Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht in Bladel
Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024
Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht Bekendmakingen
Brief van de burgemeesterBeste inwoners van de gemeente Bladel,We zagen al een paar weken de besmettingen met het coronavirus oplopen in de Kempen. Vorige week ging het echt heel hard. Bladel stond bovenaan in de lijst met gemeenten waar het coronavirus zich het snelst verspreidt. Een hele ongewenste eerste plaats, als u het mij vraagt. Ik volg de ontwikkelingen op de voet en overleg regelmatig met GGD en de Veiligheidsregio. Het vervelende van de stijging is dat niet duidelijk is, waar de besmettingen plaats hebben gevonden. Wisten we dat wel, dan konden we daar specifieke acties op ondernemen.We hebben iedereen in Nederland nodig om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De essentie van de aanpak is: het virus maximaal controleren waarbij we vooral kwetsbare groepen willen beschermen. Het doel is om te zorgen dat alle patiënten de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben. Daarom willen we voorkomen dat de verpleeghuizen, de thuiszorg, de ziekenhuizen, de huisartsen en de intensive care afdelingen overbelast raken. Er moet steeds voldoende capaciteit zijn om de mensen te helpen die het meest kwetsbaar zijn. Mijn boodschap aan u is dringend: • Heeft u klachten? Blijf thuis en maak een afspraak om u te laten testen. Loop niet door met klachten;• Werk thuis, tenzij het niet anders kan;• Houd 1,5 meter afstand;• Vermijd drukke plekken;• Was vaak je handen;• Nies in je elleboog;• Draag een mondkapje op plaatsen waar veel mensen tegelijk bij elkaar zijn.Alleen samen krijgen we corona onder controle. Pas goed op uzelf en blijf gezond!Wilt u meer weten over het coronavirus? Kijk op de website www.rijksoverheid.nl voor meer informatie.Met hartelijke groet,Remco Bosma,Burgemeester gemeente BladelGewijzigde openingstijden gemeentehuis 21 oktober 2020In verband met de herfstvakantie is er geen avondopenstelling op woensdag 21 oktober 2020. Het Klant Contact Centrum (KCC) is, op afspraak, geopend van 9.00 tot 16.00 uur. Het gemeentehuis is op woensdag 21 oktober tot 17.00 uur geopend. Brabant geeft energie aan nieuwe projectenVanaf 15 oktober 2020 opent de subsidieregeling ‘Brabant geeft Energie’. De provincie is op zoek naar projecten ‘van onderop’ die de energietransitie in Brabant aantoonbaar versnellen. Om in aanmerking te komen voor deze subsidie is de provincie Noord-Brabant op zoek naar projecten die innovatief, opschaalbaar, deelbaar en enthousiasmerend voor Brabanders zijn. Bovendien moeten er samenwerkingsverbanden ontstaan die gezamenlijk een project uitvoeren. Reguliere verduurzamingsmaatregelen zoals, dak-, vloer-, gevel- en spouwmuurisolatie en zonnepanelen komen niet in aanmerking voor deze subsidieregeling.Openstelling subsidieregelingDe nieuwe subsidieregeling loopt van 15 oktober 2020 tot en met 1 december 2021. Het totaal beschikbare bedrag voor deze subsidie is € 500.000. De provincie draagt maximaal 50% van de kosten van een project, met een maximum bijdrage van € 24.999. De subsidie wordt alleen toegekend als het project nog niet eerder aanspraak maakte op een provinciale subsidie. Zowel privaatrechtelijke als publiekrechtelijke rechtspersonen kunnen aanvragen indienen bij het subsidiebureau van de provincie.Eerdere subsidierondesIn de periode oktober 2018 tot en met september 2019 zijn er drie subsidierondes geweest. In totaal hebben 22 samenwerkingsverbanden provinciale subsidie voor hun projecten gekregen. De projecten hadden uiteenlopende onderwerpen. Van het collectief opwekken van duurzame energie bij industrieterreinen, specifieke solar-oplossingen voor daken en gevels, het professionaliseren van nieuwe en bestaande lokale zoncoöperaties tot het op een innovatieve manier verbinden en in beweging brengen van initiatieven rond het opwekken van eigen betaalbare, duurzame energie voor inwoners.Wijzigingen ten opzichte van de vorige rondesTen opzichte van vorige rondes zijn er een aantal aanpassingen gedaan in de subsidieregeling. Belangrijkste wijziging is dat de aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst aan de hand van het ‘first come, first served’-principe (in plaats van een tender met een vaste inschrijfperiode). De maximale subsidie in deze ronde bedraagt € 24.999.Hoe kunt u deze subsidie aanvragen?Vooraf raadpleegt u als subsidieaanvrager de stichting Brabant geeft Energie voor een inschatting van de kansen en risico’s van het project en het opstellen van het projectplan. De Stichting denkt graag met u mee en verwerkt uw kansen en risico’s in een formulier. Met dit formulier kunt u uw aanvraag indienen bij het subsidieloket.Meer informatieMeer informatie over de subsidieregeling en de beoordelingscriteria, leest u op de website van de provincie: https://bit.ly/33kJGlu . Voor rechtstreeks contact met de stichting Brabant geeft Energie kunt u contact opnemen met Minke van Boekel via minke@brabantgeeftenergie.nl. Herinrichting Oude Provincialeweg te HapertNu de werkzaamheden aan de doorgaande wegen De Wijer, Nieuwstraat en Ganzestraat zijn afgerond, is de Oude Provincialeweg aan de beurt om heringericht te worden. Hierbij wordt naar alle facetten gekeken, zowel boven als onder de grond. Uw input voor dit project wordt gevraagd!Het klachten- en meldingen systeem van de gemeente Bladel geeft een aardig beeld van de knelpunten in de straat, maar de aannemer van de gemeente wil het ook graag rechtstreeks van u horen. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten wat er juist wel erg goed is aan de huidige inrichting.Laat van u horenNormaal gesproken zou de aannemer een grote bijeenkomst organiseren om deze informatie bij u op te halen. Door de huidige coronamaatregelen kan dat niet. Daarom is de vraag aan u om uw wensen, verbeterpunten en de pluspunten door te geven via de website die speciaal voor dit project is gemaakt: www.rainfra.nl/project/oudeprovincialeweg. U kunt tot uiterlijk vrijdag 30 oktober uw input doorgeven.KlankbordgroepDe aannemer zoekt ook mensen die wonen in de Oude Provincialeweg in Hapert en die in de klankbordgroep willen plaatsnemen. Samen met deze vertegenwoordigers uit de straat, gaat de aannemer aan de slag met de plannen. Meer informatie leest u op www.rainfra.nl/project/oudeprovincialeweg.Aandacht voor elkaarHet coronavirus raakt ons allemaal en volhouden is lastig. Vorige week startte de periode van 'Aandacht voor elkaar', om samen door deze tijd heen te komen. Deel en lees verhalen van anderen via de website www.aandachtvoorelkaar.nl/verhalen.Voorbereidingen op start bouw nieuwe MFA-HapertDe gemeente Bladel heeft bouwbedrijf BMV uit Veldhoven opdracht gegeven voor de bouw van de nieuwe MFA (Multifunctionele Accommodatie Hapert). De MFA komt tegen de achterkant van het huidige kerkgebouw. Om daar plaats voor te maken zijn inmiddels de voormalige Marnixschool en de voormalige pastoorswoning aan de Oude Provincialeweg gesloopt. De bouw moet klaar zijn in april 2022, zodat deze na de zomer van 2022 volledig in gebruik kan worden genomen. Start bouw in december 2020Bouwbedrijf BMV is druk bezig om de opdracht verder uit te werken tot een gedetailleerd plan waarmee alle gestelde eisen worden gerealiseerd. Rekening houdend met de wettelijke beoordelings- en bezwaartermijnen zou half december feitelijk met de bouw gestart kunnen worden. Tot die tijd worden allerlei voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, die van buitenaf niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Zo is het kerkgebouw inmiddels leeggemaakt. De kerkbanken zijn verdeeld onder geïnteresseerden en ook de kerkvloer is verwijderd. Daarna heeft er archeologisch onderzoek plaatsgevonden. En er zijn maatregelen getroffen om geen verstoring te veroorzaken voor dieren (zoals vleermuizen) die in het kerkgebouw broeden of overwinteren. Sloop delen kerk en pastorieHalverwege oktober wordt de verwarmingsruimte tussen de kerk en de pastorie gesloopt. Daarmee wordt plaats gemaakt voor de nieuwe ontmoetingsruimte van het ouderensteunpunt. Ook zal het achterste deel van de aanbouw van de pastorie (het ‘koetshuis’) verdwijnen. Hier komt de nieuwe gebedsruimte. De pastorie zelf wordt ook gestript, waarbij in nauw overleg met de monumentencommissie wordt beoordeeld welke elementen zeker behouden moeten blijven of zelfs in de oorspronkelijke staat moeten worden teruggebracht. Foto’s van de werkzaamhedenDe transformatie van de oude situatie tot aan de opening van de nieuwe MFA wordt vastgelegd met twee camera’s; één buiten en één binnen de kerk. Imca van de Weem legt elke verandering fotografisch vast en plaats deze foto’s op de facebookpagina van MFA-Hapert (@MFAHapert). Ook de inwoners van Hapert blijken erg betrokken en maken bijna dagelijks foto’s, die dan onder andere op de facebookpagina van ‘Hapert zoals het vroeger was’ verschijnen. Ontwerp interieur en buitenterreinMet de toekomstige hoofdgebruikers (gemeenschapshuis, basisschool, ouderensteunpunt, kinderopvang/peuterspeelzaal, bibliotheek en kerk) wordt overlegd over de gewenste inrichting van zowel het interieur als van de directe omgeving van de nieuwe MFA. Voor het interieur helpt een interieurarchitect. Voor het buitenterrein is afstemming gezocht met omwonenden, ondernemers in het gebied en het GBOH (Georganiseerd Burger Overleg Hapert).Zowel de inrichting van de bouwplaats van de MFA zelf, als het verkeer van en naar de bouwplaats, zijn zo georganiseerd dat er zo min mogelijk overlast is voor de andere bezoekers van het centrum van Hapert. De bouwhekken die de bouwplaats afschermen zullen binnenkort worden verfraaid met doeken waarop tekeningen staan, die zijn gemaakt door leerlingen van de basisschool. Stedenbouwkundige visie HapertOp korte termijn wordt ook een stedenbouwkundige visie opgesteld voor het totale centrum van Hapert. Hierbij zal onder andere worden onderzocht in hoeverre de vrijkomende locaties (na sloop van basisschool Het Palet en gemeenschapshuis Den Tref) kunnen worden ingevuld met voorzieningen die een extra bijdrage leveren aan de belangrijkste doelstelling van de nieuwe MFA. Die doelstelling is: iedereen (van 0-110 jaar) met behulp van verschillende voorzieningen, activiteiten en vrijwilligers zo lang mogelijk mee te laten doen aan alles wat Hapert te bieden heeft. De gemeente houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen.Subsidie voor waardering vrijwilligers De gemeente Bladel heeft een subsidieregeling voor waardering van vrijwilligers van niet-gesubsidieerde organisaties ingesteld. Vrijwilligersorganisaties uit de gemeente Bladel die geen jaarlijkse subsidie van de gemeente ontvangen, kunnen net zoals voorgaande jaren, in 2020, in aanmerking komen voor een éénmalige subsidie. Onder een vrijwilligersorganisatie wordt verstaan een organisatie zonder winstoogmerk, met een maatschappelijk doel en waarvan het merendeel van de medewerkers vrijwilligers zijn. De subsidie is bedoeld om die vrijwilligers in het zonnetje te zetten. De vrijwilligersorganisaties mogen zelf bepalen hoe ze dat doen. Dat kan individueel (bijvoorbeeld een kerstpakket) of collectief (bijvoorbeeld met een etentje). De vrijwilligersorganisatie moet zijn opgericht met als doel kwetsbare inwoners van Bladel te ondersteunen. Onder kwetsbare inwoners worden verstaan: groepen die (volgens de Wmo) als kwetsbaar worden beschouwd. Te weten: mensen met een lichamelijke beperking, chronisch psychische problemen, een verstandelijke beperking, psychosociale (inclusief materiële) problemen, opvoed- en opgroeiproblemen of een meervoudige problematiek (verslaafden).Alle activiteiten van de vrijwilligersorganisatie worden voor anderen dan de eigen leden/vrijwilligers georganiseerd. Een vrijwilligersorganisatie moet statutair gevestigd zijn in de gemeente Bladel. Hoogte van de subsidieHet subsidiebedrag is afhankelijk van het aantal vrijwilligers en is maximaal € 750,00 per organisatie:tot 10 vrijwilligers: € 250,0010 tot 50 vrijwilligers € 500,0050 vrijwilligers of meer € 750,00.AanvragenVia de website www.bladel.nl kunt u een aanvraagformulier downloaden. Dit formulier kunt u ingevuld mailen naar m.leijten@bladel.nl. De aanvraag moet vóór 1 november 2020 worden ingediend.Let op: De vrijwilligersorganisatie is verplicht de subsidieaanvraag met een aanvraagformulier in te dienen.Ophanghaken (kroonringen) voor PMD-zakken in alle kernenIn de Afvalkalender 2020 was aangekondigd dat er in het begin van het jaar binnen de bebouwde kom van alle woonkernen zogenaamde kroonringen aangebracht zouden worden aan lantaarnpalen. Een kroonring is een ring met 6 knoppen die, bij voorkeur, aan een lantaarnpaal (op ca. 1,5 meter hoogte) wordt bevestigd. Aan de kroonring kunnen PMD-zakken worden gehangen.Helaas is het aanbrengen van de kroonringen flink vertraagd, mede door de coronabeperkende maatregelen. Inmiddels is afvalinzamelaar Baetsen weer gestart met het ophangen van de kroonringen. Het streven is om eind 2020 alle kroonringen geplaatst te hebben.Waarom hangt de gemeente kroonringen?Door de PMD-zakken aan de kroonringen te hangen, kunnen die niet meer wegwaaien. Omdat de zakken van de grond hangen, zijn ze makkelijker in te zamelen en minder goed bereikbaar voor dieren. Bovendien levert het een rustiger straatbeeld op. Wanneer de kroonringen er hangen, kunt u er vanaf de eerstvolgende inzameldag gebruik van maken.Waar komen de kroonringen?De kroonringen worden in principe alleen geplaatst binnen de bebouwde kom van elke woonkern. Dus niet in het buitengebied en op industrieterreinen. Bij de plaatsing van de kroonringen wordt gekeken naar een goede spreiding in elke straat om loopafstanden zo beperkt mogelijk te houden. Ook is rekening gehouden met de verkeersveiligheid, het aanwezige groen, bestaande aanbiedlocaties van PMD en bereikbaarheid voor de inzamelaar.Geen kroonring bij u in de buurt?Als er bij u in de buurt geen kroonring wordt gehangen, kan dat zijn omdat er geen geschikte lantaarnpaal in de buurt is, bijvoorbeeld vanwege de verkeersveiligheid. Of omdat een lantaarnpaal niet op gemeentelijk grondgebied staat. Wilt u toch graag een (extra) ophanghaak in de buurt en ziet u mogelijkheden om er een te hangen of wilt u juist een kroonring verwijderd hebben, neem dan contact op met de gemeente, telefoon: 0497 – 36 16 36 of e-mail: info@bladel.nl. Let op: alle meldingen worden genoteerd, maar aangevraagde wijzigingen worden pas beoordeeld nadat de kroonringen in alle woonkernen zijn aangebracht. Verandert er verder iets aan de inzameling?Nee, op zich verandert er niets aan de inzameling van PMD-zakken. U kunt de zakken aan blijven bieden zoals u gewend was, maar dan niet meer op de grond, maar opgehangen aan de kroonringen. Wel verzoekt de gemeente u om de PMD-zakken niet eerder op te hangen dan de avond voor de inzameldag en in elk geval vóór 07.30 uur op de inzameldag.Wat mag er ook alweer in de PMD-zakken?De PMD-zak is bedoeld voor Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen (blik) en Drankkartons (PMD), afkomstig uit huishoudens. Een kapotte emmer of speelgoed kunnen wel van plastic zijn, maar zijn geen verpakkingsafval. Deze horen er daarom niet in thuis. Bij twijfel kunt u de gemeentelijke afvalapp (Afvalwijzer) raadplegen of de afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal: www.afvalscheidingswijzer.nl.Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente BladelWerk: Reinigen en inspectie riolering, kern HapertPeriode: week 35 t/m 44Uitvoering: Aannemer COR Coppelmans (Nuenen)Werk: Rioolwerkzaamheden Hoogcasteren, Driesboom en Volderstraat HoogeloonPeriode: t/m week 46 Uitvoering: aannemingsbedrijf van der Zanden (Moergestel)Werk: Oprichten van appartementen, het Laar/Beukenbos Bladel. Het Laar is niet toegankelijk vanuit richting Bleijenhoek.Periode: week 37-2020 t/m week 40-2021Uitvoering: Borrenbergs Bouwbedrijf B.V. (Luyksgestel)Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497-361636.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Bladel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbladel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Bladel.
© LokaalnieuwsBladel.nl
Laatste berichten