GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel week 49

Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel

Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen bladel
  2. GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel week 49

Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Markt Bladel Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente Bladel

College Bladel onderzoekt mogelijkheden huisvesting vergunninghouders We kennen allemaal de beelden van de grote toestroom van vluchtelingen. Mensen op de vlucht uit angst voor de onveilige situatie in hun land. Het gaat om zoveel mensen dat alle gemeenten is gevraagd mee te werken aan onder andere (tijdelijke) noodopvang. Uit de meest recente cijfers blijkt dat de behoefte aan noodopvang (6 tot 12 maanden) en crisisnoodopvang (72 uur) onverminderd groot blijft. Op basis van de huidige capaciteit is er eind januari 2016 een tekort van 11.000 opvangplaatsen. Uiteraard voelt ook het gemeentebestuur van Bladel een grote verantwoordelijkheid voor deze mensen in nood. De gemeenteraad heeft het college gevraagd de mogelijkheden voor opvang in de gemeente in beeld te brengen. Wethouder Fons d’Haens heeft op 24 november de commissie Inwoners geïnformeerd over de voorlopige bevindingen. Wat kan Bladel doen Het gemeentebestuur wil verantwoordelijkheid nemen en meewerken aan een oplossing van het probleem. Het college is echter geen voorstander van crisisnoodopvang, tenzij het echt niet anders kan. Deze vorm van opvang, waarbij grote groepen mensen iedere 72 uur naar een andere locatie worden overgebracht, is bijzonder belastend voor de vluchtelingen. Zij komen hierdoor niet tot rust. Ook de vestiging van een AZC in Bladel (duur 2 tot 20 jaar - 300 tot 1500 personen) vindt het college niet reëel. Daarom wordt met name gedacht aan het huisvesten van vergunninghouders in de gemeente. Daarbij gaat het om mensen die al jaren in Nederland verblijven, alle procedures hebben doorlopen en een verblijfsvergunning hebben gekregen. In afwachting van de toewijzing van een woning, verblijven zij nog in een AZC. Door voor hen extra mogelijkheden te creëren, ontstaat er in AZC’s en opvanglocaties ruimte voor nieuwe vluchtelingen. De gemeente kijkt samen met de woningstichtingen hoe het aantal sociale huurwoningen in Bladel kan worden vergroot. Dat moet dan niet alleen een oplossing bieden voor de opvang van vergunninghouders, maar ook voor andere urgente woningzoekenden in de gemeente. Integratie vergunninghouders Het is belangrijk dat vergunninghouders zich zo snel mogelijk thuis voelen in hun nieuwe woonplaats. Vluchtelingenhulp Bladel ondersteunt hen bij de integratie. Het college realiseert zich dat wanneer er meer vergunninghouders naar Bladel komen, er een steeds groter beroep op Vluchtelingenhulp wordt gedaan. Er wordt daarom bekeken hoe dit kan worden ondersteund. Ook de inwoners spelen een belangrijke rol bij een gastvrij onthaal. De wethouder gaf aan een beroep te willen doen op de inwoners om mee te helpen bij de opvang van deze mensen, die zoveel ellende hebben meegemaakt. Vervolg De leden van de commissie Inwoners konden zich goed vinden in de overwegingen van het college. Zij benadrukten wel dat er ook aandacht moet zijn voor de overige woningzoekenden en dat de inwoners bij de verdere ontwikkelingen moeten worden betrokken. De ideeën worden nu verder uitgewerkt en verwerkt in een voorstel dat op 17 december aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Het COA heeft de diverse veiligheidsregio’s in het land gevraagd om 500 noodopvangplaatsen te realiseren. De regio Zuidoost-Brabant heeft inmiddels aan dat verzoek voldaan. De wethouder merkte nog op dat hij desondanks niet kan garanderen dat er geen noodmaatregelen meer nodig zijn. Wanneer dat zich voordoet, wordt met name gekeken naar groepsaccommodaties. De gemeenteraad en omwonenden worden in dat geval zo snel mogelijk ingelicht. Milieustraat gesloten op 2 januari 2016 Op zaterdag 2 januari 2016 is de milieustraat Bladel gesloten. De gemeentelijke milieustraat is gevestigd aan de Nijverheidsstraat 7d (op industrieterrein “de Sleutel”) in Bladel. De milieustraat is geopend op dinsdag en woensdag van 13.00 tot 17.00 uur, op vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 16.00 uur. De milieustraat is alleen toegankelijk op vertoon van uw milieupas en betaling is alleen mogelijk met uw pinpas. Diverse controles in de gemeente Om op een prettige en veilige manier met elkaar te kunnen samenleven, zijn er allerlei regels en voorschriften opgesteld. Bijvoorbeeld op het gebied van milieu, brandveiligheid, bouwen, ruimtelijke ordening en openbare orde. Een aantal instanties ziet er op toe dat we ons aan die regels houden. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant, de Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost en onze eigen toezichthouders voeren regelmatig controles uit. Als tijdens een controle blijkt dat zaken niet in orde zijn, krijgt de eigenaar een waarschuwingsbrief waarin staat binnen welke termijn dit moet worden opgelost. Na die termijn worden hercontroles uitgevoerd. Als blijkt dat de overtreding dan nog niet is opgeheven, wordt het juridische handhavingstraject gestart. Afhankelijk van de situatie kan dat inhouden dat er een last onder dwangsom opgelegd wordt. Dit betekent dat de verplichting wordt opgelegd om een geldsom te betalen, tenzij binnen de gestelde termijn de overtreding wordt beëindigd. Milieucontroles In 2015 zijn 167 milieucontroles uitgevoerd. Bij 72 controles zijn er geen overtredingen geconstateerd. De bedrijven die wel een of meerdere overtredingen hadden, hebben een waarschuwingsbrief ontvangen. De overtredingen die het vaakst voorkwamen zijn: - het niet hebben van een tank- en installatiecertificaat voor de aanwezige tank; - wijzigingen in het bedrijf aangebracht zonder dat daarvoor een nieuwe vergunning is verleend of een melding is ingediend. Verder was er onder andere sprake van het niet hebben van een elektronische monitoring op de aanwezige luchtwassers en een mestzak zonder geldig certificaat. Brandveiligheid Door de Veiligheidsregio zijn dit jaar 13 zorginstellingen gecontroleerd, 2 evenementen, 1 restaurant, 1 industrieel bedrijf, 1 kampeerboerderij en enkele vakantiewoningen (1 controle). De 3 meest voorkomende overtredingen waren een defect lampje in de noodverlichting, het niet aanwezig hebben van het certificaat voor de installatie en het belemmeren van de vluchtweg. De eigenaren van de panden waar overtredingen zijn geconstateerd kregen een waarschuwingsbrief. Bouwen Tijdens en na de bouw van bouwwerken vinden er controles plaats. Meestal wordt er goed volgens de regels gebouwd en zijn waarschuwingen niet nodig. Dit jaar is één keer een waarschuwingsbrief verzonden, omdat er gestart was met de bouw terwijl de vergunning nog niet was verleend. Nadat die vergunning er was, kon met de bouw worden verdergegaan. Ruimtelijke ordening Soms wordt een perceel op een andere manier gebruikt dan is toegestaan volgens het bestemmingsplan. Een perceel met een agrarische bestemming moet agrarisch gebruikt worden en mag bijvoorbeeld niet gebruikt worden voor opslag van bouwmaterialen. Wanneer dat blijkt bij een controle, krijgt de eigenaar een waarschuwingsbrief. Openbare ruimte In de openbare ruimte vinden dagelijks controles plaats. Wanneer het nodig is, worden mensen meteen aangesproken op hun gedrag. Helaas is het niet altijd duidelijk wie afval heeft gedumpt, hondenpoep laat liggen of overlast heeft veroorzaakt door te crossen in de bossen. Wanneer overtredingen geconstateerd worden in een wijk, worden in sommige gevallen de bewoners hierover schriftelijk geïnformeerd via Buurtpreventie. Hierdoor ontstaat bij de bewoners een groter verantwoordelijkheidsgevoel voor hun wijk. Carbid schieten met Oudjaar In de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) is een bepaling opgenomen over het schieten met carbid. Op grond van deze bepaling mag er alleen met carbid worden geschoten: • als het gaat om het losschieten in verband met een aanstaand huwelijk; • op tijden waarop het is toegestaan om consumentenvuurwerk af te steken. Consumentenvuurwerk mag worden afgestoken op oudejaarsavond, 31 december, van 18.00 uur ’s avonds tot de volgende ochtend, 1 januari, 02.00 uur. Op deze tijden mag er dus ook met carbid worden geschoten. Op alle andere tijden is het carbid schieten verboden. Wel kan er een ontheffing van het verbod worden verleend, bijvoorbeeld in het kader van een evenement. Zo’n ontheffing kun u aanvragen bij het college van burgemeester en wethouders van Bladel, Postbus 11, 5530 AA Bladel. Tips Wij vinden het belangrijk dat het carbid schieten verantwoord gebeurt. Dit in verband met uw veiligheid én de veiligheid van omstanders en de omgeving. Daarom treft u hier enige tips aan. 1. Degene die carbid schiet of daarbij behulpzaam is, is 18 jaar of ouder; 2. Degene die carbid schiet of daarbij behulpzaam is, is niet onder invloed van alcohol of drugs; 3. De inhoud van de bus waarmee geschoten wordt, bedraagt maximaal 40 liter; 4. De bussen zijn afgesloten met zacht materiaal (bv. voetbal of plastic zak); 5. Binnen een cirkel van 100 meter rond de plaats waar het carbid schieten plaatsvindt, worden niet meer dan twee bussen gebruikt voor het schieten met carbid, dan wel gebruiksklaar aanwezig gehouden voor het schieten met carbid; 6. Gebruik geen busdeksels of soortgelijke gevaarlijke projectielen om met behulp van carbid weg te schieten; 7. Zorg dat er geen personen of voorwerpen in de schietrichting kunnen komen. Zet de omgeving eventueel af met linten; 8. Toeschouwers worden op veilige afstand van het carbid schieten gehouden; 9. De locatie waar het carbid schieten plaatsvindt, ligt op ten minste 300 meter van zorginstellingen; 10. Houd rekening met plaatsen waar dieren worden gehouden; 11. Informeer omwonenden over het aanvangstijdstip van het losschieten; 12. Realiseer u dat u aansprakelijk bent voor eventuele schade als gevolg van het carbid schieten. Bestemmingsplan Randweg west Bladel onherroepelijk Bij uitspraak van 11 november 2015 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State de twee nog openstaande beroepen tegen de vaststelling van bestemmingsplan Randweg west Bladel ongegrond verklaard. Het bestemmingsplan Randweg west Bladel is daarmee per genoemde datum onherroepelijk geworden. Een derde beroep is door de indiener van het beroepschrift ingetrokken, waarmee het buiten behandeling is komen te staan. De Raad van State heeft de indieners van de resterende beroepen op geen enkel punt in het gelijk gesteld. Daarmee is vast komen te staan dat de nieuwe weg ter plaatse van de woningen niet leidt tot onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat. Tevens is aangetoond dat het akoestisch onderzoek dat is uitgevoerd, geen gebreken vertoont. Volgens de Raad van State heeft de gemeenteraad van Bladel haar vaststellingsbesluit terecht hierop gebaseerd. Nu het bestemmingsplan onherroepelijk is, liggen er geen obstakels meer op de route die leiden tot aanleg van de nieuwe Randweg. Als de gemeente over alle gronden beschikt, kan met de aanleg worden begonnen. De gemeente is met enkele grondeigenaren nog in onderhandeling. Om er zeker van te zijn dat tijdig over de benodigde gronden kan worden beschikt, is door de gemeenteraad -samen met de vaststelling van het bestemmingsplan- ook een onteigeningsplan vastgesteld. Het verzoek om over te gaan op aanwijzing ter onteigening ligt nu voor beoordeling bij de Kroon. Om gehoor te geven aan dat verzoek kan de Kroon de administratieve onteigeningsprocedure inzetten. De gemeente hoopt echter dat het niet tot feitelijke onteigening hoeft te komen en dat met de laatste grondeigenaren alsnog minnelijke overeenstemming kan worden bereikt. De aanleg van de weg wordt nu verder voorbereid. De werkzaamheden worden in een zogenoemd bestek vervat. Daarmee kan het werk worden aanbesteed, als het zo ver is. Naar verwachting is met de aanleg van de weg een half jaar gemoeid. Verder moeten nog een bodemonderzoek en een archeologisch onderzoek worden uitgevoerd. Ook die werkzaamheden kunnen pas worden gestart als de gemeente over alle benodigde gronden beschikt en overal het terrein kan betreden. Wat vooruitlopend op de grondverwerving, de onderzoeken en de feitelijke aanleg van de weg al wel kan worden gedaan, is het isoleren van enkele woningen aan het toekomstige tracé. Dan gaat het over geluidisolatie. Begin volgend jaar zal dit werk worden aanbesteed, waarna naar verwachting in het voorjaar de werkzaamheden daadwerkelijk verricht kunnen worden. In totaal moeten 13 woningen en een school worden geïsoleerd. De werkzaamheden aan de school worden gecombineerd met de uitbreidingsplannen die de school al langer had. De bewoners van de nog te isoleren woningen worden begin volgend jaar persoonlijk op de hoogte gebracht via een brief. Voor meer informatie over de planning en de op stapel staande werkzaamheden kunt u contact opnemen met André van der Heijden van de afdeling Ontwikkeling, projectleider van de Randweg. Hij is van maandag t/m vrijdag bereikbaar via e-mail a.vanderheijden@bladel.nl of via telefoonnummer 0497- 361636. Collecte Puur Poporkest Netersel collecteert in Netersel van 6 tot en met 12 december 2015. Verkeersmaatregelen Uit een oogpunt van veiligheid en in het belang van een ordelijk verloop van genoemde evenementen, worden onderstaande verkeersmaatregelen genomen. Deze gelden voor alle verkeer, met uitzondering van voetgangers, op de aangegeven uren of zoveel langer of korter dan nodig is. Bladel •Voor de koopzondag op 13 december 2015 wordt van 11.00 tot 17.00 uur de Sniederslaan vanaf de Victor de Bucklaan tot de Marktstraat afgesloten. Bladel, 2 december 2015

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.