van 2019. Het werk start vanaf de kruising Ganzestraat en Nieuwstraat tot en met De Kuil. Daarna is het stuk van de komgrens tot de kruising Ganzestraat en Nieuwstraat aan de beurt. Heeft u vragen? Neem dan contact op met gemeentelijk toezichthouder Leon Horsten via telefoonnummer 06-837 986 38.DronesDe laatste jaren is het steeds gebruikelijker geworden dat particulieren drones aanschaffen en daarmee vliegen in hun omgeving. Hiervoor gelden een aantal regels waar wellicht niet iedereen zich van bewust is. Zo ligt over het grootste gedeelte van de gemeente Bladel bijvoorbeeld een zogenaamde ‘no-fly zone’. Bent u van plan om als particulier een drone aan te schaffen? Zorg er dan voor dat u goed op de hoogte bent van de spelregels. De rijksoverheid onderhoudt een informatiepagina waarop u de regels en voorwaarden kunt vinden: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone. De kaart waarop de ‘no-fly zones’ zijn aangeduid kunt u vinden op de website kadata.kadaster.nl/dronekaart.Aanslagen Afvalstoffen- en Rioolheffing 2018Met dagtekening 30 september 2018 ontvangt u de aanslag afvalstoffen- en rioolheffing 2018 over de periode mei t/m augustus 2018. Afvalstoffenheffing Waarom betaal ik afvalstoffenheffing?De gemeente Bladel is een diftargemeente die de volgende uitgangspunten hanteert:het principe “de vervuiler betaalt” wordt zoveel mogelijk toegepast;de nettokosten voor inzameling en verwerking van huishoudelijk afval moeten voor 100% gedekt worden door de afvalstoffenheffing.De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht en een variabel recht. Het vastrecht wordt bij iedere huisaansluiting in rekening gebracht, ongeacht of u veel of weinig afval aanbiedt. In het vastrecht zijn onder andere de kosten opgenomen voor de inzameling van papier, glas, luiers, klein chemisch afval, plastic verpakkingsafval en de exploitatiekosten voor de milieustraat. De hoogte van het variabel recht is afhankelijk van het volume van uw containers en het aantal keren dat u de containers aan de weg zet of het aantal keren dat u gebruik heeft gemaakt van de ondergrondse container. Daarbij maakt het niet uit of de container wel of niet vol is.Moet ik ook afvalstoffenheffing betalen als ik geen huisvuil aanbied?Ja, het vastrecht is altijd verschuldigd omdat de gemeente een wettelijke verplichting heeft om afvalstoffen huis aan huis op te halen.Wat zijn de kosten voor de afvalstoffenheffing?De tarieven voor 2018 zijn door de gemeenteraad in november 2017 vastgesteld. Voor 2018 is er een vastrechtbedrag van € 7,84 per maand en daarnaast betaalt u een bedrag voor het aanbieden van een container of afvalzak. Tarieven Afvalstoffenheffing 2018Vastrecht € 7,84 per maand.Variabel recht per lediging:VolumeRestafvalGft25 liter emmer€ 4,10€ 0,7480 liter container€ 7,94€ 0,92140 liter container€ 12,12€ 1,21240 liter container€ 19,08€ 1,6230 liter tariefzak (Netersel)€ 3,00storten afval ondergrondse container (60 liter) per keer€ 6,00storten afval ondergrondse container (30 liter) per keer€ 3,00RioolheffingWaarom betaal ik rioolheffing?Voor het hebben van een directe of indirecte aansluiting op de gemeentelijke riolering wordt van iedere gebruiker van een perceel (woning, bedrijf, winkel enz) rioolheffing geheven. U betaalt mee aan de aanleg en het onderhoud van het riool in de gemeente Bladel. Wat zijn de kosten voor de rioolheffing?U betaalt als gebruiker van een woning een vastrecht dat wordt geheven op basis van de gezinssamenstelling, waarbij voor 2018 gedifferentieerd wordt naar één, twee, drie, vier, of vijf- en meerpersoonshuishoudens. De toestand aan het begin van het tijdvak (1 mei 2018) is bepalend of er sprake is van een één, twee, drie, vier, of vijf- en meerpersoonshuishoudens. Wijzigt de samenstelling in de loop van het tijdvak dan wordt hiermee bij het volgende tijdvak rekening gehouden. Bij agrarische objecten, dan wel combinaties van woningen met agrarische gedeelten die in hoofdzaak als niet-woning dienen te worden aangemerkt, wordt een vastrecht geheven. Bij niet-woningen wordt op basis van een staffeling van het waterverbruik over 2017 de hoogte van de aanslag berekend. Mijn perceel is niet aangesloten op de riolering Als u van mening bent dat u geen aansluiting op de riolering heeft dan zal ter plaatste onderzoek worden gedaan door de gemeente of er al dan niet sprake is van directe of indirecte lozing. Tarieven Rioolheffing 2018Tarieven rioolheffing Huishoudens (code 1)1-persoons huishouden€ 84,00 4-persoons huishouden€ 276,002-persoons huishouden€ 176,00 5 en meerpersoons huishouden€ 360,003-persoons huishouden€ 252,00 Tarieven rioolheffing Bedrijven (code 3) bij een waterverbruik van;0-50 m³€ 84,00 1501-2500 m³€ 3.700,0051-150 m³€ 176,00 2501-5000 m³€ 6.500,00151-300 m³€ 400,00 5001-7500 m³€ 12.000,00301-500 m³€ 700,00 7501-15000 m³€ 25.000,00501-800 m³€ 1.150,00 15001-30000 m³ 801-1000 m³€ 1.600,00 >30001 m3€ 69.000,001001-1500 m³€ 2.200,00 Indien sprake is van een agrarisch bedrijf dan bedraagt de belasting per jaar € 504,00 (code 2).BetalingstermijnenBij automatisch incasso: 3 termijnen. Aanslagen met een bedrag minder dan € 50,00 worden in één keer afgeschreven. Wordt er géén gebruik gemaakt van de automatische incasso dan moet de aanslag worden betaald in één termijn via internetbankieren. Maakt u nog geen gebruik van automatisch incasso dan kunt u dit via de website van de gemeente aanvragen. Let op: vanaf heden worden er geen herinneringsbrieven meer verzonden. Bij niet tijdige betaling wordt meteen een aanmaning verzonden. De kosten van de aanmaning zijn tenminste € 7,00.BezwaarTegen de aanslag kunt u binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet een bezwaarschrift indienen bij de Heffingsambtenaar van de gemeente Bladel, Postbus 11, 5530 AA Bladel. Het indienen van een bezwaarschrift ontheft u niet van de verplichting om tijdig te betalen.De tarieven zijn door de gemeenteraad in de verordening vastgesteld. Op grond van artikel 8:2 van de Algemene Wet Bestuursrecht kan hiertegen geen bezwaar worden aangetekend. KwijtscheldingIndien u op grond van uw financiële omstandigheden niet in staat bent de belasting te betalen, kan deze op verzoek geheel of gedeeltelijk worden kwijtgescholden. U dient daarvoor een aanvraagformulier voor kwijtschelding in te vullen, verkrijgbaar bij het Klant Contact Centrum in het gemeentehuis, tel. 0497-361636. InlichtingenVoor inlichtingen over deze aanslag kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum via telefoonnummer 0497-361636. Adviesbureaus aan de slag met ideeën en wensen voor centrum van BladelHet is belangrijk dat het centrum van Bladel toekomstbestendig wordt. En mee kan bewegen met wat het centrum nodig heeft en wat er wordt gevraagd. Denk aan nieuwe activiteiten en aanbod, koppeling van cultuur, verenigingsleven met horeca en winkels bijvoorbeeld. En aan duurzame oplossingen voor vervoer. Een dorpshart vraagt in de toekomst andere dingen en de toekomst vraagt van een dorpshart nieuw aanbod. De gemeente Bladel werkt met vier adviesbureaus die vier visies voor Bladel centrum creëren. Hieruit zal er één gekozen worden. De gemeente geeft ondernemers, belangengroepen en inwoners de kans daar over mee te denken. De eerste mogelijkheid daarvoor was op 10 september. Met veel enthousiasme hebben bewoners, ondernemers, vastgoedondernemers, initiatiefnemers en de gemeente zelf de kans gegrepen om ideeën, wensen en inzichten te delen met de bureaus. De betrokken adviesbureaus noteerden op 10 september verschillende ideeën, inzichten, initiatieven en wensen. Een kleine greep daaruit: • Meer groen• Dorps vs stads• Den Herd naar de Mert• Goede fietsvoorziening (ook elektrisch)• Meer verblijfsplekken• Varkensmarkt als kans• Gemis aan een elektronica zaak• Toerisme beter bedienen• Meer hotelbedden• Vervoersmobiliteit (beter openbaar vervoer)Hiermee en met nog veel meer wensen en ideeën kunnen de bureaus beginnen aan hun visie voor het centrum van Bladel. Binnenkort leest u hier meer over hoe het vervolgtraject er uit ziet.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Bladel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbladel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Bladel.
© LokaalnieuwsBladel.nl
Laatste berichten