GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel, week 6 - 2018

Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel

Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen bladel
  2. GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel, week 6 – 2018

Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

CarnavalMijn kieltje hangt gestreken in de kast,Want ik ben nog lang niet toeAan dat uitbundig carnavalsgedoe.Ik hoef niet te kijken of ’t nog past.Wat moet ik met die rare verkleedpartij?Laat mij dit jaar maar lekker alleenIk hoef geen drukte om mij heen.Dit jaar een keer geen carnaval voor mij.Maar als de eerst klanken klinkenKan ik de lokroep toch niet weerstaan.Dus trek ik vlug mijn kieltje aanOm met vrienden naar de kroeg te gaanEn samen ons eerste glas te drinken,Want carnaval kan ik niet overslaan.Jan Smets, Dorpsdichter gemeente BladelWijziging openingstijden gemeentehuis met carnavalIn verband met carnaval is het gemeentehuis op maandag 12 februari 2018 alleen geopend van 9.00 tot 12.00 uur. Ook telefonisch is de gemeente tot 12.00 uur bereikbaar.Gewijzigde huisvuilinzameling (GFT en PMD) in verband met CarnavalIn verband met de Kempenoptocht in Hapert wordt de gehele afvalinzameling van carnavalsmaandag 12 februari verschoven naar zaterdag 10 februari. Dit geldt niet alleen voor Hapert, maar ook voor Hoogeloon, Casteren en het hele buitengebied van de gemeente Bladel!De inzameling start om 7.30 uur. Zorg er dus voor dat uw Gft-container en/of PMD-zak(ken) ook om 7.30 uur aan de straat staan.IKPAS: voor mezelf, een ander, maar liever niet alleen!Heeft u onbewust een patroon ontwikkeld waarbij u vrijwel dagelijks alcohol drinkt? Wilt u zien wat er gebeurt als u dat gewoontegedrag doorbreekt? Wilt u fris aan de lente beginnen? U fitter voelen, meer energie hebben, misschien wat afvallen? Dan is IKPAS iets voor u! Al tienduizenden Nederlanders hebben meegedaan. Zij hebben het aangedurfd om de alcohol voor 30 of 40 dagen te laten staan. U durft dit toch ook?! Drinkt u zelf niet, zet dan een andere verleiding op pauze.De voordelen van een alcoholpauze voor uIKPAS is een uitdaging met uzelf; kijken wat een maand zonder alcohol met u doet. Uit onderzoek blijkt dat veel deelnemers zich bewust worden van de vele momenten en plekken waar alcohol wordt gedronken en het wordt makkelijker om ook na afloop van de actie af en toe ‘nee’ te zeggen. Het drinken uit ‘gewoonte’ wordt minder. Lichamelijk ervaren deelnemers positieve veranderingen: ze voelen zich fitter en scherper, slapen beter, vallen af en hebben een betere huid.IKPAS bij verenigingen, familie, bedrijven en andere instellingenOndanks dat IKPAS een uitdaging is met uzelf, is het veel fijner en vooral makkelijker om samen deel te nemen. Als groep vrienden, als familie, of met collega’s. Geen alcohol drinken is ook voor uw omgeving wennen, u zult standvastig moeten zijn in een rondje weigeren. Door samen mee te doen kunt u elkaar op lastige momenten juist ondersteunen in plaats van over te halen om ‘gezellig mee te doen’. Onze gemeente kent een bloeiend gemeenschapsleven waarbij het vaak heel gebruikelijk is om samen gezellig wat te drinken. We roepen dit jaar daarom alle verenigingen op om samen de uitdaging aan te gaan om de actie te promoten en te ondersteunen. IKPAS binnen het gezinVoor ouders is het een mooie kans om het goede voorbeeld te geven aan hun kinderen. Maar hierdoor kunt u ook op een andere manier het gesprek aangaan met uw kind over de voor- en nadelen van alcohol binnen ons dagelijks leven. IKPAS voor een anderDoor mee te doen zult u waarschijnlijk ook geld besparen. Alcoholhoudende dranken zijn meestal duurder dan frisdrank of water. We dagen u uit om het bedrag dat u bespaart te doneren aan een goed doel. IKPAS met een andere verleidingDrinkt u zelf geen alcohol maar hebt u een andere verleiding of ongezonde gewoonte waar u de strijd mee aan wilt gaan, doe dan ook mee. Niet snoepen, meer bewegen, stoppen met roken of een andere drug: ook hiervoor is de vastentijd het goede moment om de uitdaging met uzelf aan te gaan. Wanneer gaan we van start?De 40 dagen actie loopt traditioneel van Aswoensdag tot en met Paaszaterdag, tijdens de traditionele katholieke vastenperiode tussen carnaval en Pasen. Dit jaar is dat van woensdag 14 februari tot en met zondag 25 maart. Maar u kunt ook kiezen voor 30 dagen. U begint dan op 1 maart.Ondersteuning en aanmeldingHeeft u nog twijfels of vragen kijk dan op www.ikpas.nl, hier vindt u veel tips en informatie. Resultaten onderzoek afvaldienstverleningVorig jaar deed de gemeente in een huis-aan-huis brief en in de weekkrant een oproep aan inwoners om zich aan te melden voor het digitale inwonerspanel. Op die manier kunnen inwoners laten weten wat ze van bepaalde onderwerpen vinden. Bijna 800 mensen uit alle leeftijdscategorieën meldden zich aan; een heel mooi aantal.Het eerste onderwerp van het Inwonerspanel van de gemeente Bladel ging over de afvaldienstverlening. Het onderzoek werd in december gedaan en 680 mensen deden eraan mee. De gemeente wilde onder andere weten wat mensen vonden van de wijzigingen in het gemeentelijk afvalbeleid. Die wijzigingen werden in 2015 doorgevoerd om afvalscheiding te stimuleren. Er werd toen gestart met het tweewekelijks gescheiden inzamelen van plastic, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD). Het restafval werd sindsdien nog maar één keer per vier weken ingezameld. De inzameling van groente-, fruit- en tuinafval (GFT) bleef gelijk. De ledigingstarieven voor restafval (duur) en GFT (goedkoop) werden uit elkaar gehaald.Uit het onderzoek kwam naar voren dat het merendeel van de respondenten (zeer) tevreden is over de maatregelen die genomen zijn. Een ruime meerderheid van de respondenten is bovendien (zeer) tevreden over de ophaalfrequentie van GFT, PMD en restafval. Ruim driekwart van de respondenten is tevreden met het volume van hun afvalcontainers voor restafval en GFT.Van de respondenten is 47% bereid om een hogere afvalstoffenheffing te betalen als daarmee werkgelegenheid geboden kan worden aan mensen met een beperking of een afstand tot de arbeidsmarkt. En 45% van de mensen is bereid om tot 10 kilometer verder te rijden naar de milieustraat dan nu, als het zo zou zijn dat milieustraten in de toekomst samengevoegd zouden worden.Er werd ook een aantal kritische kanttekeningen geplaatst. Zo ervaren veel respondenten de containers bij de milieustraat als te hoog en de trappen te gevaarlijk om met grote of zware voorwerpen op te klimmen.Daarnaast worden de poorttarieven bij de milieustraat als (te) hoog ervaren. Een aantal respondenten vindt dat er meer en beter gehandhaafd moet worden op het achterlaten van afval op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Tenslotte hebben diverse respondenten vragen gesteld en/of opmerkingen gemaakt over zaken, waarvan de gemeente vooraf dacht dat die voor iedereen duidelijk waren. Om onduidelijkheden weg te nemen gaat de gemeente extra aandacht besteden aan de communicatie over afvalzaken. Alle uitkomsten van het onderzoek worden betrokken bij de vormgeving van het toekomstige afvalbeleid van de gemeente Bladel.Bent u nog geen lid van het Inwonerspanel en wilt u ook uw mening geven in toekomstige onderzoeken? Ga naar www.inwonerspanelbladel.nl en meld u aan.Donderdag 8 februari Alzheimer Café De KempenLocatie: De Eikenburg, Eikenburg 10 te Eersel.Aanvang: 19.30 uur, zaal open om 19.00 uur.Toegang is gratis, evenals koffie en thee.Dementie en ondersteuning thuisIn de zorg voor uw naaste met dementie doet u veel zelf. Maar er kan een tijd komen dat u het als mantelzorger niet meer redt. Welke hulp bij allerlei (praktische) problemen kunt u dan krijgen? Hoe regelt u deze hulp? Zorgtrajectbegeleiders zijn er om mensen in de thuissituatie te ondersteunen. Deze avond zijn twee zorgtrajectbegeleiders onze gast en zij vertellen wat zij kunnen betekenen voor mensen met dementie en hun partners of familie.Iedereen is van harte welkom.Voor meer informatie kunt u mailen naar info@gowwelzijnswerk.nl of bellen naar 0497-514746.Afvalbingo tijdens de Landelijke Opschoondag: Maak je buurt schoon en win een BBQ!Zaterdag 24 maart 2018 is de Landelijke Opschoondag van Nederland Schoon. Een dag waarop (buurt)verenigingen, scholen, winkeliers, bedrijven en gemeenten in heel Nederland samen het zwerfafval in hun buurt opruimen. Ook in de gemeente Bladel. Hier wordt wederom de Afvalbingo gespeeld. Dat betekent een nieuwe kans voor iedere buurt, vereniging of club om een mooie barbecue te winnen (t.w.v. € 500,-). Ga de strijd aan, prik zwerfafval en win een schone buurt!Hoe werkt het?De Afvalbingo is een spel voor jong en oud. Verenigingen nemen deel door in hun eigen buurt het zwerfafval op te ruimen. Een paar uurtjes is al genoeg. Volle afvalzakken krijgen een code, die samen een unieke bingocode vormen waarmee u kans maakt op de barbecue! Kinderen spelen daarnaast ook hun eigen bingospel en krijgen in ruil daarvoor een klein prijsje. De gemeente zorgt voor de benodigde materialen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar een verslag van de editie van vorig jaar. Meedoen? Meld uw vereniging, buurt of club dan aan vóór 1 maart! Voor meer informatie of aanmeldingen mailt u naar teamschoon@onsburo.eu. Zwerfafval in BladelDe Afvalbingo is onderdeel van een reeks van activiteiten die de gemeente onderneemt om de openbare ruimte mooi en schoon te houden. Dit doet de gemeente samen met ondernemers en betrokken bewoners. Door middel van o.a. educatieprojecten en interventies in gebieden met zwerfafvaloverlast houden we samen de gemeente leefbaar. Benieuwd wat de gemeente allemaal onderneemt voor een schone openbare ruimte? Of heeft u zelf een goed idee voor een activiteit tegen zwerfafval? Neem dan contact op met de heer J. Schilders van de afdeling Ontwikkeling, tel. 0497-361636 of via e-mail j.schilders@bladel.nl Inventarisatie naar veiligheid gebouwen met betonnen breedplaatvloerenVTH (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) de Kempen heeft namens de gemeente Bladel eigenaren van gebouwen, gebouwd na 1999, met betonnen breedplaatvloeren gevraagd om per direct onderzoek uit te laten voeren naar de veiligheid van die gebouwen. Dit naar aanleiding van een verzoek van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties om in kaart te brengen welke gebouwen extra veiligheidsmaatregelen nodig hebben.Het verzoek van het Ministerie van BZK kwam naar aanleiding van de in mei 2017 ingestorte parkeergarage op Eindhoven Airport. Deze parkeergarage was opgebouwd uit geprefabriceerde breedplaten met daarop een gestorte betonlaag. Uit onderzoeken blijkt dat de aansluiting tussen de breedplaten met de daarop gestorte betonnen vloer onvoldoende veilig was en geleid heeft tot instorting.Pandeigenaren verantwoordelijk voor onderzoek en eventuele maatregelenVTH de Kempen heeft inmiddels de pandeigenaren van circa 50 gebouwen aangeschreven om onderzoek te doen naar de veiligheid van het gebruik van hun gebouw. De pandeigenaren hebben een stappenplan ontvangen waarmee zij mogelijke veiligheidsrisico’s kunnen beoordelen. Het is de verantwoordelijkheid van de pandeigenaren om dat zo snel mogelijk te doen en om indien nodig ook veiligheidsmaatregelen te nemen. VTH de Kempen heeft gevraagd de resultaten van het onderzoek en de eventueel genomen maatregelen per e-mail terug te koppelen via vergunningen@kempengemeenten.nl. Ook voor u van toepassing?Het onderzoek beperkt zich tot bouwwerken gebouwd na 1999. Woningen en woongebouwen vallen vanwege de opbouw van de constructie hier buiten. Behalve wanneer er sprake is van een meerlaagse constructie voor een parkeerkelder, winkels en dergelijke onder een woongebouw. Bent u eigenaar van een gebouw zoals hiervoor beschreven en heeft u geen brief ontvangen van VTH de Kempen, dan vraagt VTH de Kempen u contact op te nemen. Dit kan door een e-mail te sturen naar vergunningen@kempengemeenten.nl. U krijgt dan binnen enkele werkdagen een reactie.Heeft u vragen over de toepassing of uitleg van de bouwregelgeving dan kunt u deze stellen aan de helpdesk bouwregelgeving via: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/bouwvoorschriften/formulier-helpdesk-bouwregelgeving. Wilt u het stappenplan van het Ministerie raadplegen dan kan dat via: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/10/05/informatiedocument-beoordeling-veiligheidbreedplaatvloeren-bestaande-bouw.WAT KIES JIJ? Met je ID dansen in het café. Of : Vals ID? Je mist de DJ!!U mag uw ID, oftewel identiteitskaart, niet uitlenen aan iemand anders. Een ID-kaart is namelijk persoonsgebonden. Doet u dit wel, dan pleegt u identiteitsfraude en dit is strafbaar. Dat sjoemelen met uw ID blijft echter niet altijd ongestraft. Steeds meer minderjarige jongeren krijgen namelijk een Halt-straf vanwege het gebruik van een valse identiteitskaart tijdens het uitgaan. In 2015 ging het om 350 jongeren in Nederland, vorig jaar om 428 en in maart dit jaar stond de teller op 147 jongeren.Het is nog steeds gemakkelijk om een vals ID-bewijs te gebruiken. Een foto van een identiteitskaart tonen op uw mobiel is soms voldoende. Jongeren veranderen dan de geboortedatum op die foto, om 16 of 18 jaar te lijken. Dat doen ze om bijvoorbeeld alcohol te kunnen kopen, of om toegang te krijgen tot feesten of kroegen die een minimumleeftijd hanteren.Vrijwel elke week wordt er binnen de Kempengemeenten wel een jongere gesnapt die tijdens het uitgaan probeert binnen te komen met een vals ID. De politie licht bij elke minderjarige, de ouders in. De jongere krijgt dan een waarschuwing gebiedsverbod. Dit houdt in dat als ze nog een keer een overtreding plegen tijdens het uitgaan, zoals een vals ID gebruiken, verstoren van de openbare orde of vechten op straat, ze daadwerkelijk een gebiedsverbod kunnen krijgen. Daarnaast kan het ook zijn dat de jongere een doorverwijzing naar Halt of een boete krijgt. In principe hebben politie en justitie de afspraak bij een eerste keer alleen te verwijzen naar Halt. Als de jongere vaker wordt gesnapt, komt deze er minder makkelijk vanaf. Dan krijgt de jongere een boete van 370 euro en kan daarna mogelijk geen verklaring omtrent het gedrag (VOG) meer krijgen en dat kan weer gevolgen hebben voor een toekomstige stage of baan.Met de campagne “WAT KIES JIJ?” willen we mensen op een ludieke manier bewust maken van de keuzes die zij maken bijvoorbeeld voor en tijdens carnaval, maar ook op andere momenten in het jaar. WAT KIES JIJ? is een initiatief van de Gemeenten Bladel, Reusel-De Mierden en Eersel, GGD Brabant-Zuidoost, CJG+ de Kempen, Politie en NovadicKentron. Evaluatie effecten inkoopbeleid gemeente Bladel In 2017 heeft de gemeente Bladel het inkoopbeleid 2017-2020 vastgesteld op basis van gewijzigde wet- en regelgeving. De gemeenteraad is middels een raadsmededeling geïnformeerd over de effecten van het inkoopbeleid over de periode 2013-2016 op basis van de doelstellingen die in het inkoopbeleid zijn opgenomen. Daarnaast is er een inkoopscan opgenomen met kengetallen over het inkoopvolume en meer specifieke kengetallen. De kengetallen over het inkoopvolume geven o.a. inzicht in het werkelijke uitgavenpatroon van de gemeente en zijn gesplitst in het niet-beïnvloedbare inkoopvolume (zoals subsidies en afdrachten aan het rijk) en het beïnvloedbare inkoopvolume (aankopen met betrekking tot leveringen en diensten). De meer specifieke kengetallen geven inzicht in het aantal leveranciers uit de Kempen en uit de gemeente Bladel, het aantal vervaardigde inkoopstrategieën (verkorte en uitgebreide), inkoopprocedures (enkelvoudig, meervoudig en Europees) en de inzet van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen. Op basis van de gehouden evaluatie over de periode 2013-2016 kan geconcludeerd worden dat invulling is gegeven aan de gemeentelijke doelstellingen die opgenomen zijn in het inkoopbeleid.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Bladel

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.