GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel, week 9 - 2021

Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht in Bladel

Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen bladel
  2. GEMEENTEBLADInformatieve artikelen gemeente Bladel, week 9 – 2021

Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Burgerlijk recht Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Tweede Kamerverkiezingen op 17 maartOp woensdag 17 maart zijn het verkiezingen voor de Tweede Kamer. Dit moet, in verband met het coronavirus, natuurlijk wel veilig kunnen gebeuren. De gemeente Bladel is daarom al een tijdje bezig met voorbereidende maatregelen, want het is belangrijk dat u veilig gebruik kunt maken van uw stemrecht.Verspreid door de gemeente zijn er verschillende stemlokalen ingericht. Alle stembureaus zijn geopend van 07.30 tot 21.00 uur. Een overzicht van de locaties van de stemlokalen kunt u vinden op onze website via www.bladel.nl/verkiezingen. Vergeet niet om uw stempas en identiteitsbewijs mee te nemen!Raakt u uw stempas kwijt, vraag dan persoonlijk een vervangende stempas aan. Dit kan op het gemeentehuis van gemeente Bladel of digitaal via www.bladel.nl tot uiterlijk vrijdag 12 maart 17.00 uur.Coronamaatregelen tijdens de verkiezingenDe maatregelen die de gemeente neemt om het stemlokaal coronaproof in te richten zijn als volgt:• Ieder stembureaulid zit achter een kuchscherm behalve degene die bij de ingang staat, dus alle voorzitters zitten achter een (groot) kuchscherm.• Stembureauleden zijn verplicht handschoenen, mondkapjes (of faceshields) te dragen en om de paar uur te wisselen.• De stemhokjes worden ieder halfuur gedesinfecteerd.• Er wordt een ‘coronaproof’ route voor kiezers in het stemlokaal ingericht met wegbewijzering.• Ook de kiezer is verplicht een mondkapje te dragen.• De kiezer desinfecteert de handen bij binnenkomst.• Elke kiezer krijgt een rode potlood en mag deze mee naar huis nemen.• De 1,5 meter afstand wordt gehandhaafd. Vervroegd stemmen (15 en 16 maart) en stemmen per briefMensen die zich kwetsbaar voelen, kunnen op 15 en 16 maart vervroegd stemmen. Op deze twee dagen zijn er twee stembureaus open: op het gemeentehuis en op Den Tref in Hapert. De stembureaus zijn open van 07.30 tot 21.00 uur. Bent u 70 jaar of ouder? Dan krijgt u van de gemeente Bladel een briefstempakket. Wanneer u per brief stemt, hoeft u niet naar het stemlokaal te komen. U hoeft dan ook niet iemand anders te machtigen. In de bijsluiter bij het briefstempakket wordt uitgelegd hoe stemmen per brief werkt.Gezondheidscheck U ontvangt, samen met uw stempas, informatie over de gezondheidscheck. Voldoet u niet aan de gezondheidscheck, dan kunt u zelf niet gaan stemmen, maar kunt u wel iemand machtigen om voor u te gaan stemmen. Voldoet u wel aan de gezondheidscheck, dan kunt u zelf gaan stemmen. Volg dan de in het stemlokaal geldende regels over afstand en hygiëne op. Kunt u de geldende regels voor het betreden van het stemlokaal niet opvolgen, dan kan de toegang u worden ontzegd of wordt u verzocht het stemlokaal te verlaten. U heeft dan niet uw stem uitgebracht. Als u het stemlokaal wilt binnengaan, bent u verplicht een mondkapje te dragen.Stemmen bij volmacht: iemand anders gaat voor u stemmen Bent u op de dag van de stemming niet in de gelegenheid om zelf uw stem uit te brengen, vraag dan iemand anders uw stem uit te brengen via een volmacht. Op de achterzijde van uw stempas vult u de naam in van degene (gemachtigde) die voor u gaat stemmen. De gemachtigde kan iedereen zijn die in de gemeente Bladel woont en ook een stempas heeft ontvangen voor deze verkiezing. Belangrijk is dat de gemachtigde niet meer dan drie machtigingen heeft aangenomen en de volmachtstem(men) gelijktijdig met de eigen stem uitbrengt. Het geven van de machtiging kan tot en met de dag van de stemming zelf. De kiezer die voor u gaat stemmen moet ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs van u aan de voorzitter tonen. U kunt ook iemand machtigen die niet in de gemeente Bladel woont maar wel een stempas heeft ontvangen voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. De hiervoor benodigde formulieren kunt u aanvragen bij de afdeling KCC of downloaden van onze website. De schriftelijke of elektronische aanvraag moet uiterlijk vrijdag 12 maart 2021 om 17.00 uur door de gemeente zijn ontvangen. De gemachtigde ontvangt daarna het volmachtbewijs en hoeft in dat geval geen kopie van uw identiteitsbewijs aan de voorzitter te laten zien.Meer informatieMeer informatie over hoe de verkiezingen georganiseerd worden in de gemeente Bladel kunt u vinden op www.bladel.nl/verkiezingen. Informatie vanuit de Rijksoverheid over de verkiezingen kunt u vinden op www.elkestemtelt.nl.Subsidie sloop overtollige gebouwen buitengebied BladelIn de loop der jaren is er overtollige bebouwing in het buitengebied ontstaan. Dit komt omdat de bestemming van deze gebieden is veranderd (zogenaamde wegbestemmen), zonder dat sloop van de in onbruik geraakte gebouwen heeft plaats gevonden. Veel gebouwen zijn oud, hebben beperkte gebruiksmogelijkheden en hebben nog asbestdaken. Vaak staan ze op een onlogische plaats vanwege de veranderde omstandigheden. Het is dan beter om deze gebouwen te slopen. Natuurlijk kost het slopen geld, maar het is ook een investering in de toekomst. Uw perceel wordt beter bruikbaar en het gebruik is officieel goed geregeld. Voor nu, maar ook later voor uw kinderen of erfgenamen. Bij een eventuele verkoop stijgt mogelijk de waarde.Om verloedering en ongewenste activiteiten te voorkomen wil de gemeente Bladel de sloop van oude, ongebruikte gebouwen aanmoedigen. Daarom heeft de gemeenteraad van Bladel een bedrag van €300.000,- beschikbaar gesteld om sloop van overtollige gebouwen te stimuleren.Hoe werkt het?In de periode van 1 maart 2021 tot en met 28 februari 2023 kunt u subsidie aanvragen voor de sloop van overtollige gebouwen in het buitengebied. U mag pas beginnen met slopen nadat u een besluit over uw aanvraag hebt ontvangen. U kunt niet met terugwerkende kracht de subsidie aanvragen of ontvangen. Ook wordt er geen subsidie verleend voor illegaal tot stand gekomen gebouwen. Wat moet ik doen?Om subsidie aan te vragen moet u een aanvraagformulier invullen en gegevens verstrekken over de gebouwen die worden gesloopt. Dat kan digitaal via de website van de gemeente Bladel of u kunt een formulier downloaden, invullen en afgeven op het gemeentehuis. Daar zijn ook papieren formulieren beschikbaar.De hoogte van de subsidie wordt bepaald door de oppervlakte van de te slopen gebouwen (afgerond op hele m²) te vermenigvuldigen met €20,-. Het maximale bedrag waarvoor per locatie subsidie voor sloop kan worden toegekend, is €20.000,-. Het is toegestaan om op die locatie een groter oppervlak aan gebouwen te slopen, dan waarvoor u subsidie krijgt. De sloop wordt uitgevoerd op basis van geldende regels, zoals het doen van een sloopmelding en het afvoeren van afval naar daarvoor bestemde afvalinzamelaars. Misschien is een asbestrapport nodig. Er wordt per locatie slechts éénmaal subsidie verleend.In de meeste gevallen bepaalt het ‘bestemmingsplan buitengebied’ hoeveel (bij)gebouwen er op een perceel mogen worden gebouwd. Als dit meer is dan 100 m2 of als het bestemmingsplan herbouw van (bedrijfs)gebouwen mogelijk maakt, moeten er extra afspraken gemaakt worden. Deze afspraken gaan over het aanpassen van de bestemming en de maximale oppervlakte van toegestane bebouwing. Subsidietoekenning is pas mogelijk als er overeenstemming bestaat over die afspraken en de schriftelijke afspraak daarover (een exploitatieovereenkomst of anterieure overeenkomst) door de eigenaar is ondertekend.Hoe lang duurt het?De verdeling van de subsidie vindt plaats op volgorde van binnenkomst van juist en volledig ingevulde aanvragen. Als het beschikbare bedrag van €300.000,- op is, wordt er geen subsidie meer verstrekt. Binnen zes weken wordt een besluit genomen over uw aanvraag. Dit besluit kunt u beschouwen als een toezegging dat subsidie wordt verleend. In dit besluit staan de voorwaarden en verplichtingen die gelden voor de sloop en wordt de (voorlopige) hoogte van de subsidie bepaald. Pas na ontvangst van dit besluit kunt u gaan slopen. Het slopen moet binnen negen maanden klaar zijn. U betaalt eerst zelf de kosten voor de sloopwerkzaamheden. Het is niet mogelijk een voorschot op de sloopsubsidie te krijgen.Binnen 10 maanden na ontvangst van het besluit tot subsidieverlening, moet u een gereedmeldingsformulier invullen. Hierin geeft u aan dat u de sloopwerkzaamheden heeft afgerond. Er wordt dan gecontroleerd of u de voorwaarden heeft nageleefd en of u recht heeft op de (volledige) subsidie. Als dit allemaal in orde is, krijgt u het definitieve subsidiebedrag zo snel mogelijk uitbetaald.VoorwaardenDeze subsidieregeling mag niet gecombineerd worden met andere subsidies. In bijzondere omstandigheden kan hiervan worden afgeweken. Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om zelf te controleren of de aan te vragen (subsidie)regelingen met elkaar gecombineerd kunnen worden. Met het slopen van gebouwen wordt bedoeld het afbreken en afvoeren van:• alle bovengrondse gebouwde onderdelen, zoals constructie, vloeren, muren, ramen;• putten, funderingen en overige ondergrondse voorzieningen;• de inrichting van het gebouw;• egalisatie van het perceel.Er mogen op het moment van het besluit tot subsidieverlening geen omgevingsvergunningen voor nieuwe gebouwen bestaan, die nog niet gebouwd zijn en die gelegen zijn op de slooplocatie. De oppervlakte van deze gebouwen wordt niet opgeteld bij de vierkante meters te slopen bedrijfsgebouwen.Er kan geen subsidie worden verleend voor het slopen van een monumentaal pand of een pand met cultuurhistorische waarden.Belangrijk is dat het slopen verantwoord gebeurt, ook als u het zelf doet. Voor het slopen waarbij meer dan 10 m3 afval vrijkomt moet een sloopmelding worden gedaan. In gebouwen van voor 1994 kan asbest zitten. Asbest is een levensgevaarlijke, kankerverwekkende stof. Als u een gebouw met asbest gaat slopen, moet een bedrijf met een asbestcertificaat vooraf onderzoek doen. U moet een sloopmelding doen en daarna moet het bedrijf met het asbestcertificaat de asbest weghalen.Meer informatie?Indien u vragen heeft over deze subsidieverordening of andere vragen over het slopen van gebouwen, kunt u contact opnemen met de afdeling Ontwikkeling, de heer Thijs Verdonk via telefoonnummer (0497) 361 636 of via info@bladel.nl. Online FIFA21-carnavalstoernooi is groot succesJeugdcoach Daniel Swinkels van de gemeente Bladel en de gemeente Reusel-De Mierden organiseerde in de carnavalsvakantie voor 76 jongeren het online FIFA21e carnavalstoernooi in zes gemeenten in onze regio. Het toernooi kwam tijdens de lockdown voor de jongeren als een welkome afleiding. De reacties waren dan ook zeer positief. Gaaf‘Ik vond het een gaaf toernooi, vooral ook omdat we via de livestream mee konden kijken’, zei Kay. Hij was niet de enige die graag live meekeek, want in totaal keken er 6500 mensen mee. Yann vond het een superleuk toernooi en leerde er ook nog wat van. ‘Ik had nooit verwacht dat ik zover zou komen. Normaal ben ik niet zo goed, maar ik leerde vooral veel balbezit en rust te houden. Het was dus gelijk ook een oefening.’CompetitieJongeren uit de gemeenten Best, Oirschot, Veldhoven, Waalre, Bladel en Reusel-De Mierden konden zich inschrijven om het Fifaspel te spelen via de Xbox en Playstation. In de categorie Xbox won Jordy uit Hooge Mierde de finale overtuigend met 7-2 tegen Daan uit Reusel. De jeugdige Kay uit Hapert bereikte de finale (playstation) maar verloor tegen Boyd uit Waalre met 0-3. Andere prijzenTijdens het toernooi waren er niet alleen prijzen te winnen voor de beste spelers. Je kon ook een prijs in de wacht slepen als best verklede speler, voor de beste yell en het beste trucje. Zo bleef het toernooi voor iedereen spannend. Cas uit Casteren kreeg de prijs voor beste yell, Jelle uit Oirschot was het leukst verkleed, en Maik uit Hulsel werd beloond voor de gaafste truc. Het enthousiasme bij de deelnemers is groot. ‘Ik hoop dat er snel een nieuw toernooi komt. Ik vond het echt leuk’, geeft een van de jongeren mee aan jeugdcoach Daniel. NL-Alert ontvangen? Wees alertDe overheid zet NL-Alert steeds vaker in bij een noodsituatie. Bijvoorbeeld bij een grote brand. Ook in Noord-Brabant wordt het alarmmiddel regelmatig ingezet. Ontvangt u een NL-Alert? Lees het bericht meteen, kom in actie en help anderen. 8 op de 10 mensen waardeert het wanneer een NL-Alert wordt ingezet bij een incident in hun omgeving, blijkt uit onderzoek. Bijna driekwart (73%) vindt het daarnaast terecht als zij een NL-Alert ontvangen. Ook komen veel mensen in actie als zij een NL-Alert ontvangen. Bij een grote brand sluiten zij ramen en deuren en zetten zij de mechanische ventilatie uit. Ook informeren zij hun directe omgeving zoals buren, vrienden of familie. Bijvoorbeeld via de groepsapp van de buurt.Rookoverlast* Bouwvakker Alex was nog maar een uurtje aan het werk toen hij een brandlucht rook. Alex: “Een paar minuten later ontving ik een NL-Alert over een grote brand in de buurt. Mijn collega’s en ik volgden meteen het advies op en gingen de bouwkeet in. We sloten de ramen en deuren en zetten de ventilatie uit. Ook belde ik mijn vrouw om hetzelfde te doen. Om de tijd door te brengen, legden we maar een kaartje. Na twee uur ontvingen we bericht dat de situatie onder controle was en konden we weer aan de slag.”Zo ontvangt u een NL-AlertU ontvangt de NL-Alert op uw mobiel. Hiervoor hoeft u niets te doen. Als er een NL-Alert op uw mobiel binnenkomt, hoort u een hard en doordringend alarmgeluid. Dat klinkt anders dan een normaal bericht. Ook ziet u de NL-Alert op steeds meer digitale reclameschermen en digitale reisinformatieschermen van het openbaar vervoer.Wees alert bij een NL-AlertNL-Alert waarschuwt en informeert u over noodsituaties, bijvoorbeeld bij een grote brand, gifwolk of noodweer. In een NL-Alert staat wat er aan de hand is, wat u moet doen en waar u meer informatie kunt vinden. Ziet u een NL-Alert? Lees het meteen, kom in actie en help anderen.Over de campagneDe campagne ‘Wees alert bij een NL-Alert” is tot en met 21 maart te zien op TV en online media. Voor meer informatie over NL-Alert kijkt u op nl-alert.nl. *fictief verhaalNieuwe subsidieverordening duurzame energie 2020-2021Op 1 maart 2021 treedt de nieuwe versie van de subsidieverordening duurzame energie voor particulieren in werking. Er is besloten om de verordening aan te passen vanwege onduidelijkheden. Er zijn verschillende zaken veranderd.Onafhankelijke goedkeuring type zonneboiler & warmtepompHet gaat hard met de innovaties in de zonneboilers en warmtepompen. Om te blijven garanderen dat de apparaten waarop subsidie wordt afgegeven ook daadwerkelijk bijdragen aan de reductie van CO2, is er besloten om bij subsidieaanvragen van zonneboilers en warmtepompen, het typenummer te controleren met de lijsten van de Rijksoverheid. Deze lijsten zijn opgesteld voor de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) en zijn te vinden op de website van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/isde/woningeigenaren). Wanneer het specifieke apparaat op de lijst staat, komt de zonneboiler of warmtepomp in aanmerking voor de subsidie. De lijsten van de Rijksoverheid worden relatief snel aangepast aan de nieuwe innovaties. Deze aanpassing aan de subsidieverordening zorgt ervoor dat innovatieve apparaten in aanmerking komen voor subsidie. De voorwaarden van de subsidieregeling vanuit het Rijk en de subsidiebedragen behorende bij die subsidieregeling komen niet overeen met die van de subsidieregeling van de gemeente Bladel. Vaststelling subsidieplafondOp 23 februari 2021 heeft het college van B&W van de gemeente Bladel het subsidieplafond van deze subsidieregeling vastgesteld op €500.000,- verdeeld over de jaren 2020-2021. Dit betekent dat een subsidieaanvraag kan worden afgewezen wanneer het budget op is. De subsidieaanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst. Subsidieaanvragen die worden gedaan wanneer er geen geld meer beschikbaar is, komen op een reservelijst terecht. Wanneer niet alle aanvragen die een subsidietoezegging hebben ontvangen, gebruik maken van deze toezegging, wordt er contact opgenomen met de personen op de reservelijst. Deze aanvragen kunnen dan alsnog in aanmerking komen voor de subsidie. Uitvoeren maatregelen pas na afgifte subsidietoekenningHet behandeltermijn voor het beoordelen van de subsidieaanvraag is 8 weken. Na de beoordeling van de aanvraag, ontvangt de aanvrager een subsidietoekenning of afwijzing. Pas na de afgifte van de subsidietoekenning mogen de maatregelen worden geïnstalleerd. Vaak wordt een aanvraag enkele dagen voor de installatie ingediend. Hiermee loopt de aanvrager een financieel risico. Een subsidieaanvraag waarbij de maatregelen worden geïnstalleerd vóór de afgifte van de subsidietoekenning, wordt vanaf 1 maart afgewezen.Veel gemaakte foutenEr zijn enkele veelvoorkomende fouten die leiden tot een afwijzing. Houd daarom goed rekening met de volgende voorwaarden:• De maatregelen moeten geheel door een daarvoor gespecialiseerd bedrijf worden aangebracht. Nu meer mensen thuis zijn, zijn er meer aanvragen waarbij er geholpen is met het aanbrengen van de maatregelen. Bijvoorbeeld door het aanleggen van bedrading of het plaatsen van zonnepanelen. Aanvragen waarbij dit is gebeurd, worden alsnog afgewezen. • Als het niet lukt om binnen de termijn van 6 maanden de maatregelen uit te laten voeren, moet er tijdig om uitstel worden gevraagd. Dit doet u door contact op te nemen met de gemeente. Info over subsidieregelingDe subsidieverordening, het aanvraagformulier en verdere informatie over de subsidieregeling zijn te vinden op de website www.bladel.nl. Voor vragen over de procedure of voorwaarden kunt u contact opnemen met de gemeente Bladel via (0497) 361 636 of via info@bladel.nl.Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente BladelWerk: Oprichten van appartementen, het Laar/Beukenbos Bladel. Het Laar is niet toegankelijk vanuit richting Bleijenhoek.Periode: week 37-2020 t/m week 40-2021Uitvoering: Borrenbergs Bouwbedrijf B.V. (Luyksgestel).Werk: Herinrichting Kranenberg Casteren.Periode: week 08 t/m week 39-2021Uitvoering: J. van Uijthoven & Zn. B.V. (Hapert).Werk: Klimaatregeling fase 1 Hoogeloon.Periode: week 09 t/m week 52-2021Uitvoering: Aannemingsbedrijf Van der Zanden B.V. (Moergestel).Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497-361636.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Bladel

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.