Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel
Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024
Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Bekendmakingen
Berichten over uw wijk of buurtSteeds meer zaken kunnen online geregeld worden, snel en accuraat. Ook de gemeente en andere overheden bieden diensten en berichten steeds vaker digitaal aan. Een ontwikkeling die in de huidige samenleving niet meer weg te denken is. Berichten over uw wijk of buurt zijn ook online te vinden. Via de e-mailservice of app van ‘over uw buurt’ kunt u online op de hoogte blijven van alles wat er speelt in uw omgeving. U ontvangt informatie van regionale overheidsorganisaties zoals bijvoorbeeld de gemeente, de provincie of het waterschap, rechtstreeks in uw e-mail of via de app op uw smartphone of tablet. Daarbij kunt u zelf instellen welke berichten u wilt ontvangen. Met deze service zijn de buurtberichten snel en eenvoudig digitaal te vinden. Informatie van de overheid komt via ‘over uw buurt’ op één plek samen. Aanmelden kan via www.overuwbuurt.overheid.nl.Jongeren gezocht voor filmpje over het leven in de gemeente BladelIn samenwerking met Pius X-TV wil de gemeente Bladel een filmpje maken over het leven in de gemeente Bladel vroeger en nu. In dit korte filmpje wordt een aantal jongeren en ouderen aan het woord gelaten over verschillende onderwerpen (bijvoorbeeld: sport, vrije tijdsbesteding, uitgaan en sociaal leven, liefde en relaties, economie en geld, vervoer, vakanties/reizen, winkelen, werk en sociale druk, idolen en emancipatie). Door de uiteenlopende verhalen worden op een leuke manier de verschillen en overeenkomsten tussen het leven in Bladel vroeger en nu in beeld gebracht.Voor dit filmpje is de gemeente nog op zoek naar een aantal enthousiaste jongeren (tussen de 16 en 30 jaar), die kort iets willen vertellen over hun leven nu in de gemeente Bladel. Dat kan over elk van de eerder genoemde onderwerpen gaan.Heeft u iets leuks te vertellen dat u graag wilt delen? Meld u dan aan door een e-mail te sturen aan voorlichting@bladel.nl of telefonisch via 0497-361636 (vraag naar S. Wagenaars) en geef daarbij aan over welk(e) onderwerp(en) u iets wilt vertellen in het filmpje.Samenwerken voor toekomstbestendige maakindustrie in de KempenVrijdag 26 oktober is de gemeenteraad, het college van B&W en het bestuur OBGB op uitnodiging van Brainport Eindhoven op bezoek geweest bij KSE Process Technology en Berlingr. Ze werden rondgeleid en kregen te zien wat deze twee Kempische bedrijven te bieden hebben. KSE is een bedrijf dat zich al jaren genesteld heeft en met hun innovatieve systemen en software een wereldwijde marktpositie heeft veroverd. Berlingr timmert hard aan de weg en werkt daarbij veel samen met andere Kempische bedrijven. Het was een inspirerende middag waarbij het belang van de industrie voor de gemeente Bladel nog eens werd onderstreept. Er zitten zo’n 6000 tot 7000 arbeidsplaatsen op de berdrijventerreinen van de gemeente Bladel. Iets om trots op te zijn en uit te bouwen naar de toekomst toe in de vorm van een toekomstbestendige en slimme maakindustrie. Economie groeit hard in de KempenJaarlijks publiceert Elsevier in samenwerking met Bureau Louter de uitgave Toplocaties. Op basis van een aantal gegevens stelt Bureau Louter scores vast voor drie economische factoren; het aantal arbeidsplaatsen en de spreiding daarvan, de toegevoegde waarde van alle arbeid en het aantal startende bedrijven. Deze drie factoren worden gewogen en per gemeente en regio wordt er een rapportcijfer gegeven. Na de regio Amsterdam (8,3) en de regio Zwolle (7,6) scoort de Kempen een 7,5. Daarmee behoort de Kempen tot de top 3 van hardst groeiende regio’s in Nederland in 2012 tot 2017.Voortgang plan MFA-Hapert inclusief kerk en pastorieNa de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 werd door de partijen CDA, Bladel Transparant en de Vrije Hapertse Partij een coalitie gevormd. Deze coalitie zet zich in voor de realisatie van een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA) in Hapert. Het plan voor een MFA inclusief kerkgebouw en pastorie vormt de basis voor de verdere uitwerking.Aanpassen bestemmingsplanOm de nieuwe MFA op de beoogde locatie (achter de kerk en de sporthal) mogelijk te maken volgens de bepalingen van het bestemmingsplan moest een aantal wijzigingen worden doorgevoerd en diverse onderzoeken worden verricht. Zoals onderzoeken op het gebied van archeologie, flora en fauna en geluidsbelasting. Dit alles met als doel om de nieuwe invulling van dit gebied in goede harmonie te laten verlopen met omwonenden en andere betrokken partijen. De wijzigingen en bijbehorende onderzoeken hebben van 30 augustus tot en met 10 oktober ter inzage gelegen. Het ontwerpbestemmingsplan is vervolgens nog iets aangepast om zo veel mogelijk aan de ontvangen zienswijzen tegemoet te kunnen komen. Vaststellen van de indeling van de MFA De plannen voor de MFA in Hapert worden uitgewerkt samen met de deelnemers en hoofdgebruikers van de nieuwe accommodatie. Het gaat om gemeenschapshuis Den Tref, ouderensteunpunt De Kloostertuin, basisschool Het Palet, peuterspeelzaal en kinderopvang NummerEen, bibliotheek De Kempen en het kerkbestuur van parochie H. Apostelen Petrus en Paulus. Iedere partij heeft een bepaalde ruimte nodig. Een aantal ruimtes kan gezamenlijk worden gebruikt, waardoor in totaal minder ver- en/of nieuwbouw nodig is. Dat leidt tot lagere stichtingskosten en een gunstigere exploitatie. Door het gecombineerd gebruik van ruimtes wordt ontmoeting en samenwerking tussen de deelnemers en gebruikers gefaciliteerd en gestimuleerd. Zo kunnen ook doelgroepen die wat meer zorg, hulp of aandacht nodig hebben, blijven deelnemen aan activiteiten die straks in de MFA plaatsvinden.AanbestedingEén nieuwe MFA lost de huisvestingsproblemen van alle zes deelnemers op. Daar staat een grote investering tegenover. De gemeenteraad heeft in het voortraject aangegeven zo veel mogelijk financiële zekerheid te willen inbouwen. Om te voorkomen dat er naast de investering straks hoge meerwerkkosten komen, zijn verschillende aanbestedingsvormen overwogen. Omdat de gemeente samen met de deelnemers al een deel van het ontwerp heeft ingevuld (de situering van ruimten) is gekozen voor de aanbestedingsvorm ‘Engineer & Construct’. De markt wordt uitgedaagd voor een vast bedrag een kwalitatief zo aantrekkelijk mogelijke aanbieding te doen. De opdrachtnemer gaat de uitdaging aan het project voor dat vaste bedrag te realiseren. Door de omvang van de investering van de MFA, is een Europese aanbesteding vereist. Actualiseren van de raming van de stichtingskostenDe gemeenteraad besloot eind 2016 voor de nieuwe MFA een krediet beschikbaar te stellen van 17,2 miljoen euro, waarmee binnen het taakstellend budget van € 600.000 aan kapitaalslasten werd gebleven. Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en is de marktsituatie ingrijpend veranderd. Momenteel wordt onderzocht wat de stichtingskosten bedragen bij een zelfde kwaliteitsniveau als in 2016 werd gehanteerd. In het huidige raadsprogramma is bepaald dat voor de MFA wordt uitgegaan van een netto-investering van 15,25 miljoen euro, na aftrek van 3,2 miljoen euro aan opbrengsten en inbreng van bestaande reserves. Dit investeringsbedrag is gebaseerd op het prijspeil van 1 januari 2018 en wordt nog aangepast naar het prijspeil op de datum van de aanbesteding. Zodra de nieuwe stichtingskosten bekend zijn, zal de gemeenteraad worden gevraagd het benodigde krediet beschikbaar te stellen. Opzet nieuwe organisatieDe deelnemers in de nieuwe MFA blijven zelf verantwoordelijk voor de eigen exploitatie. Ze maken daarvoor ook gebruik van een aantal gemeenschappelijke ruimtes, voorzieningen en faciliteiten van de MFA. Voor de aansturing, het beheer en de exploitatie van de nieuwe MFA wordt een nieuwe overkoepelende stichting opgericht. Met de deelnemers wordt momenteel overleg gevoerd over de samenstelling van het bestuur van de nieuwe MFA. PlanningDe planning voor het realiseren van de nieuwe MFA is afhankelijk van verschillende factoren. Op 20 december 2018 staat het vaststellen van het bestemmingsplan op de agenda van de gemeenteraad. Begin 2019 worden geschikte marktpartijen benaderd. Zij worden in het tweede kwartaal van 2019 uitgenodigd een aanbieding te doen voor het realiseren van de MFA. Als dit allemaal volgens planning loopt, wordt halverwege 2019 de opdracht aan een partij gegund en wordt begin 2020 gestart met de bouwwerkzaamheden. De oplevering is halverwege 2021 voorzien.Toelichting stand van zaken in GBOH Projectwethouder Davy Jansen geeft op 14 november een toelichting op de indeling van de nieuwe MFA. Hij doet dat in de openbare vergadering van het Georganiseerd Burger Overleg Hapert (GBOH) samen met de architecten van bureau Tarra dat al enige tijd betrokken is bij het ontwerp van de MFA. Daarbij is de mogelijkheid vragen te stellen. De presentatie en de toelichting vindt plaats op 14 november in gemeenschapshuis Den Tref in Hapert. De vergadering van het GBOH (met dit als onderdeel) start om 19.30 uur.Raadsinformatieavond haalbaarheid zonne- en windenergie De KempenDe Kempengemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden werken samen op het gebied van duurzaamheid. Ze presenteren daarom gezamenlijk de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek dat een extern bureau in hun opdracht heeft uitgevoerd naar grootschalige zonne- en windenergie in de Kempen. Dit doen ze tijdens een openbare raadsinformatieavond op woensdag 14 november om 20.00 uur aan de betreffende gemeenteraden in het gemeentehuis in Bergeijk. De Kempengemeenten realiseren zich dat dit geen gemakkelijke opgave is en gaan begin volgend jaar ook met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden in gesprek. De Kempengemeenten hebben de doelstelling om energieneutraal te zijn. Dit staat in ‘Klimaatvisie Kempengemeenten’. Dit lukt niet alleen met energie besparen of zonnepanelen op daken. Hiervoor is het nodig om grootschalig, duurzame energie op te wekken met windmolens en zonnevelden. Deze ontwikkelingen gaan verder dan de eigen gemeentegrens. De gemeenteraden van de Kempengemeenten worden daarom uitgenodigd voor deze gezamenlijke avond. Dit ter voorbereiding van behandeling in de commissie- en raadsvergaderingen. HaalbaarheidsonderzoekHet haalbaarheidsonderzoek dat deze zomer is uitgevoerd geeft een beeld waar in De Kempen technisch en wettelijk gezien windmolens en grote zonnevelden mogelijk zijn. Bovendien laat het onderzoek zien onder welke voorwaarden eventuele zonneparken en windturbines worden toegestaan en wanneer niet. Dit helpt om straks weloverwogen keuzes te kunnen maken. In het onderzoek worden nu nadrukkelijk geen keuzes gemaakt voor bepaalde gebieden of voorwaarden. Besluitvorming volgt pas na het participatieproces waar inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden bij worden betrokken. Zij worden hier nog over geïnformeerd.Zorgvuldig procesDe kansrijke gebieden uit het haalbaarheidsonderzoek worden getoetst op eventuele milieukundige belemmeringen in een milieueffectrapportage (MER toets). Tegelijk gaan de gemeenten met verschillende stakeholders om tafel om open te praten over de kansrijke locaties. Door het doorlopen van beide processen weten ze waar wind- en zonneparken gewenst zijn en waar deze in grote lijnen zijn toegestaan. Pas daarna stellen de gemeenten de concrete toetsingskaders op voor grootschalige zonne- en windenergieontwikkelingen. Dit beleid en de toetsingskaders worden naar verwachting in september 2019 ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraden.Samenwerking Het opwekken van grootschalige duurzame energie is nodig. Het is voor de Kempengemeenten van belang om de regie te hebben op dit proces. In dit proces wordt er nauw samengewerkt binnen de vijf Kempengemeenten, maar ook met de provincie Noord-Brabant, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Metropoolregio Eindhoven. Uitbreiding van de infrastructuur om alle duurzaam opgewekte energie op te nemen is kostbaar en heeft lange doorlooptijden. De Kempengemeenten werken daarom samen met Enexis om zo snel en zo slim mogelijk aanpassingen aan het net te doen. Ook de beheerder van het hoogspanningsnet, TenneT wordt hierbij betrokken.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Bladel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbladel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Bladel.
© LokaalnieuwsBladel.nl
Laatste berichten