GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel week 41 - 2017

Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel

Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen bladel
  2. GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel week 41 – 2017

Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Gewijzigde openingstijden gemeentehuisIn verband met de herfstvakantie is er geen avondopenstelling op woensdag 18 oktober. Het Klant Contact Centrum (KCC) is, op afspraak, geopend van 9.00 tot 16.00 uur. Het gemeentehuis is tot 17.00 uur geopend. Start Project Klimaatbestendige Bedrijventerreinen Het klimaat verandert en daardoor neemt het risico op wateroverlast, watertekort en hittestress steeds verder toe. Gemeente Bladel, Waterschap De Dommel en OBGB zijn samen een project gestart om de klimaatbestendigheid van bedrijventerreinen, in het bijzonder de Sleutel, te verbeteren. Het project wordt met financiële steun van de Provincie Noord-Brabant gerealiseerd.In dit project worden de rioolaansluitingen van bedrijfspanden in beeld gebracht middels een Klimaatscan. Foutaansluitingen worden hersteld, en er volgt een advies over verbeteringsmaatregelen. Hierdoor wordt de kwetsbaarheid van bedrijven voor wateroverlast verminderd. Ook de omgeving, de aangelanden benedenstrooms, profiteren van de maatregelen. Het water wordt vertraagd afgevoerd en de piekbelasting op de Raamsloop wordt minder.Op maandag 16 oktober wordt dit project officieel gestart door Peter Maas, waarnemend burgemeester gemeente Bladel, Peter Glas, watergraaf Waterschap De Dommel en Ger Baken, voorzitter OBGB. Ook informeren projectleden u over de inhoud van het project en wordt de eerste Klimaatscan uitgereikt aan Marco van Geel van Willems Machinebouw.De bijeenkomst vindt plaats bij hwa-uitstroomleiding op bedrijventerrein de Sleutel aan Handelsweg. Alle bedrijven en bewoners op het bedrijventerrein en andere geïnteresseerden zijn vanaf 15.30 uur van harte welkom. Na het officiële gedeelte is er een hapje en een drankje voor de aanwezigen. In verband met de catering is het fijn als u zich voor 13 oktober aanmeldt via een e-mail naar info@obgb.nl. De Praktijkwinkel is feestelijk geopendOp maandagavond 2 oktober is de Praktijkwinkel in de Gindrapassage van Bladel officieel geopend door wethouder van Dalen. Mensen die moeite hebben om aan het werk te komen kunnen in de winkel, onder begeleiding van een vrijwilliger, werkervaring op doen en hun talenten verder ontwikkelen. Er worden goede, tweedehands spullen verkocht die in het Praktijkhuis door de deelnemers zijn gerepareerd, opgeknapt of mooier gemaakt. De Praktijkwinkel is om te beginnen geopend op dinsdag, woensdag en donderdag van 10.00 tot 17.00 uur. U bent van harte welkom om een kijkje te komen nemen!Hebt u zelf nog leuke spullen voor de winkel? Neemt u dan contact op met het Praktijkhuis. Doordeweeks bereikbaar in de ochtenden via het nummer 0497-820391 of per e-mail via praktijkhuis@bladel.nl.Aanleg laatste deel van de randweg BladelDe werkzaamheden ten behoeve van de aanleg Randweg West zijn begonnen. De eerste fase van de Randweg, namelijk de Gozelinusbocht (vanaf Isegrim) wordt in december afgerond. De aanwonenden kunnen dan weer gebruik maken van de rijbaan. De tweede fase betreft de Postelweg en zal eind november gereed zijn. In de derde fase zal het tussenliggende gedeelte worden aangelegd. De verwachting is dat deze werkzaamheden in mei 2018 afgerond zijn.Aan de Gozelinusbocht (fase 1) wordt al volop gewerkt aan de aanleg van het infiltratieriool. De wadi’s waar het regenwater in wordt opgevangen zijn al aangelegd/verruimd en vangen nu het bemalingswater op. Als de puinfundering is aangebracht wordt er een machinaal gestorte betonband aangebracht. Zodra de goot is aangelegd wordt gestart met de aanleg van het asfalt, zodat de rijbaan weer opengesteld kan worden voor het verkeer.Gelijktijdig zijn er werkzaamheden aan de Postelweg (fase 2). Het profiel van de rijbaan wordt aangepast en er wordt een getrokken betonband aangebracht. De aansluiting vanaf tankstation de BP naar de Provincialeweg (N284), inclusief de kruising met het Rond Deel/Raamloop, wordt in de herfstvakantie aangepakt. Hier is bewust voor gekozen omdat in die periode de scholen zijn gesloten en er dan minder fietsverkeer van en naar Reusel plaatsvindt. Tijdens deze fase zal het verkeer niet via deze weg Bladel in en/of uit kunnen. Er wordt gezorgd voor een duidelijke afzetting en omleiding.In de winter is het ontbrekende deel tussen de Gozelinusbocht en de Postelweg aan de beurt (fase 3). In deze fase worden de watergangen, bermen, fietspaden, voetpaden en de rijbaan aangelegd.Ten slotte wordt in het voorjaar van 2018 op de gehele Randweg West de asfaltdeklaag en de definitieve markering aangebracht. Conceptbegroting 2018 in woord en beeldElk jaar stelt de gemeente Bladel een begroting op. De gemeentelijke begroting is een belangrijk document. Hierin staan de plannen die het college heeft gemaakt voor het volgend jaar en er staat in wat we gaan doen met onder meer uw belastinggeld. Ook staat er wat de plannen kosten en hoe ze betaald worden. De gemeenteraad bekijkt of de plannen en de bijbehorende kosten goed worden ingevuld. De details worden vervolgens door het college ingevuld en uitgevoerd. De gemeente Bladel staat er financieel goed voor. We presenteren een sluitende begroting voor vier jaar.De conceptbegroting 2018 wordt besproken in de commissievergaderingen van maandag 9 oktober, dinsdag 10 oktober en donderdag 12 oktober en wordt vastgesteld in de gemeenteraadsvergadering van donderdag 9 november. Inwoners en andere belangstellenden zijn hierbij van harte welkom. De conceptbegroting 2018 is te downloaden via de website www.bladel.nl. Realisatie taakstelling huisvesting vergunninghoudersElk half jaar stelt de rijksoverheid vast hoeveel asielzoekers met een (tijdelijke) verblijfsstatus elke gemeente moet huisvesten. Twee keer per jaar (op 1 januari en 1 juli) controleert de provincie aan de hand van de cijfers van COA of de gemeenten hun taakstelling gehaald hebben of niet. Dit is vastgelegd in het provinciale Uitvoeringsprogramma Interbestuurlijk Toezicht. In het verleden had de gemeente Bladel een achterstand voor deze taak opgelopen vanwege de grote instroom van vergunninghouders en het gebrek aan geschikte woningen voor deze doelgroep. Daardoor kwam de gemeente Bladel onder het actieve toezicht van de provincie te staan.De gemeente Bladel heeft een inhaalslag gemaakt door zelf een aantal woningen aan te kopen, door tijdelijke huur van appartementen op de Posthof voor deze doelgroep en door het beschikbaar stellen van woningen door Woningstichting De Zaligheden, VB&T Vastgoed, de RSZK en woningverhuurder Jan Buijtels. Stichting Vluchtelingenhulp Bladel verdient grote complimenten voor het vele werk dat zij hebben verricht in de vorm van maatschappelijke begeleiding en ondersteuning. Het opvangen van een grote groep vergunninghouders in zeer korte tijd heeft veel extra tijd en werk gekost en deze stichting heeft haar taken op een adequate wijze ingevuld. Tijdens deze hectiek bleef er veel aandacht voor het welzijn van de nieuwkomers en daarnaast werd ook nog achter de schermen gewerkt aan het realiseren van gezinsherenigingen.Deze acties hebben ertoe geleid dat de gemeente Bladel de achterstand volledig heeft ingelopen en de taakstelling voor de eerste helft van 2017 heeft gerealiseerd. Deze conclusie leidt ertoe dat de provincie het actieve toezicht heeft beëindigd. De provincie Noord Brabant spreekt haar waardering uit voor de grote inhaalslag die is gemaakt.In de komende periode zullen nog enkele gezinsherenigingen plaatsvinden. Er worden permanente huurwoningen gezocht voor de tijdelijke woonsituaties op de Posthof en ook nieuwe vergunninghouders worden geplaatst. Er kan niet ingeschat worden of er op enig moment in de wereld onregelmatigheden ontstaan die opnieuw leiden tot een grote instroom in Nederland. Daardoor blijft de huisvesting van vergunninghouders een belangrijk aandachtspunt. Naast deze plaatsingssituaties wordt ook de komende periode veel aandacht besteed aan maatschappelijke begeleiding, inburgering, integratie en begeleiding bij het vinden van werk.Voorlichtingsbijeenkomst voor ouderen over preventieVeel ouderen denken dat een woningbrand, inbraak of pinpasfraude hen niet overkomt. Toch gebeurt het helaas steeds vaker. Gelukkig kunt u zelf preventief veel doen. Bewustwording is hierbij van belang. De gemeente besteedt daarom veel zorg aan preventiemaatregelen. Samen met politie, brandweer en de Rabobank organiseert Buurtpreventie Gemeente Bladel op dinsdag 7 november van 14.00 tot 16.00 uur een voorlichtingsbijeenkomst voor ouderen uit de gemeente Bladel in het Auditorium van de Rabobank in Bladel. Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst staat preventie centraal. We willen u voorzien van praktische tips voor het creëren van een veilig huis én veilige omgeving. Het eerste deel van de bijeenkomst gaat in op brandpreventie en beantwoordt vragen als: Hoe kan ik veilig koken? Waar let ik op met elektriciteit? Wat zijn preventieve middelen om brand te voorkomen? En wat doe ik als het mis gaat?Het tweede deel van de bijeenkomst gaat in op inbraakpreventie en het voorkomen van pinpasfraude. Er worden vragen behandeld als: Waar letten dieven op? Wat kan ik het beste doen met mijn waardevolle spullen? En hoe voorkom ik pinpasfraude? Aansluitend is er nog gelegenheid tot het stellen van individuele vragen.Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Aanmelden kan tot en met 24 oktober. Dit kan telefonisch via 0497-361636 of door een e-mail te sturen naar buurtpreventie@bladel.nl. Het is ook mogelijk om onderstaande opgavestrook in te vullen en af te geven op het gemeentehuis.------------------------------------------------------------------------------------------OpgavestrookNaam…………………………………………………………………………………………………….Adres……………………………………………………………………………………………………Postcode + woonplaats………………………………………………………………………………Telefoonnummer……………………………………………………………………………………….Werk in uitvoeringdoor of in opdracht van de gemeente BladelWerk: Herinrichten P.G. Ballingslaan en Veilig OordPeriode: t/m week 44Uitvoering: Reyrink aannemersbedrijf BVWerk: Groot onderhoud asfalt OverlandPeriode: t/m week 46Uitvoering: van Gelder Werk: Herinrichting Markt & Burg. Van HoudtpleinPeriode: t/m week 50 Uitvoering: HeijmansWerk: voetpadrenovatie diverse locatiesPeriode: t/m week 51Uitvoering: Steevens Werk: Randweg BladelPeriode: t/m week 31 - 2018Uitvoering: Reyrink aannemersbedrijf BV Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497-361636.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.