Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel
Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024
Bestuur | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Bekendmakingen
VerkiezingenVijfentwintig partijen dingen naar mijn stemZe bestoken me met hun leuzenMaar dat bemoeilijkt wel mijn keuze Want aan wie ik geef ik hem?Ik weet het stemmen is een rechtMaar ik voel het als een plichtOok al is het maar van klein gewichtHet gaat nu wel om wat je zegtWant op de verkiezingsdagWordt mijn stem vertaaldNaar de toekomst die bepaaldWordt door mijn stemgedragDus met dat ene potloodtekenWaartoe ik 15 maart word uitgenoodMaak ik in stilte mijn rondje roodAnders heb ik geen recht van sprekenPraat met de gemeente over de toekomst van BladelOnder het motto: “De toekomst van Bladel; wat vindt u daarin belangrijk? Praat erover met ons!” start de gemeente Bladel met het traject Veerkrachtig Bestuur. De gemeente Bladel maakt graag gebruik van ieders wijsheid en wil praten met zoveel mogelijk inwoners en belanghebbenden. Op 30 maart 2017 is er daarom een conferentie waarvoor het gemeentebestuur u van harte uitnodigt.Twintig jaar is een lange tijd om vooruit te kijken, zeker in een maatschappij die zo snel verandert. Toch is dat precies wat de gemeente Bladel wil doen, samen met inwoners, ondernemers, onderwijsinstellingen, stichtingen, verenigingen, dorpsraden, medewerkers van de gemeente, andere lokale overheden en buurgemeenten. Hoe willen we dat die toekomst er uit ziet? Als we dat met elkaar vaststellen, kan de gemeenteraad op 6 juli 2017 bepalen welke bestuurlijke vorm daarbij past. Daarom organiseert de gemeente diverse bijeenkomsten.Conferentie voor inwoners en andere belanghebbendenOp 30 maart 2017 is er ’s avonds van 19.30 tot 22.00 uur een conferentie in het gemeentehuis aan de Markt in Bladel. Deze conferentie is voor iedereen die woont of werkt in Bladel toegankelijk en is ook via een live stream vanaf de website van de gemeente Bladel te bekijken. Wilt u komen en meepraten dan is het prettig als u zich vooraf aanmeldt want dan weet de gemeente op hoeveel mensen ze kan rekenen. U kunt een e-mail sturen naar managementondersteuning@bladel.nl onder vermelding van ‘Aanmelding conferentie 30 maart 2017’ en het aantal personen waarmee u wilt komen.Bijeenkomsten voor specifieke doelgroepenVoorafgaand aan de conferentie is er op 21 maart 2017 ’s avonds van 19.30 tot 22.00 uur in het gemeentehuis van Bladel een bijeenkomst voor afgevaardigden van welzijnsorganisaties, stichtingen en verenigingen. Heeft u hiervoor geen uitnodiging ontvangen maar behoort u wel tot deze groep, dan bent u natuurlijk van harte welkom. Aanmelden kan via managementondersteuning@bladel.nl onder vermelding van ‘Aanmelding bijeenkomst 21 maart 2017’ en het aantal personen waarmee u komt.Op 22 maart 2017 van 19.30 tot 22.00 uur is er in het gemeentehuis van Bladel een bijeenkomst voor ondernemers en mensen van verschillende onderwijsinstellingen. Ook hier geldt dat, wanneer u hiervoor geen uitnodiging heeft ontvangen maar u wel tot deze groep behoort, u van harte welkom bent. U kunt mailen naar managementondersteuning@bladel.nl onder vermelding van ‘Aanmelding bijeenkomst 22 maart 2017’ en het aantal personen waarmee u komt.Rapportage informatie en scenario’s voor bestuurlijke toekomstDe informatie die uit de verschillende bijeenkomsten wordt opgehaald zal gebundeld worden in een rapport. Dit rapport wordt op 17 mei 2017 besproken door de gemeenteraad in een openbaar toegankelijke raadsbijeenkomst. Het rapport met de maatschappelijke opgaven dient als basis voor de keuze van de bestuurlijke toekomst van Bladel.Vertraging in start werkzaamheden centrum BladelBegin 2017 is de aanbestedingsprocedure voor de uitvoering van de werkzaamheden aan het marktplein en het Burgemeester van Houdtplein opgestart. De verwachting was dat het werk eind maart 2017 zou kunnen worden gegund aan een aannemer.Uit verkennend bodemonderzoek is gebleken dat er verdachte plekken in de bodem zijn aangetroffen. Of het hier werkelijk om bodemverontreiniging gaat, moet verder worden onderzocht. Mocht er daadwerkelijk een verontreiniging worden aangetroffen, dan moet worden uitgezocht hoe groot het gebied is en welke saneringsacties noodzakelijk zijn.In afwachting van de resultaten van het nader onderzoek is de aanbestedingsprocedure van het werk tijdelijk stil gezet. Dit betekent dat de gunning van het werk nog niet heeft plaatsgevonden. De eerste resultaten van het onderzoek worden eind april/begin mei verwacht. Daarna wordt aan de hand van de resultaten het verdere proces bepaald.Kom ook kijken naar de opening van een nieuw insectenhotel In Bladel wordt op 17 maart een insectenhotel geplaatst op het Kempisch Bedrijvenpark, naast het nieuwe wandelpad wat parallel loopt aan de Ganzestraat. Dit ter afsluiting van het eerste projectjaar van ‘Bloeiende Kempen’, een samenwerking tussen de gemeenten Bladel, Oirschot, Hilvarenbeek Reusel-De Mierden, Bergeijk en Eersel en Stichting Food4Bees. Het afgelopen jaar zijn ca. 20.000 stuks drachtstruiken – en bomen aangeplant en zijn inrichtingsmaatregelen getroffen in 4,5 ha aan bermen en losse percelen. In iedere gemeente wordt een insectenhotel geplaatst. Een insectenhotel is een houten constructie wat een nest- en rustplaats biedt voor diverse insectensoorten. Het biedt een compensatie voor het gebrek aan nest- en overwinterplekken voor insecten. Dit gebrek is ontstaan door de verstoring en de afname van hun natuurlijk leefgebied. Het insectenhotel is gemaakt door de leerlingen van De Groote Aard en wordt ook geplaatst door deze leerlingen, in samenwerking met de WVK.Bij de plaatsing zullen wethouder d’Haens en twee leden van imkervereniging St. Ambrosius een toelichting geven. U bent van harte uitgenodigd om ook een kijkje te komen nemen. De locatie is gelegen dichtbij het noordelijke startpunt van het wandelpad, aan de kant van de Kapelweg. De opening vind plaats om 13.30 uur. Laat je inspireren!Kom ook naar Dé Vrijwilligersmarkt voor de KempenOp vrijdag 31 maart aanstaande organiseren de vrijwilligersbureaus van de gemeenten Eersel, Bergeijk en Bladel samen met een aantal andere organisaties dé Vrijwilligersmarkt voor de Kempen. De vrijwilligersmarkt vindt plaats in de Muzenval in Eersel. Je kunt er terecht tussen 16.00 en 19.00 uur en de toegang is natuurlijk gratis. Op de markt laten vele uiteenlopende verenigingen, clubs, stichtingen en organisaties zien wat zij doen en wat ze je te bieden hebben als je vrijwilligerswerk wil doen. Ook tonen de vrijwilligersbureaus hun digitale vacaturebanken en staan zij klaar om al je vragen over vrijwilligerswerk te beantwoorden. Vrijwilligerswerk komt in alle soorten en maten. Van een keer helpen bij een evenement of een klus doen tot regelmatig actief zijn bij een organisatie. Van sportief bezig zijn in een sportvereniging tot koffie drinken met iemand die wel een maatje kan gebruiken. Van een bestuursfunctie tot een scoutinggroep begeleiden. Van iemand helpen met de computer tot gastvrouw of -heer zijn. Er is altijd wel iets dat bij je past. Ook als je een maatschappelijke stage gaat lopen, of als scholier op zoek bent naar vrijwilligerswerk, ben je op de markt op het goede adres. Er zijn veel vacatures voor deze leeftijdsgroep. Als je vrijwilligerswerk doet, krijg je daar vaak veel voor terug. Voldoening, sociale contacten en gezelligheid, positieve energie en wellicht ook wel een mooi cv. Iedereen heeft een andere reden om zich in te zetten. Maar één ding weten we zeker: dankzij de inzet van al die vrijwilligers, hebben we in de Kempen prachtige en leefbare dorpen met een bloeiend verenigingsleven. Daar zijn we trots op en dat willen we natuurlijk ook graag zo houden. Kortom: vrijwilligerswerk geeft niet alleen voldoening, maar is onmisbaar, ook naar de toekomst toe.Ben jij benieuwd wat vrijwilligerswerk voor jou kan betekenen en wat jij kunt betekenen voor een (vrijwilligers)organisatie? Kom dan langs op 31 maart en ga in gesprek. Ken je nog meer mensen die geïnteresseerd zijn: kom gezellig met elkaar en laat je inspireren!De Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA) in uw gemeentePer 1 april 2016 zijn de medewerkers van de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) van de gemeenten Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden samengevoegd en werkzaam binnen de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerkende Kempengemeenten. De BOA’s zijn werkzaam binnen het team toezicht en handhaving van de afdeling VTH. In het afgelopen jaar is een aantal medewerkers van functie verwisseld. Daarom stellen we de huidige BOA’s graag aan u voor. TakenDe taken van de BOA’s zijn onder andere:-Geven van voorlichting en advies aan inwoners-Het tegengaan van verloedering en overlast (leefbaarheid)-Toezicht en handhaving op de veiligheid-Toezicht en handhaving op hondenoverlast-Toezicht en handhaving op afvaldumpingen-Toezicht en handhaving op parkeerexcessen-Toezicht en handhaving in de blauwe zone-Bestrijding van overlast door jeugd-Afhandelen van meldingenContactpersoonVier van de zes BOA’s zijn aangewezen als eerste contactpersoon voor de vier gemeenten. Dit betekent dat zij voornamelijk de contacten onderhouden met gemeente, politie en buurtpreventie binnen hun contactgemeente. De taken die zij hebben worden door alle BOA’s in het hele gebied uitgevoerd.Stanley Westra voor gemeente BladelRoma Mulder voor gemeente EerselMartien Rouwen voor gemeente OirschotEllen Reijnen voor gemeente Reusel-De MierdenHoe kunt u de BOA’s helpen om de buurt leefbaar te houden?Als u zelf overlast ervaart door een buurtbewoner kunt u diegene daarop aanspreken. Vaak vinden mensen het niet prettig als ze door een BOA aangesproken worden op hun gedrag zonder dat de melder dit zelf heeft gedaan. De meeste bewoners die voor een ander overlast veroorzaken doen dit niet bewust. Let er wel op dat als u iemand aanspreekt, dit op een manier doet zoals u zelf aangesproken wenst te worden.MeldenOverlast meldingen of klachten kunt u via het Klacht- en Meldpunt op de website www.bladel.nl melden. Tevens kunt u telefonisch contact opnemen met VTH de Kempen via 0497-531300.Bladel bouwt aan de randwegZoals u weet, werkt de gemeente Bladel aan een volledig vernieuwde randweg welke bestaat uit de wegen: Lange Trekken, P.G. Ballingslaan, Gozelinusbocht en Postelweg. De Lange Trekken is inmiddels opgeknapt en de P.G. Ballingslaan is deze zomer aan de beurt.Daarna rest nog het laatste deel bestaande uit de Gozelinusbocht en de Postelweg alsmede het ontbrekende tussengedeelte.De voorbereidingen voor dit deel zijn in volle gang. De werkzaamheden zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten, een eenduidige uitstraling te realiseren, veranderingen door te voeren in het rioolsysteem, het verbeteren van de waterhuishouding en onderhoud te plegen aan de huidige wegen en paden, openbare verlichting, verkeersborden en groen. Indien u geïnteresseerd bent in dit project is de volgende uitnodiging wellicht iets voor u.Algemene informatiebijeenkomst dinsdag 28 maart tussen 20.00 en 21.00 uurGraag nodigt de gemeente u uit voor een inloopavond om de werkzaamheden van het laatste deel (vanaf rotonde Helleneind tot de kruising Postelweg/N284) nader toe te lichten. Tijdens deze inloopbijeenkomst zullen we u via ontwerptekeningen informeren over de voorgenomen werkzaamheden. We gaan graag met u in gesprek om te horen wat u van de plannen vindt. Uw suggesties zijn welkom.Graag zien we u op dinsdag 28 maart 2017 in muziekcentrum Podium10 aan Biezeveld 10 in Bladel.U hoeft zich niet aan te melden. U kunt tussen 20.00 en 21.00 uur gewoon binnenlopen.Openbare hoorzittingen commissie bezwaarschriftenOp maandag 20 maart 2017 houdt de commissie in het gemeentehuis te Bladel de volgende openbare hoorzittingen in verband met ingekomen bezwaarschriften.Aanvang 16.15 uur: last onder dwangsom Ganzestraat 33 te Hapert Bezwaarschrift tegen het besluit van burgemeester en wethouders van 16 november 2016 waarbij een last onder dwangsom wordt opgelegd voor het bedrijfsmatig houden, fokken en verkopen van honden op het perceel Ganzestraat 33 te Hapert.Aanvang 17.00 uur: verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuurBezwaarschrift tegen het besluit van burgemeester en wethouders van 22 november 2016 waarbij wordt besloten op een verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.Aanvang 17.30 uur: verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuurBezwaarschrift tegen het besluit van burgemeester en wethouders van 12 december 2016 waarbij wordt besloten op een verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Bladel volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbladel.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Bladel.
© LokaalnieuwsBladel.nl
Laatste berichten