Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel
Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024
Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Bekendmakingen
4 vuurwerk veiligHelaas vallen er elk jaar tijdens Oud en Nieuw onnodig vuurwerkslachtoffers. Vooral hoofd, handen, ogen en vingers worden vaak getroffen. De meeste ongelukken worden veroorzaakt doordat mensen het vuurwerk niet op de juiste manier afsteken of niet de juiste hulpmiddelen gebruiken. Hoe feestelijk en mooi vuurwerk ook is, het blijft onvoorspelbaar. Voorkom gevaarlijke situaties en volg de ‘4 vuurwerk veilig’ stappen:• Gebruiksaanwijzing lezen• Veiligheidsbril dragen (ook als je zelf geen vuurwerk afsteekt)• Aansteeklont gebruiken• Afstand houden Vuurwerk kopen mag alleen in de legale handel en binnen de vastgestelde verkoopdagen (29, 30 en 31 december). Vuurwerk afsteken mag van 31 december 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur. Het is verboden vuurwerk op of aan de weg of op een voor publiek toegankelijke plaats af te steken als dat schade, overlast of gevaar voor mens en dier kan veroorzaken. Informatie over de regels rondom het afsteken van carbid is terug te lezen op de website van de gemeente Bladel.Om te voorkomen dat kinderen met vuurwerkresten kunnen experimenteren vraagt de gemeente aan burgers om het vuurwerk ’s nachts of de volgende ochtend direct op te ruimen. Voor meldingen over vuurwerk dat buiten de toegestane tijden wordt afgestoken of over vuurwerkoverlast kunt u bellen met het meldnummer van de politie via 0900-8844. Ziet u dat er spullen vernield (dreigen te) worden door vuurwerk vandalisme, meld dat dan bij de politie (tel. 0900-8844), het meldpunt calamiteiten van de gemeente (tel. 0497-361444) of uw buurtpreventieteam.Meer informatie over veilig vuurwerkgebruik is te lezen via de website www.4vuurwerkveilig.nl.Gewijzigde openingstijden gemeentehuisOp maandag 2 januari 2017 is het gemeentehuis later open dan gebruikelijk. U kunt deze dag van 10.30 uur tot 19.00 uur in het gemeentehuis terecht. Inzameling kerstbomen 2016-2017Evenals voorgaande jaren worden de kerstbomen in Hapert, Hoogeloon en Netersel weer centraal ingezameld, afgevoerd, versnipperd en gecomposteerd. De inwoners van deze dorpen kunnen hun kerstboom gratis inleveren op maandag 9 januari 2017 vanaf 12.00 uur en op dinsdag 10 januari 2017 tot 12.00 uur. Na deze tijd worden de bomen afgevoerd. Zorg dus dat u uw boom op tijd inlevert. Op de volgende plaatsen worden dranghekken geplaatst waar de kerstbomen worden ingezameld: Hapert: nabij gemeenschapshuis “den Tref”Hoogeloon: Valensplein Netersel: Carolus Simplexplein (tegenover café “d’n Driesprong”)In de bebouwde kom en het buitengebied van Casteren worden kerstbomen op zaterdag 7 januari 2017 tussen 09.00 en 17.00 uur aan huis opgehaald door CV “de Lollebollen”. Zij vragen daarvoor een vergoeding van € 1,00 per boom. Voor de inwoners die daar geen gebruik van willen/kunnen maken, bestaat de mogelijkheid om de kerstboom gratis in te leveren op het pleintje voor café “d’n Bels” op maandag 9 januari 2017 vanaf 12.00 uur en op dinsdag 10 januari 2017 tot 12.00 uur.In Bladel organiseert Scouting Bladel een kerstboomverbranding op zaterdag 7 januari 2017 tussen 18.00 en 20.00 uur op het ponyterrein aan het Mastbos in Bladel. Op die dag kunnen de kerstbomen gratis ingeleverd worden tussen 10.00 en 16.00 uur op het ponyterrein.Starterslening gemeente Bladel blijftOm de starters op de woningmarkt te blijven ondersteunen heeft de gemeenteraad van Bladel besloten om de starterslening in 2017 te blijven aanbieden.Zekerheid voor startersDe Nationale Hypotheekgarantie (NHG) borgt de gewijzigde Starterslening. Dit is een belangrijke zekerheid voor starters en gemeenten. Bovendien is het waarschijnlijk dat door de verplichte annuïtaire aflossing op de (eerste) hypotheek minder vaak een beroep op NHG wordt gedaan. De starter kan niet alleen een starterswoning kopen, maar ook een bestaande woning. Voor een nieuwbouwwoning geldt een maximum koopsom van € 225.000,00 v.o.n., terwijl voor een bestaande woning de verwervingskosten niet hoger mogen zijn dan de NHG-norm van € 245.000,00.Per 1 januari 2017 wijzigen de fiscale regels voor de starterslening. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum van de gemeente Bladel, telefoon 0497-361636 of de website www.bladel.nl bezoeken. Op deze site vindt u ook de ‘verordening starterslening gemeente Bladel 2017’. Afvalinzameling 2017Baetsen Containers BV uit Veldhoven nieuwe inzamelaarVanaf 1 januari 2017 is Baetsen Containers uit Veldhoven de nieuwe inzamelaar van restafval, GFT en PMD voor alle Kempengemeenten (Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden). Baetsen gaat ook de inzameling van glas, papier, textiel en incontinentiemateriaal verzorgen en wordt ook de nieuwe beheerder van de milieustraat. Inzameldagen blijven hetzelfde, inzamelroutes wijzigenVooralsnog blijft de huisvuilinzameling in de gemeente Bladel op maandag en in Netersel (tariefzak) op vrijdag (tegelijkertijd met Reusel-De Mierden). De inzameling geschiedt duurzaam met voertuigen die rijden op biogas. Daarmee wordt niet alleen de hoeveelheid CO2-uitstoot beperkt, maar die voertuigen zijn ook stiller dan dieselvoertuigen. Baetsen heeft al vele jaren ervaring met de inzameling van huishoudelijk afval, maar is (nog) niet (goed) bekend met het grondgebied van de gemeente Bladel en de andere Kempengemeenten. Zeer waarschijnlijk zullen de rijroutes op de inzameldag dan ook anders zijn dan in 2016. Daarom raden wij u aan om uw restafval, GFT en PMD op de inzameldag tijdig (uiterlijk 7.30 uur) aan de straat te zetten. Klachten/meldingen over de inzameling rechtstreeks naar BaetsenOp de inzameldag kunnen er meerdere inzamelvoertuigen door uw straat rijden, die telkens maar één afvalsoort meenemen. Bel dan niet meteen met Baetsen, maar laat het afval gewoon aan de straat staan. Pas als dat afval er rond 18.00 uur nog staat, is er iets misgegaan. In dat geval kunt u dat de volgende dag rechtstreeks melden bij Baetsen via het gratis telefoonnummer: 088–0233201 of per e-mail: kempen@baetsen.com.Milieu Informatie Centrum (MIC)Voor het aanvragen of omwisselen van afvalcontainers, een papiercontainer, een milieubox en/of een milieu-pas blijft het MIC het aanspreekpunt. Het MIC is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur via: 0800-0230336 of via www.miconline.nl.Van Afval Naar GrondstofDe inzamelovereenkomst met Baetsen kent een looptijd van 2 jaar, met 2 keer de mogelijkheid om met één jaar te verlengen. Dat is relatief kort, maar dat biedt de gemeente de mogelijkheid om snel in te kunnen springen op de snelle afvalontwikkelingen.Samen met Baetsen werkt de gemeente verder aan een optimalisatie van afvalinzameling en -scheiding. Sinds 2015 is de hoeveelheid huishoudelijk restafval dat aan huis is ingezameld, fors gereduceerd. Samen met Baetsen wordt de komende jaren stevig ingezet op het terugdringen van de hoeveelheid grof restafval bij de milieustraat. In dat kader verzoeken wij u om het afval vooraf al goed te sorteren op uw aanhanger en de aanwijzingen van het personeel bij de milieustraat goed op te volgen.Tarieven afvalstoffenheffing 2017In zijn vergadering van 15 december 2016 heeft de gemeenteraad de tarieven voor de afvalstoffenheffing als volgt vastgesteld:Vastrecht: € 7,71 per maand (€ 92,52 per jaar)Variabel recht (ledigingstarieven): Volumerestafvalgft-afval25 liter€ 4,10€ 0,7480 liter€ 7,94€ 0,92140 liter€ 12,12€ 1,21240 liter€ 19,08€ 1,62Tarief voor het storten van afval in een ondergrondse container (60 liter): € 6,06 per keer.Tarief voor het storten van afval in een ondergrondse container (30 liter): € 3,03 per keer.Tariefzak in Netersel (30 liter): € 3,03 per zak.Verkoop tariefzakken NeterselOp 1 januari 2017 stopt Van Hoof Fietsreparaties met de verkoop van tariefzakken. In overleg met de dorpsraad Netersel zoekt de gemeente naar een ander uitgiftepunt. Tot die tijd zijn de tariefzakken te koop bij het Klant Contact Centrum in het gemeentehuis op maandag en woensdag van 9.00 tot 19.00 uur, op dinsdag en donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. Om te voorkomen dat u daarvoor een afspraak moet maken en om wachttijden te voorkomen, verzoeken wij u om de tariefzakken CONTANT te betalen.Tarieven milieustraatCategorie 0: gratisWit- en bruingoed (koelkast, tv, diepvries, scheerapparaat, e.d.) - kadavers van kleine huisdieren – asbest (max. 35 m²) – afgewerkte motorolie (max. 5 liter) – klein chemisch afval – retour glas (flessen, potten, e.d.) – vlakglas – PMD (verpakkingen van Plastic, Metaal en Drankkartons) – papier en karton – textiel en schoeisel – oude metalen – autobanden personenauto’s (max. 5 stuks) zonder velg - luiers in luierzakken – frituurvet – harde kunststoffen.Categorie I: € 5,00Als u als fietser of voetganger afval naar de milieustraat brengt betaalt u daarvoor € 5,00 per keer. Voor het aanbieden van vuilniszakken (max. 60 liter) en tariefzakken (max. 30 liter) met huishoudelijk afval betaalt u € 5,00 per zak.Categorie IIVoor groenafval (blad, gras en snoeihout) bedraagt het tarief tot 0,1 m3: € 2,50. Voor elke volgende m3 bedraagt het tarief € 5,00. Dat betekent dus dat u € 7,50 moet betalen als u bv. 1,5 m3 groenafval brengt en € 12,50 als u bv. 2,5 m3 brengt.Categorie IIIVoor grof restafval, bouw- en sloopafval en autobanden met velg bedraagt het tarief:-tot 0,5 m3: € 7,50-tot 1 m3: € 15,00.-voor elke volgende m3 bedraagt het tarief € 25,00.Dat betekent dus dat u € 40,00 moet betalen als u bv. 1,5 m3 afval brengt en € 65,00 als u bv. 2,5 m3 brengt. Bezoeken waarbij u afval brengt uit een andere categorie dan categorie III tellen daarbij NIET mee.De milieustraat is slechts bedoeld voor GROF huishoudelijk afval. Dat zijn in principe alle materialen die niet in de restafvalcontainer mogen of kunnen. Daarom geldt voor vuilniszakken een aparte regeling per zak van maximaal 60 liter: € 15,00.Afvalwijzer / afvalappMeer informatie over de inzameling van huishoudelijk afval vindt u in de afvalwijzer 2017 op de gemeentelijke website: www.bladel.nl en op DeAfvalApp. Veel gestelde vragen n.a.v. brief afvalstoffen- en/of rioolheffing 2017De gemeenteraad heeft de tarieven afvalstoffen- en/of rioolheffing 2017 vastgesteld. Rioolheffingjaartariefwoningtarief eenpersoonshuishouden€ 96,00woningtarief meerpersoonshuishouden€ 240,00agrarisch bedrijf€ 576,00 Bedrijven betalen rioolheffing op basis van een staffel, deze staffel is als volgt opgebouwd:a.0-50 m3 € 96,00b.51 - 300 m3€ 345,00c.301 - 750 m3€ 900,00d.751 - 1500 m3€ 1.750,00e.1501 - 5000 m3€ 4.500,00f.5001 - 15.000 m3€ 9.500,00g.15.001 - 30.000 m3€ 27.500,00h.30.001 m3 en/of meer€ 60.000,00 AfvalstoffenheffingVastrecht per perceel per maand € 7,71 Bedrag per container lediging:25-liter container, bestemd voor restafval € 4,1080-liter container, bestemd voor restafval € 7,94140-liter container, bestemd voor restafval € 12,12240-liter container, bestemd voor restafval € 19,0825-liter container, bestemd voor gft-afval € 0,7480-liter container, bestemd voor gft-afval € 0,92140-liter container, bestemd voor gft-afval € 1,21240-liter container, bestemd voor gft-afval € 1,62 Lediging ondergrondse container 60-liter afvalzak € 6,06Lediging ondergrondse container 30-liter afvalzak € 3,03 Voor welke belastingen machtig ik de gemeente Bladel?Belanghebbenden die in een eerder stadium al een machtiging hebben afgegeven voor de gemeentelijke belastingen hoeven geen actie te ondernemen als ze ook gebruik willen maken van de automatische incasso voor de afvalstoffen- en/of rioolheffing. Indien u geen gebruik wenst te maken van een automatische incasso voor de afvalstoffen- en/of rioolheffing maar u heeft wel een machtiging afgegeven voor de aanslag onroerendezaakbelastingen dan dient u de automatische incasso in te trekken. Het is niet mogelijk om alleen een incasso te hebben voor de onroerendzaakbelastingen en niet voor de afvalstoffen- en/of rioolheffing. Waarom een andere methodiek voor de rioolheffing?De huidige methodiek is ontstaan vanuit de gedachte "de vervuiler betaalt". De hoeveelheid afvalwater vormt slechts een klein aandeel in de totale hoeveelheid water dat afgevoerd wordt. Bij de bepaling van de gewenste opbrengst is gebleken dat circa 90% van de kosten van de riolering uit vaste kosten bestaan. Slechts 10% van de kosten zijn te wijten aan het daadwerkelijke waterverbruik. De hoogte van de aanslagen rioolheffing voor woningen worden als een vastrecht weergegeven, waarbij differentiatie heeft plaatsgevonden naar één- en meerpersoonshuishoudens.Voor de niet-woningen, met uitzondering van de agrarische objecten, is een staffel toegepast. Dit houdt in dat niet-woningen die slechts beperkt water afnemen in verhouding tot voorgaande jaren rechtvaardiger bijdragen aan de lasten. Er wordt niet enkel meer uitgegaan van het verbruik maar ook van het feit dat ze over een aansluiting op het riool beschikken. Waarom een brief aan “de erven van”?Voorop gesteld: de gemeente Bladel is van mening dat het aanschrijven van een overledene op alle mogelijke manieren moet worden voorkomen. Maar bij de belastingheffing komt de situatie nog wel eens voor dat een overleden persoon nog in het Kadaster geregistreerd staat als eigenaar van een onroerende zaak zoals een woning, garagebox, perceel grond, bos- of landbouwgrond.Als de persoon op wiens naam de aanslag voor de eigenarenbelasting staat is overleden, dan wordt de volgende aanslag op naam gesteld van "de erven van ....". Degene die de aanslag ontvangt is verantwoordelijk voor de betaling van het aanslagbedrag.Deze tenaamstelling staat ook opgenomen in de landelijke basisregistratie Kadaster. De gemeente mag dan ook niet afwijken van deze tenaamstelling. Als u dit wilt laten aanpassen, dan kunt u de akte van erfrecht, die vaak wordt opgemaakt na een overlijden, laten registreren bij het Kadaster. Uw notaris kan dit regelen. Hieraan zijn wel kosten verbonden. De gemeente krijgt de wijziging daarna automatisch door. Een volgende aanslag staat dan op de gewijzigde naam. Eigenaren zijn vooral aangeschreven om de mogelijkheid van automatische incasso onder de aandacht te brengen. Aanslag 2017Over 2017 ontvangt u drie keer per jaar een aanslag afvalstoffen- en/of rioolheffing. U ontvangt in de maand mei de afrekening van de periode januari tot en met april, in de maand september ontvangt u de afrekening van de periode mei tot en met augustus en in januari (2018) ontvangt u de afrekening van september tot en met december. Het geschatte bedrag aan riool- en/of afvalstoffenheffing per 4 maanden bedraagt: voor een éénpersoonshuishouden€ 102,83voor een meerpersoonshuishouden€ 150,83voor een agrarisch bedrijf€ 262,83 In bovenstaande berekening is uitgegaan van 3 x lediging restcontainer 140-liter en 3 x lediging GFT-container 140-liter. Heeft u nog vragen?Heeft u vragen en/of opmerkingen dan kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum op telefoonnummer 0497-361636. Het gemeentehuis is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Bladel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbladel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Bladel.
© LokaalnieuwsBladel.nl
Laatste berichten