GEMEENTEBLADUitvoeringsregeling gemeente Bladel bij regeling verlof en werktijden 2016

Bekendmaking voor Bestuur | Organisatie en beleidSociale zekerheid | Organisatie en beleidWerk | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid in Bladel

Geplaatst op Lokaalnieuwsbladel.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen bladel
  2. GEMEENTEBLADUitvoeringsregeling gemeente Bladel bij regeling verlof en werktijden 2016

Bestuur | Organisatie en beleidSociale zekerheid | Organisatie en beleidWerk | Organisatie en beleidRecht | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

De gemeentesecretaris van de gemeente Bladel;Overwegende dat het gewenst is nadere uitvoeringsrichtlijnen vast te stellen voor de uitvoering van de dienst –en werktijdenregeling;Gelet op de “Regeling dienst –en werktijden Kempengemeenten 2016” vastgesteld door het college d.d. 5 januari 2016. BesluitVast te stellen de navolgende regeling:“Uitvoeringsregeling gemeente Bladel bij regeling verlof- en werktijdenregeling 2016”Nadere invulling werktijdenDagvensterHet dagvenster is het tijdsbestek waarbinnen werkzaamheden kunnen worden verricht (werkplek gemeentehuis of elders). Op basis van de CAO loopt het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 7:00 en 22:00 uur. Dit dagvenster geldt voor het overgrote deel van de medewerkers, die onder de zogenaamde ‘standaardregeling’ vallen. BereikbaarheidstijdDe bereikbaarheidstijden (de dagdelen dat het gemeentehuis fysiek en/of telefonisch voor burgers bereikbaar is) zijn door het college als volgt vastgesteld:maandag tot en met donderdag van 9:00-17:00 en op vrijdag van 9:00-12:00 uur.BedrijfstijdDe bedrijfstijd is het tijdsbestek, waarbinnen werkzaamheden op de werkplek binnen het gemeentehuis kunnen worden verricht. Deze worden als volgt vastgesteld:maandag tot en met vrijdag van 7:30 -18:00 uur.Op vrijdag vanaf 12:00 uur zijn geen faciliteiten beschikbaar (bodedienst, automatisering, e.d.)AfsprakenvensterVoor externe dienstverlening (avondopenstelling, contacten met burgers) wordt gewerkt met afsprakenvensters. Deze afsprakenvensters worden door de gemeentesecretaris vastgesteld. De afsprakenvensters vallen altijd binnen het dagvenster. De leidinggevende zorgt voor adequate bezetting.Toepassing standaard en bijzondere regelingEr wordt in de regeling onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde standaardregeling en de bijzondere regeling.Standaardregeling: bedoeld voor veruit het merendeel van de medewerkersDe standaardregeling geldt voor veruit het merendeel van de medewerkers. De standaardregeling is de norm, en geldt voor alle medewerkers die zélf regelruimte hebben voor hun werktijden. Met regelruimte wordt bedoeld dat de medewerker (enige) vrijheid heeft of krijgt bij het bepalen van zijn werktijden. Het dagvenster is op deze medewerkers van toepassing.In overleg met de leidinggevende worden binnen het dagvenster de werktijden bepaald. Wanneer er in een bepaalde periode binnen het dagvenster extra gewerkt moet worden, dan worden deze extra gewerkte uren op een ander moment geconsumeerd. Binnen het dagvenster bestaat geen recht meer op onregelmatigheidstoeslag, overwerkvergoeding of verschuivingstoelage. Buiten het dagvenster is er recht op de zgn. buitendagvenstervergoeding.Bijzondere regeling: bedoeld voor enkele groepen medewerkersDe bijzondere regeling geldt voor de medewerker waarbij de individuele werktijden eenzijdig door het college worden vastgesteld. Zij hebben geen zeggenschap over hun werktijden. Dit is de regeling zoals we deze tot op heden in de CAO kenden, met een dagvenster van 08:00 tot 18:00 uur. Voor deze medewerkers blijven de afspraken voor toelage onregelmatige dienst , de verschuivingsvergoeding en de overwerkvergoeding gelden. Kortom; de bijzondere regeling bestaat uit de huidige afspraken omtrent de werktijden en de hiermee samenhangende vergoedingen. Voor deze doelgroep verandert niets. De volgende functies worden aangewezen voor de bijzondere regeling:-bodes-beheerders sporthal(len)-buitendienstmedewerkers in dienst van de gemeente Nadere invulling van tijd en plaatsonafhankelijk werkenUitgangspunt bij de nieuwe regeling is flexibilisering van werktijden. Doordat veelal in teamverband wordt gewerkt, is flexibilisering in individuele werktijden beperkt mogelijk. Uitgangspunt is een adequate bezetting binnen het team.De gemeente Bladel biedt medewerkers de mogelijkheid om op het gemeentehuis te werken, maar dat kan ook thuis zijn, of soms op een andere plek (bijvoorbeeld op locatie bij een klant of op het gemeentehuis bij een collega gemeente) buiten het gemeentehuis. Om één begrip te hanteren noemen we dit verder tijd- en plaatsonafhankelijk werken.Voor medewerkers die tijd- en plaatsonafhankelijk werken, is het van belang heldere kaders te maken om dit te faciliteren. Kaders die ertoe bijdragen dat een goede bereikbaarheid en samenwerking met collega’s en klanten gewaarborgd blijven, en dat er afstemming plaatsvindt wanneer iemand niet op het gemeentehuis is.1.Afstemming wanneer tijd- en plaatsonafhankelijk wordt gewerkt, vindt plaats met de leidinggevende en/of collega’s;2.In verband met goede bereikbaarheid heeft iedereen zijn/ haar agenda bijgewerkt en open staan, en is het telefoonnummer in de agenda vermeld waarop deze bereikbaar is;3.Om tijd- en plaatsonafhankelijk te kunnen werken, maken medewerkers gebruik van hiervoor adequate apparatuur en een arbo-verantwoorde inrichting van de werkplek.Registratie van werktijdenDe medewerkers klokken bij binnenkomst en bij vertrek. In de pauze wordt altijd uitgeklokt, ook als men minder dan 30 minuten pauzeert. Bij werkbezoeken buiten de deur wordt niet uitgeklokt, dit wordt vermeld in de agenda. Deelname aan werkgerelateerde scholingIndien een werknemer deelneemt aan werkgerelateerde scholing, wordt dit na instemming van het afdelingshoofd, gezien als werktijd.Deelname werkoverleg e.d.Uitgangspunt is dat deelname aan dit soort situaties verplicht is. De leidinggevende bepaalt of een bijeenkomst, voor zover deze zich beperkt tot medewerkers van zijn afdeling, tot deze categorie behoort. Gaat het om bijeenkomsten welke afdelingsoverstijgend zijn, dan wordt dit bepaald door de gemeentesecretaris. Als bepaald is dat een bijeenkomst beschouwd wordt als werktijd, dan geldt dat geen sprake kan zijn van overwerk, dus zoveel mogelijk plannen op tijden dat iedereen kan en/of schuiven met roosters. Dit vraagt dus een tijdige planning.Deelname aan activiteiten personeelsverenigingPersoneelsreis is aangemerkt als bijzonder verlof (dus werktijd). Probleem: part-timers en niet ingeroosterde medewerkers. Uitgangspunt is dat bijzonder verlof wordt verleend voor deelname. Dus: niet werken betekent dat geen bijzonder verlof hoeft te worden verleend. Echter, de personeelsreis is altijd op vrijdag. In de praktijk wordt door veel medewerkers hooguit een halve dag gewerkt; door andere medewerkers wordt 1x per 2 weken op vrijdag gewerkt. Teneinde te voorkomen dat als gevolg daarvan medewerkers niet meer deelnemen aan de personeelsreis, geldt dat voor iedereen (die deelneemt) de werktijd bepaald wordt op het gemiddelde van de formele arbeidsduur per week, dus bij 24 uur 4,8 uur ongeacht hoeveel op die dag normaal gewerkt wordt. Alle andere activiteiten personeelsvereniging in eigen tijd.Deelname aan receptiesBedoeld wordt hier niet deelname aan externe recepties in het verlengde van de functie. Daarover per geval afspraken maken (met leidinggevende). Wel bedoeld worden afscheidsbijeenkomsten, jubileavieringen, e.d. In het algemeen: deelname is niet verplicht maar wordt wel op prijs gesteld. Bij een algehele personeelsbijeenkomst (receptie, kerstborrel, lunch) wordt één uur als werktijd beschouwd. Indien mogelijk worden recepties gehouden op donderdag. Bijwonen van uitvaartenHet bijwonen van een uitvaart van een collega of familielid van een collega in de 1e graad kan, in overleg met het afdelingshoofd, onder werktijd.TeambuildingIn de regeling zijn bepalingen opgenomen voor deelname aan teambuilding. De deelname aan teambuilding is verplicht. Indien de teambuildingsactiviteit een (overwegend) recreatief karakter heeft, wordt de deelname daaraan in werktijd gemaximeerd op 4 uur per jaar per medewerker.HardheidsclausuleIn bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris van de bepalingen in deze regeling afwijken.Instemming OR Bladel en vaststelling gemeentesecretaris op 9 maart 2016.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Lokaalnieuwsbladel.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Bladel. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.