GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel week 53

Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel

Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen bladel
  2. GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel week 53

Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Nieuwjaarsontmoeting Het gemeentebestuur van Bladel nodigt alle inwoners uit voor een gezellige Nieuwjaarsontmoeting op maandag 4 januari 2016 in het gemeentehuis. Wij hopen u daar te ontmoeten tussen 19.00 en 20.00 uur. Wij wensen u een goed 2016 . Gewijzigde openingstijden gemeentehuis Op woensdag 30 december is er geen avondopenstelling. Het gemeentehuis is dan vanaf 17.00 uur gesloten. In verband met oudjaarsdag is het gemeentehuis op donderdag 31 december vanaf 12.00 uur gesloten. Op maandag 4 januari 2016 is het gemeentehuis later open dan gebruikelijk. U kunt deze dag van 10.30 tot 19.00 uur in het gemeentehuis terecht. Denkt u bij een bezoek aan het gemeentehuis aan het vooraf maken van een afspraak via www.bladel.nl. Inwoners bedankt! In de dagen voor en na Kerstmis hebben we binnen onze gemeente een groep van zo’n 180 vluchtelingen opgevangen. Dat was mogelijk dankzij de enthousiaste medewerking van het Pius X-College en het Rode Kruis. Maar ook door de geweldige inzet van velen van u. Tijdens de informatieavond die aan de opvang voorafging, meldden zich spontaan de eerste vrijwilligers aan. In de dagen erna steeg dit aantal zodanig dat we voldoende mensen hadden en de inschrijving zelfs moesten stopzetten. De vrijwilligers hebben zich enorm ingezet bij de crisisopvang. Ze hielpen bij de uitgifte van de maaltijden, bij het verdelen van goederen, mensen wegwijs maken, activiteiten voor kinderen begeleiden op wandeltochten naar het centrum, enzovoort. Docenten lichamelijke opvoeding van het Pius X-college hebben er in hun Kerstvakantie voor gezorgd dat de mensen konden sporten. Ook binnen. Ook inwoners die niet op de locatie aanwezig waren, hebben hun steentje bijgedragen. Als we spullen te kort kwamen, was een oproep op de gemeentelijke Facebookpagina voldoende om mensen in beweging te krijgen. Speelgoed, koffers, kleding en sportschoenen werden in grote hoeveelheden afgeleverd op het gemeentehuis. Tenslotte dank aan onze eigen medewerkers van de gemeente Bladel. In het gemeentehuis is heel hard gewerkt om alles op tijd in orde te maken. Terwijl veel medewerkers vrije dagen hadden gepland, waren ze zonder problemen bereid om een ‘dienst’ te draaien bij de opvang. Ook raadsleden en wethouders hebben hun Kerstplannen hiervoor gewijzigd. Ik dank iedereen die zich op een of andere manier heeft ingezet om de vluchtelingen een prettig verblijf te bezorgen. Onze gasten hebben zich welkom gevoeld in Bladel. Ik ben er trots op dat we dit, samen met u, in Bladel mogelijk hebben gemaakt. Mr. A.H.J.M. Swachten Burgemeester Beloning voor jongeren die een carnavalswagen bouwen Het gemeentebestuur vindt het belangrijk dat er binnen de gemeente zinvolle activiteiten zijn die jongeren aanspreken. Het bouwen van een carnavalswagen is een van de activiteiten waar veel jongeren bij betrokken zijn. Een aantal maanden per jaar zijn ze fanatiek bezig om een mooie en originele wagen te bouwen. Tijdens de lokale optochten zijn dan ook prachtige creaties te bewonderen. In een goede onderlinge verstandhouding gaan de groepen een sportieve strijd aan met collega-wagenbouwers. In de eerste plaats is het samen bouwen aan een carnavalswagen leuk en gezellig. Daarnaast leren de jongeren om samen te werken. Ze hebben een gezamenlijk doel waarbij ieder een eigen taak en verantwoordelijkheid heeft. Een beloning ter stimulering Om onze waardering voor zowel de activiteit als het uiteindelijke resultaat te laten blijken, is een waarderingsbudget van maximaal € 5.000,00 beschikbaar. Dit bedrag wordt verdeeld onder alle carnavalswagenbouwers in de gemeente Bladel (max. € 500,00 per groep) die voldoen aan de volgende criteria: - Minimaal 75% van het aantal bouwende jongeren tussen de 12 en 18 jaar (met een minimum van 10 jongeren) moet in de gemeente Bladel wonen. - De carnavalswagen moet minimaal de afmetingen van een grote personenauto hebben. - Er moet minimaal aan 1 optocht in de gemeente Bladel deelgenomen worden. De aanvraag (voorzien van NAW-gegevens) moet worden ingediend vóór 31 januari 2016. Bij de aanvraag voegt u een opgave van het aantal jongeren tussen de 12 en 18 jaar die gedurende de bouw en voorbereiding van de carnavalswagen meewerken. De aanvraag stuurt u naar de afdeling Ontwikkeling t.a.v. Niek van Boekel van de gemeente Bladel (Postbus 11, 5530 AA Bladel of digitaal naar info@bladel.nl). U krijgt vervolgens een ontvangstbevestiging met daarin de mededeling of u wel of niet recht heeft op de subsidie en de eventuele hoogte ervan. De uitkering en de vaststellingsbeschikking ontvangt u na ontvangst van een bewijs van deelname (foto) aan één van de lokale optochten in de gemeente Bladel. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de afdeling Ontwikkeling (tel. 361636). Effecten wijzigingen afvalinzameling Op 1 januari 2015 zijn in de gemeente Bladel een aantal wijzigingen doorgevoerd in de afvalinzameling met de bedoeling om de hoeveelheid restafval te verminderen: - Plastic, Metalen verpakkingen (blik) en Drankkartons (PMD) worden ingezameld met speciale PMD-zakken. - restafval wordt nog meer één keer per vier weken ingezameld. - het ledigingstarief voor een restafvalcontainer van 140 liter is verhoogd naar € 9,00 en het ledigingstarief voor een GFT-container is verlaagd naar € 0,90. Een jaar later blijkt dat er beduidend meer GFT en PMD en minder restafval is ingezameld, maar dat er ook financiële tegenvallers zijn: - hogere inzamelkosten: de wijzigingen hebben geleid tot een onbalans in de hoeveelheden restafval, GFT en PMD. Daardoor kan de inzamelaar die 3 stromen niet meer tegelijkertijd ophalen met een 3-kamervoertuig, maar moeten er extra voertuigen en personeel ingezet worden; - er wordt minder PMD ingezameld dan waar in de begroting 2015 vanuit is gegaan. Dat leidt tot een lagere vergoeding uit het Afvalfonds; - er wordt minder restafval ingezameld, maar meer dan verwacht. Daardoor zijn de verwerkingskosten hoger dan begroot. Zoals bekend is de gemeente Bladel een diftar-gemeente op basis van het principe “de vervuiler betaalt”. Uitgangspunt daarbij is dat alle afvalkosten volledig gedekt worden door de inkomsten uit de afvalstoffenhef-fing. Die heffing bestaat uit een vastrecht en een variabel recht. Het vastrecht moet door elk huishouden worden betaald, ongeacht of u veel of weinig afval aanbiedt. Het variabel recht betreft de ledigingstarieven van uw afvalcontainers. De hoogte daarvan kunt u zelf beïnvloeden door uw afval goed te scheiden. U hoeft dan immers minder vaak uw restafvalcontainer te laten legen. Afvaltarieven 2016 Op 5 november 2015 heeft de gemeenteraad de afvaltarieven voor 2016 als volgt vastgesteld: Vastrecht: € 5,09 per maand (€ 61,08 per jaar) Variabel recht (ledigingstarieven): Volume restafval gft-afval 25 liter € 4,51 € 0,81 - Het tarief voor het storten van afval in een onder- 80 liter € 8,73 € 1,01 grondse container (60 liter) bedraagt € 6,66 per keer 140 liter € 13,32 € 1,33 240 liter € 20,97 € 1,78 - De tariefzak in Netersel (30 liter) kost € 3,33 per zak De poorttarieven bij de milieustraat blijven in 2016 hetzelfde als in 2015. Categorie 0: gratis Wit- en bruingoed: koelkast, tv, diepvries e.d. - kadavers van kleine huisdieren - asbest (max. 35 m²) -afgewerkte motorolie (max. vijf liter) - klein chemisch afval - retour glas (flessen e.d.) -vlak glas - PMD (verpakkingen van Plastic, Metaal en Drankkartons) - papier en karton - textiel en schoeisel - oude metalen - autobanden personenauto’s (max. vijf stuks) - luiers in luierzakken - frituurvet - harde kunststoffen. Categorie I: € 5,00 Als u als fietser of voetganger afval naar de milieustraat brengt betaalt u daarvoor € 5,00 per keer. Voor het aanbieden van vuilniszakken (max. 60 liter) met huishoudelijk afval betaalt u € 5,00 per zak. Categorie II: Voor blad, gras en snoeihout bedraagt het tarief tot 1 m3: € 6,00. Voor elke volgende m3 bedraagt het tarief € 10,00. Dat betekent dus dat u € 16,00 moet betalen als u bv. 1,5 m3 groenafval brengt en € 26,00 als u bv. 2,5 m3 brengt. Categorie III: Voor grof restafval, bouw- en sloopafval en autobanden met velg bedraagt het tarief voor de eerste 3 bezoeken tot 1 m3: € 10,00. Voor elke volgende m3 bedraagt het tarief € 15,00. Dat betekent dus dat u € 25,00 moet betalen als u bij de eerste 3 bezoeken bv. 1,5 m3 afval brengt en € 40,00 als u bv. 2,5 m3 brengt. Voor het 4e en elk volgende bezoek bedraagt het tarief tot 1 m3: € 15,00 en voor elke volgende m3 € 25,00.Als u dus bij het 4e bezoek bv. 1,5 m3 afval brengt, dan betaalt u € 40,00 en als u bv. 2,5 m3 brengt, dan betaalt u € 65,00. Bezoeken waarbij u afval brengt uit een andere categorie dan categorie III tellen daarbij NIET mee! Afvalwijzer gemeente Bladel 2016 De afvalwijzer wordt niet meer huis-aan-huis verspreid, maar kunt u terugvinden op de gemeentelijke website www.bladel.nl. Op aanvraag wordt de afvalwijzer per post of toegestuurd. Dat kan telefonisch via het Klant Contact Centrum: 0497 - 361636 of via info@bladel.nl. Ook op DeAfvalApp vindt u meer informatie over afvalinzameling in de gemeente Bladel. Inzameling kerstbomen 201 5 -201 6 Evenals voorgaande jaren worden de kerstbomen in Hapert, Hoogeloon en Netersel weer centraal ingezameld, afgevoerd, versnipperd en gecomposteerd. De inwoners van deze dorpen kunnen hun kerstboom gratis inleveren op donderdag 7 januari 2016 vanaf 12.00 uur en op vrijdag 8 januari 2016 tot 12.00 uur. Na deze tijd worden de bomen afgevoerd. Op de volgende plaatsen worden dranghekken geplaatst waar de kerstbomen worden ingezameld: Hapert: nabij gemeenschapshuis “den Tref” Hoogeloon: Valensplein Netersel: Carolus Simplexplein (tegenover café “d’n Driesprong”). In de bebouwde kom en het buitengebied van Casteren worden kerstbomen op zaterdag 9 januari 2016 tussen 09.00 en 17.00 uur aan huis opgehaald door CV “de Lollebollen”. Zij vragen daarvoor een vergoeding van € 1,00 per boom. Voor de inwoners die daar geen gebruik van willen/kunnen maken, bestaat de mogelijkheid om de kerstboom gratis in te leveren op het pleintje voor café “d’n Bels” (tegenover de kerk) op maandag 11 januari 2016 vanaf 12.00 uur en op dinsdag 12 januari 2016 tot 12.00 uur. In Bladel organiseert Scouting Bladel een kerstboomverbranding op zaterdag 9 januari 2016 om 18.00 uur op het ponyterrein aan de Beemdstraat in Bladel. Op die dag kunnen de kerstbomen gratis ingeleverd worden tussen 10.00 en 16.00 uur op het ponyterrein. Om 18.00 uur start een lampionnenoptocht vanaf de Markt, waarna de kerstboomverbranding op genoemd terrein zal plaatsvinden vanaf 19.00 uur. Milieustraat gesloten op 2 januari 2016 Op zaterdag 2 januari 2016 is de milieustraat Bladel gesloten. De gemeentelijke milieustraat is gevestigd aan de Nijverheidsstraat 7d (op industrieterrein “de Sleutel”) in Bladel. De milieustraat is geopend op dinsdag en woensdag van 13.00 tot 17.00 uur, op vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 16.00 uur. De milieustraat is alleen toegankelijk op vertoon van uw milieupas. Betaling is alleen mogelijk met uw pinpas. Compost In principe kan bij elk bezoek aan de milieustraat gratis compost worden meegenomen. Op dit moment is er echter geen compost meer aanwezig. Een nieuwe voorraad kan pas eind januari/begin februari 2016 geleverd worden. Daarna is er weer volop gratis compost beschikbaar. Bladel, 30 december 2015

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Bladel

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.