Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel
Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024
Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Bekendmakingen
Feestelijke bijeenkomst gouden bruidsparen1968 was een fantastisch huwelijksjaar in de gemeente BladelOp woensdag 7 november ontvingen locoburgemeester Wim van der Linden en wethouder Davy Jansen 70 echtparen uit de gemeente Bladel die dit jaar hun 50-jarige huwelijksjubileum vierden. Dit gebeurde tijdens een feestelijke bijeenkomst in Cultureel Centrum Den Herd. Maar liefst 107 paren waren uitgenodigd om hun gouden huwelijk te komen vieren, zij waren helaas niet allemaal in de gelegenheid om te komen. Na een persoonlijk ontvangst, gaf locoburgemeester Van der Linden een toespraak, waarin hij onder andere de hoogtepunten van het jaar 1968 toelichtte. Daarna was het tijd voor een hapje en een drankje en vervolgens een stukje film over Bladel in 1962. Veel herinneringen werden opgehaald en op het eind van de middag werd er een groepsfoto gemaakt van alle gouden paren. Het was een zeer geslaagde middag.Aangepaste docentenlijst subsidie muziekonderwijsLet op: aanvragen indienen kan alleen in de periode van 1 februari tot en met 1 juni 2019 De gemeente Bladel kiest ervoor om niet de instelling, die muzikale en culturele vorming aanbiedt, te subsidiëren, maar uitsluitend de leerling die er gebruik van maakt. Voor leerlingen uit de gemeente Bladel betekent het dat zij zelf afspraken moeten maken met een docent voor muziek, zang of dans.SubsidiemogelijkhedenDeelnemers aan muzikale en culturele vorming, die tussen 6 en 21 jaar oud zijn en in de gemeente Bladel wonen, kunnen bij de gemeente subsidie aanvragen voor het volgen van één cursus. De subsidie bedraagt 50% van het lesgeld met een maximum van € 414,00 per cursusjaar.De totale uitgaven van deze subsidie zijn aan een limiet gebonden. Als het totaal aan aanvragen de limiet overschrijdt, dan wordt de totale subsidie verdeeld over alle aanvragers. Het bedrag per aanvrager is in deze situatie enigszins lager.Uiteraard maakt elke deelnemer zelf de keuze voor een bepaalde docent, maar een deelnemer komt alleen in aanmerking voor subsidie als de cursus wordt gevolgd bij één van de docenten die op de overzichtslijst staan vermeld. De overzichtslijst kunt u vinden op www.bladel.nl/muzieksubsidie.Aangepaste overzichtslijst gecertificeerde docentenDe gemeente hanteert een overzichtslijst met gecertificeerde docenten. De gemeente vindt het belangrijk dat een bepaald kwaliteitsniveau wordt gewaarborgd op basis van een aantal voorwaarden, waaraan docenten moeten voldoen. In 2017 zijn de eisen die aan de aanbieders van muzikale en culturele vorming worden gesteld verzwaard. Afgelopen cursusjaar werd daarbij gezien als overgangsjaar. Voor het cursusjaar 2018-2019 worden deze aanpassingen wel strikt gehanteerd. Dit betekent ook dat er ten opzichte van het vorige cursusjaar weer wat aanpassingen zijn gedaan op de lijst met docenten. Let dus goed op of de docent van uw keuze nog op de lijst staat. Dat een docent vorig jaar op de lijst stond wil niet zeggen dat deze ook dit jaar weer op de lijst staat. AanvraagformulierVoor deze individuele subsidiëring van deelname aan muzikale en culturele vorming zijn nadere regels vastgesteld. Deze nadere regels en het aanvraagformulier kunt u downloaden via de website: www.bladel.nl of opvragen bij het Klant Contact Centrum in het gemeentehuis. U kunt het aanvraagformulier ook digitaal invullen met DigiD.Periode om aanvragen in te dienenDe termijn voor het indienen van de subsidieaanvraag loopt van 1 februari tot en met 1 juni 2019 van het lopende cursusjaar. De regeling bepaalt dat deze periode strikt gehanteerd moet worden door de gemeente. Aanvragen die te vroeg of te laat binnenkomen, worden afgewezen. Bladel scoort steeds beter bij de Nationale Monitor Duurzame GemeentenTelos heeft voor de vijfde keer de Nationale Monitor Duurzame Gemeenten uitgebracht. De monitor geeft een beeld van de duurzame ontwikkeling van Nederlandse gemeenten over de periode 2014-2018. De monitor kijkt naar drie aspecten; economische duurzaamheid, ecologische duurzaamheid en duurzaamheid op sociaal-cultureel gebied.In 2014 stond de gemeente Bladel op het gebied van economische duurzaamheid als 35e in de ranglijst, wat betreft ecologische duurzaamheid op positie 130 en op sociaal-cultureel gebied als 146e. In 2018 is de gemeente gestegen naar de 20e (economisch), 77e (ecologisch) en 143e (sociaal-cultureel) plaats in de lijst. Alles bij elkaar genomen staan we dit jaar op positie 16 van alle Nederlandse gemeenten. Opvallend is dat de gemeente bij de top 10 beste gemeenten behoort als het gaat om onderwijs en ruimtelijke vestigingsvoorwaarden voor bedrijven. Op het gebied van afval en grondstoffen haalt de gemeente nét niet de top 10, en staat hier op de 11e plek. De verbeterpunten zijn te vinden op het gebied van luchtkwaliteit en kunst en cultuur.De algemene rapportage is te vinden op de website http://www.telos.nl. Hier kunt u ook vinden op welke criteria wordt getoetst. Gedetailleerde resultaten per gemeente vanaf 2014 tot heden zijn te vinden op de website http://www.sustainablecitiesbenchmark.eu. Terugblik Nacht van de NachtZaterdag 27 oktober heeft de jaarlijkse Nacht van de Nacht weer plaatsgevonden, waarbij bijna 70 mensen konden genieten van een avondwandeling door het donker in de bossen bij de Pals. Dit jaar stond de Nacht van de Nacht in het teken van Bockenreyders, kabouters en wilde zwijnen.Na een prachtige zonsondergang begon een mooie wandeling onder de sterren met een vrijwel heldere hemel. Dit jaar vertelde Evert Meijs het verhaal van de Bockenreyders, natuurlijk in Brabants dialect. Het verhaal van Koning Kyrië werd verteld door Toon van den Akker, waarbij er ook nog heuse kabouters zijn gesignaleerd in het bos. Vervolgens werd men ook nog bijgepraat over de wilde zwijnen door Harrie Peeters. Een erg actueel onderwerp, waar tijdens de wandeling nog lang over werd doorgepraat. Na de wandeling kon men zich traditiegetrouw opwarmen met erwtensoep.De Nacht van de Nacht is een landelijk evenement en de wandeling in de gemeente Bladel wordt jaarlijks georganiseerd door de gemeente Bladel en Staatsbosbeheer. Het evenement is bedoeld om aandacht te vragen voor het belang van duisternis. De Nederlandse steden beginnen ook langzaam steeds donkerder te worden. Wilt u meer weten over de Nacht van de Nacht, lichtvervuiling en wat u zelf kunt doen om dit tegen te gaan? Kijk dan eens op www.platformlichthinder.nl en www.nachtvandenacht.nl.Uitnodiging bijeenkomst visies op het centrum van BladelDe afgelopen twee maanden zijn vier bureaus (DTNP, marco.broekman, Urhahn & De Zwarte Hond) bezig geweest met het schrijven van een visie voor het centrum van het dorp Bladel. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zijn hier actief bij betrokken. Zij konden bij de start van het traject hun input geven. Ook bij de presentatie van de conceptvisies op 10 oktober was er gelegenheid om vragen te stellen en feedback te geven. Daarna zijn de bureaus met de gegeven input verder aan de slag gegaan. Op donderdag 22 november presenteren zij hun visies op het centrum van Bladel. Iedereen kan daarna aangeven welke visie zijn of haar voorkeur heeft. Bent u erbij op 22 november in het Auditorium van de Rabobank?Iedereen die interesse heeft in de visies van de vier bureaus is van harte welkom om naar de bijeenkomst te komen. Deze vindt plaats op donderdag 22 november van 19.30 tot 21.50 uur in het Auditorium van de Rabobank aan de Markt 7 in Bladel. Voor de organisatie is het prettig wanneer u zich aanmeldt. Dat kan door een e-mail te sturen aan bladel@ik-onderneem.nl.Het programma op 22 november is als volgt:19.30 uur Ontvangst met koffie en thee20.00 uur Welkomstwoord door procesbegeleider Rob Weiss 20.10 uur Start presentaties bureaus 21.30 uur Gelegenheid om vragen te stellen21.45 uur Afsluiting door Rob Weiss21.50 uur Voorkeur achterlatenVoorkeur aangevenDe presentaties van de bureaus zijn vanaf 20 november 2018 te vinden op www.ik-onderneem.nl/bladel. Na afloop van de bijeenkomst op 22 november kunnen mensen hun voorkeur voor een van de visies aangeven. Die voorkeur kan ook nog later gegeven worden. Via de website www.ik-onderneem.nl/bladel komt een onlineformulier beschikbaar waarop u uw voorkeur kunt achterlaten. U kunt uw voorkeur doorgeven t/m 2 december 2018. Alle voorkeuren worden verwerkt in de procesrapportage die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Resultaten onderzoek inwonerspanel dienstverleningEnkele weken geleden werd aan het Inwonerspanel van de gemeente Bladel een enquête over de dienstverlening aan de receptie en balie van het gemeentehuis voorgelegd. De vragen gingen over de manieren van contact zoeken met de gemeente, het werken op afspraak, de openingstijden van het gemeentehuis en de ondervonden dienstverlening bij een bezoek aan het gemeentehuis.Uit de resultaten van de enquête blijkt dat het overgrote deel van de ondervraagden de digitale weg verkiest boven de traditionele manier van contact te zoeken met de gemeente, namelijk via de website van de gemeente. Het gaat dan om het zoeken van informatie, aanvragen van een product, het maken van een afspraak of het doen van een klacht of melding. Voor het doen van meldingen kiezen veel mensen naast de website voor de telefoon of e-mail. Om ook ruimte te houden voor persoonlijk contact met de gemeente, blijft die mogelijkheid via het Klant Contact Centrum gewoon bestaan. Van de geënquêteerden vond 85 tot 88% dat ze goed, vriendelijk en beleefd waren geholpen door deskundig en professioneel baliepersoneel. Daarbij gaf 29% aan dat de medewerk(st)er hen zelfs aangenaam verraste met de verleende service. Dit zijn mooie cijfers maar in de open antwoorden werden nog wel enkele kritiekpunten nader benoemd. Met deze kritiekpunten gaat de gemeente verder aan de slag.Baliebezoek op afspraak en openingstijdenIn 2014 is de gemeente Bladel begonnen met het werken op afspraak. Van de ondervraagden geeft 66% aan deze manier van werken prettig te vinden, 16% is er neutraal over en 18% vindt het een onprettige manier van werken. Het werken op afspraak is gestart vanuit de gedachte dat de overheid, en dus ook de gemeente Bladel, zo efficiënt mogelijk moet werken. De kunst is om een juiste balans te vinden tussen efficiëntie en maatwerk. Op basis van de in de open vragen benoemde nadelen van het werken op afspraak, wordt bekeken hoe de gemeente die nadelen zo klein mogelijk kan houden. Uit de enquête komt naar voren dat de openingstijden in de avonduren de grootste voorkeur hebben. Op dit moment is de gemeente op maandag- en woensdagavond tot 19.00 uur geopend. Omdat duidelijk bleek dat hier behoefte aan is, blijven deze avonden gehandhaafd. Wilt u de resultaten van het onderzoek nalezen? Kijk dan op www.inwonerspanelbladel.nl voor het rapport over de dienstverlening.Militaire oefeningVan maandag 26 tot en met vrijdag 30 november vindt binnen de gemeente Bladel een militaire oefening plaats. Aan deze oefening nemen 10 personen deel en 5 militaire wielvoertuigen. Er wordt geen gebruik gemaakt van (oefen)munitie.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Bladel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbladel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Bladel.
© LokaalnieuwsBladel.nl
Laatste berichten