Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht in Bladel
Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024
Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht Bekendmakingen
Brief van de burgemeester aan alle ondernemersBeste ondernemers in gemeente Bladel, Nu het coronavirus nog sterker de kop op steekt, neemt de onzekerheid voor u als ondernemer waarschijnlijk ook toe. Met name de horeca en evenement gerelateerde ondernemers in onze gemeenten worden hard geraakt. De nieuwe maatregelen die in Nederland zijn getroffen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en de adviezen die zijn uitgebracht hebben waarschijnlijk ook impact op uw onderneming. Het faciliteren van thuiswerken, het dragen van mondkapjes en het afstand houden wordt over het algemeen goed opgepakt. Het aanpassingsvermogen van u en uw werknemers is groot en het is goed om te zien dat het werk op een veilige manier doorgang kan vinden. U hebt wellicht ook te maken met gedwongen sluiting, met uitval van werknemers door ziekte of met omzetverlies omdat export lastiger is. Ik begrijp dat dit ingrijpend is voor uw bedrijfsvoering. Desondanks vraag ik om uw begrip voor deze maatregelen. We hebben immers medewerking van iedereen nodig om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Ik ben trots op de creativiteit en het ondernemerschap in onze gemeente in tijden van crisis. Velen van u hebben ingespeeld op de nieuwe situatie of zijn tijdelijk een nieuwe weg ingeslagen. Ik ben ook blij met het derde steunpakket van het Kabinet dat de getroffen ondernemers blijft steunen. Dit zien wij gelukkig ook terug in de cijfers van werkloosheid en faillissementen in onze regio. Ik heb geen glazen bol, maar ik heb er vertrouwen in dat we de tweede golf samen goed doorkomen. Ik kijk met waardering naar de wijze waarop bedrijven in onze gemeente samenwerken en elkaar waar mogelijk ondersteunen. Lokaal zaken doen en een lekkere maaltijd bestellen bij de plaatselijke horeca draagt daar ook aan bij. Naast de landelijke maatregelen hebben we als Metropoolregio Eindhoven onlangs een Herstelaanpak voor de regionale economie vastgesteld. Met deze herstelaanpak leveren we een bijdrage aan projecten die gericht zijn op digitalisering van MKB bedrijven en het onderwijs, aan het omscholen en opleiden van werknemers en het delen van kennis en samenwerking voor centrumgebieden. Hiervoor is 2 miljoen beschikbaar gesteld. We zoeken voor de besteding van dit geld uitdrukkelijk de verbinding met de triple helix en de initiatieven uit het veld. Helaas is het door het virus niet mogelijk om elkaar te ontmoeten. Het ondernemerscafé en andere netwerkevenementen kunnen geen doorgang vinden. Toch is het belangrijk om met elkaar (digitaal) in contact te blijven. Zijn er zaken die u graag wilt aankaarten, meld dit dan bij uw ondernemersvereniging of bij een van onze accountmanagers van Kempenplus of de gemeente. Blijf gezond en houd vertrouwen in de toekomst. Hartelijke groet, Remco BosmaPortefeuillehouder EconomieBurgemeester gemeente BladelHeb #aandachtvoorelkaar: deel ook uw verhaal!Al ruim een half jaar houdt het coronavirus iedereen in zijn greep. Er zijn allerlei maatregelen om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk mensen besmet raken: anderhalve meter afstand houden, handen goed wassen, niezen in de ellenboog en zoveel mogelijk thuis werken. Het vraagt veel van iedereen om de maatregelen te volgen. Hoe heeft het coronavirus, of de maatregelen rondom het virus, uw leven veranderd? Hoe houdt u het vol en hoe houdt u de moed erin? Heeft u tips voor andere inwoners?De gemeente Bladel verzamelt graag verhalen over wat deze tijd voor u betekent. Die verhalen komen dan terug in onder andere weekkrant De Kempenaer. Heeft u een bijzonder verhaal? Deel uw verhaal dan door het in een e-mail te sturen naar voorlichting@bladel.nl. Een brief sturen kan ook; stuur deze dan naar Gemeente Bladel, Postbus 11, 5530 AA Bladel. Als u wilt, kan daar een foto bij voor publicatie. Geef ook uw contactgegevens door zodat er bij vragen contact met u kan worden opgenomen door de gemeente (deze worden niet gedeeld in het artikel). Verplaatsing luiercontainers Bladel en textielcontainers HapertIn verband met de sloop van de oude sporthal in Bladel en de daar geplande woningbouw zijn de luiercontainers tijdelijk verplaatst naar het parkeerterrein bij Cultureel Centrum, “Den Herd” aan het Emmaplein 4 in Bladel. In verband met de bouw van de MFA Hapert zijn de textielcontainers aan de Oude Provincialeweg tijdelijk verplaatst naar het parkeerterrein bij Gemeenschapshuis “Den Tref”, aan Alexanderhof 7 in Hapert.De gemeente is voor die containers op zoek naar nieuwe locaties waarbij de insteek is om de luiercontainers wat meer te spreiden over Bladel en de textielcontainers wat meer te spreiden over Hapert.MantelzorgwaarderingZorgt u ook voor een ander?Zorgt u voor een ander die ziek is of een beperking heeft? Dan bent u waarschijnlijk mantelzorger. We vinden het bieden van mantelzorg veelal vanzelfsprekend, maar het is naast een mooie taak vaak ook een zware taak. De gemeente Bladel wil daarom alle mantelzorgers, die zich inzetten voor een inwoner van gemeente Bladel, hartelijk bedanken voor hun waardevolle zorg en hen een blijk van waardering aanbieden. De waardering bestaat uit een cadeaukaart ter waarde van € 25,- die bij alle aangesloten ondernemers van Bladel Centrum en MKB Hapert (zie www.bladelcentrum.nl & www.mkbhapert.nl) kan worden besteed. Bijvoorbeeld voor een mooi cadeau of boeket.AanmeldenWilt u meer informatie of wilt u uzelf of uw mantelzorger aanmelden voor de mantelzorgwaardering? Dit kan:• Digitaal: www.bladel.nl/mantelzorgwaardering (digitaal aanmeldformulier);• Telefonisch: maandag en vrijdag tussen 10.00 - 11.30 uur bij informatiepunt Zorg en Welzijn via 0497 – 72 16 21 of 0497 – 72 16 22;• Inloopspreekuur: maandag en vrijdag tussen 10.00 - 11.30 uur bij informatiepunt Zorg en Welzijn, gevestigd in Dienstencentrum de Goei Plak, Kloostertuin 2 in Bladel. De waarderingen worden na beoordeling van de aanmeldingen vanaf 10 november uitgereikt. Aanmelden voor de waardering kan tot en met 31 december 2020. Mantelzorgondersteuner gestart!Benieuwd wat ik voor u kan betekenen?Mijn naam is Eva Delissen en ik ben sinds 1 oktober 2020 in dienst als mantelzorgondersteuner bij de gemeente Bladel. Als mantelzorgondersteuner ben ik er speciaal voor alle mantelzorgers in de gemeente Bladel. Naast het waarderen van mantelzorgers, wat ik erg belangrijk vind, ben ik er om u als mantelzorger te ondersteunen wanneer u daar behoefte aan heeft. Mantelzorg is een zware taak die vaak door de jaren heen steeds intensiever wordt. Mijn aandacht gaat uit naar u als mantelzorger om u te ondersteunen bij uw taken en deze waar mogelijk en gewenst te verlichten. Ik kan u helpen met informatie en advies over zorg- en ondersteuning, het beantwoorden van praktische vragen of het bieden van een luisterend oor en emotionele steun. Zowel voor een eenmalig gesprek of vraag als voor terugkerende hulp ga ik graag met u in gesprek. U kunt contact met mij opnemen op maandag, dinsdag en donderdag via 06 – 15 91 19 68 of mail mij via e.delissen@bladel.nl. Staat jouw gekozen naam straks op de gevel van de nieuwe Multifunctionele Accommodatie (MFA) in Hapert?Als inwoner van Hapert kunt u het niet gemist hebben. De bouw van de multifunctionele accommodatie (MFA) is gestart. De kerk en de pastorie worden verbouwd. Er komt ook een behoorlijk deel nieuwbouw. Samen vormt dit straks de nieuwe MFA. In dit gebouw zal straks plaats worden geboden aan het gemeenschapshuis, het ouderensteunpunt, de basisschool, de kinderopvang, de bibliotheek en de kerk. Ook de sporthal wordt straks onderdeel van de MFA. Het gebouw biedt deze partijen een nieuw onderkomen dat helemaal bij de tijd is en klaar voor de toekomst. Het gebouw is zodanig opgezet dat ook andere partijen hier hun thuis (kunnen) hebben. Het doel is dat het gebouw iets te bieden heeft voor elke leeftijdsgroep van de bevolking van Hapert, van 0 – 110 jaar. Iedereen moet elkaar hier kunnen ontmoeten en kunnen (blijven) deelnemen aan het aanbod van activiteiten. De gemeente Bladel zou graag zien dat die ontmoeting en deelname ook leidt tot samenwerking, waardoor het aanbod nog verder kan worden uitgebreid. Mogelijk dat daardoor nog meer leeftijdsgroepen/doelgroepen worden verleid tot een bezoek en deelname. Het nieuwe gebouw is daarom bijvoorbeeld ook voorzien van een ruimte die geschikt is als jongerenruimte of oefenruimte voor bands. Ook de streekomroep is straks vaste gebruiker van de MFA. Voor ieder wat wils!Voor de nieuwe MFA, waarin alle mogelijke vormen van recreatie, cultuur, educatie, opvang, integratie en sport samenkomen, waar lief en leed wordt gedeeld, waar iedereen meetelt en mee blijft doen, is de gemeente op zoek naar een naam die dat allemaal krachtig samenvat. Een naam die op het totale aanbod, maar ook op de individuele onderdelen daarvan, van toepassing is. Een naam die kort en krachtig is en straks door iedereen bijna als vanzelf meteen wordt gebruikt voor de plek waar het allemaal te doen is. Dat zijn de enige voorwaarden die aan de nieuwe naam gesteld worden. Om er voor te zorgen dat letterlijk iedereen mee kan doen aan deze oproep, zal zowel in het gemeentehuis als in de huidige onderkomens van de hoofdgebruikers (het gemeenschapshuis, het ouderensteunpunt, de basisschool, de kinderopvang, de bibliotheek en de sporthal) een box worden geplaatst, waarin deze oproep kan worden ingeleverd, met hieronder ingevuld de nieuwe naam en uw contactgegevens. Geef daarbij ook aan waarom u deze naam hebt gekozen. U kunt uw gekozen naam ook per e-mail sturen naar voorlichting@bladel.nl. De inzendingen moeten vóór 1 december aanstaande binnen zijn. Hoe mooi zou het zijn als straks de door u genoemde naam op de nieuwe MFA staat?Dunning in de gemeentelijke bossen in het gebied De PanBegin oktober is gestart met de dunning in de bossen in de bosgebieden op De Pan. Het doel van deze maatregel is om de biodiversiteit te verhogen en het bosbeeld voor u als recreant aantrekkelijker te maken. Het geproduceerde hout wordt gebruikt in verschillende toepassingen, onder andere als bouwmateriaal.Wat is dunning? De kwalitatief beste en meest vitale bomen worden uitgezocht, waarna deze bomen meer ruimte wordt gegeven. De bomen die geoogst worden kunt u herkennen aan oranje stippen. De bomen die blijven staan krijgen op deze manier meer ruimte, groeien beter en worden dikker, stabieler en vitaler. Door boomsoorten te bevoordelen die minder voorkomen in het gebied wordt er gestreefd naar meer diversiteit. De uitgezochte bomen krijgen dus de ruimte om zich te ontwikkelen. Daarnaast worden er in verschillende bosvakken open plekken gemaakt. In deze open plekken is ruimte voor een volgende generatie bos. Ontwikkeling van het bosHet huidige bos bestaat veelal uit één laag met bomen. Door te dunnen wordt er naast ruimte voor blijvende bomen ook plaats gemaakt voor kruiden, struiken, en jonge nieuwe bomen. Deze aanpak zorgt ervoor dat het bos langzaam maar zeker verandert in een gevarieerd bos dat bestaat uit een verscheidenheid aan soorten, leeftijden, omvang en hoogtes. Er ontstaat afwisseling in hoog en laag, dichte en open gebieden. Het leefgebied is daardoor aantrekkelijker voor diverse planten en dieren. Daarnaast versterkt de belevingswaarde van de natuur. Dat maakt het gebied aantrekkelijker voor bezoekers. Werk in uitvoeringDe werkzaamheden worden uitgevoerd met een oogstmachine. Deze velt de bomen, ontdoet de stam van zijtakken en zaagt de stam in stukken. Daarna worden de stukken stamhout verzamelt op stapels langs de grotere paden. Daarvandaan worden de stammen getransporteerd naar de houtverwerkende industrie. Bij de uitvoering van de bosbeheermaatregelen wordt gewerkt volgens de “Gedragscode zorgvuldig bosbeheer”. Deze schrijft voor dat belangrijke flora en fauna beschermd wordt tijdens de werkzaamheden, zoals roofvogelnesten, spechten(nest)bomen, mierennesten, holen en zeldzame planten. PlanningDe werkzaamheden zijn reeds gestart en zullen halverwege december afgerond zijn.NL-Alert steeds vaker ingezetNL-Alert wordt steeds vaker ingezet bij noodsituaties. Zo zijn vorig jaar in heel Nederland 174 NL-Alerts uitgezonden. In 2013 waren dit er nog 33. Dit is een goede ontwikkeling: ook inwoners van gemeente Bladel worden bij steeds meer noodsituaties op hun mobiel gewaarschuwd en geïnformeerd. Denk bijvoorbeeld aan een grote brand, terroristische aanslag of onverwacht noodweer. In een NL-Alert staat wat er aan de hand is, wat u moet doen en waar u meer informatie kunt vinden. Ruim 8 op de 10 mensen waarderen dat NL-Alert wordt ingezet bij een noodsituatie, blijkt uit onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid. Mensen uit het onderzoek geven aan dat ze meteen willen weten wanneer er bijvoorbeeld in de buurt een brand is uitgebroken, waarbij giftige stoffen vrijkomen. Ze vinden het prettig om te weten wat ze moeten doen in zo’n situatie. In een NL-Alert leest u bij zo’n brand direct dat u de deuren en ramen moet sluiten en de ventilatie moet uitzetten. NL-Alert op de mobielU ontvangt NL-Alert op uw mobiel. Hiervoor hoeft u niets te doen. Mobiele telefoons zijn tegenwoordig standaard ingesteld om NL-Alerts te ontvangen. Zodra u een NL-Alert ontvangt, laat uw mobiel een hard en doordringend alarmgeluid horen. Ziet u een NL-Alert? Lees meteen het bericht en kom in actie. De helft van de mensen informeert na een NL-Alert ook anderen, zoals familieleden, buren en vrienden. Zo weten ook de mensen om hen heen wat er aan de hand is en wat zij moeten doen.Van brand tot gevaarlijke stroming in zeeIn december 2012 is NL-Alert voor het eerst ingezet bij een brand. Sindsdien zijn er al 899 NL-Alerts uitgezonden bij ongeveer 450 incidenten. Het alarmmiddel wordt bij verschillende noodsituaties ingezet. Zo zijn in de zomer strandgasten met een NL-Alert gewaarschuwd voor de gevaarlijke stromingen in zee. In maart dit jaar is een NL-Alert verzonden om mensen te wijzen op de belangrijkste instructies om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op 5 oktober startte de publiekscampagne ‘Wees alert bij een NL-Alert’ die te zien is op tv, in tijdschriften en online. De campagne moedigt mensen aan meteen in actie te komen als zij een NL-Alert zien.Nieuw nummer brandweer voor zaken zonder spoedVanaf maandag 12 oktober beschikt de brandweer over een nieuw landelijk nummer voor alle meldingen zonder spoed: 0900 - 0904. Op die manier blijft 112 vrij voor alle levensbedreigende situaties.Geen spoedEr zijn veel situaties denkbaar waar de brandweer niet met spoed naartoe hoeft. Denk bijvoorbeeld aan een liftopsluiting, een waterlekkage waardoor straten blank komen te staan of een paard dat niet meer zelf uit de sloot kan komen. Het gaat om situaties die op dat moment niet gevaarlijk of levensbedreigend zijn: bel dus 0900 - 0904 wanneer het geen spoed is, maar wel brandweer ter plaatse gewenst is. Is er wel spoed of een levensbedreigende situatie? Bel dan altijd 112.Bereikbaarheid nieuwe nummerHet nummer 0900 - 0904 is 24 uur per dag bereikbaar. Na het inspreken van de plaatsnaam wordt de beller doorverbonden met de regionale meldkamer van de brandweer. Hiermee komt een einde aan het tijdperk waar regio’s een eigen telefoonnummer hadden om de brandweer in geen-spoed situaties te bereiken.Meer weten?Kijk op www.brandweer.nl/geenspoed. Raadsvergadering op donderdag 5 novemberDe gemeenteraad vergadert op donderdag 5 november. Deze vergadering begint om 19.30 uur en vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis te Bladel. In verband met de coronamaatregelen wordt publiek en pers verzocht de vergaderingen te volgen via www.bladel.nl/gemeenteraad. Hier kunt u ook de agenda en vergaderstukken inzien.Spreekrecht voor burgersAls burger kunt u tijdens de vergadering inspreken op geagendeerde voorstellen. U kunt dan in maximaal vijf minuten de raadsleden informeren. Een verzoek om spreekrecht meldt u vóór de vergadering bij de griffier via griffie@bladel.nl of tel.nr. 0497 – 36 16 36.Aflopen aanwijzingstermijn lokale omroepEen lokale omroep verzorgt het publieke media-aanbod in een gemeente. De omroep wordt door het Commissariaat voor de Media aangewezen als lokale publieke media-instelling. De aanwijzing (vergunning) geldt voor vijf jaar en kan slechts aan één lokale omroep per gemeente worden verleend. Bij besluit van 16 augustus 2016 heeft het Commissariaat voor de Media de vergunning verleend aan ‘Stichting Streekomroep De Kempen’. Zij mochten daarmee de lokale publieke mediadiensten verzorgen voor de gemeenten Bladel, Eersel, Bergeijk en Reusel-De Mierden. De vergunning loopt af op 16 augustus 2021.Partijen die in aanmerking willen komen voor een aanwijzing als lokale omroep voor de gemeente Bladel na 16 augustus 2021 worden verzocht om uiterlijk 16 februari 2021 een aanvraag in te dienen bij het Commissariaat voor de Media (artikel 7, Mediaregeling 2008). Voor meer informatie over het over de procedure kunt u kijken op de volgende website: https://www.cvdm.nl/toestemmingen/lokale-omroep-beginnen.Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente BladelWerk: Reinigen en inspectie riolering, kern HapertPeriode: week 35 t/m 44Uitvoering: Aannemer COR Coppelmans (Nuenen)Werk: Rioolwerkzaamheden Hoogcasteren, Driesboom en Volderstraat HoogeloonPeriode: t/m week 46 Uitvoering: aannemingsbedrijf van der Zanden (Moergestel)Werk: Oprichten van appartementen, het Laar/Beukenbos Bladel. Het Laar is niet toegankelijk vanuit richting BleijenhoekPeriode: week 37-2020 t/m 40-2021Uitvoering: Borrenbergs Bouwbedrijf B.V. (Luyksgestel).Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497-361636.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Bladel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbladel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Bladel.
© LokaalnieuwsBladel.nl
Laatste berichten